Rola odpowiedniej techniki podczas treningu

Rola odpowiedniej techniki podczas treningu

Największy lęk podczas treningu wzbudza w ćwiczącym potencjalna kontuzja.  Jest ona czymś, co sprawia, że nie jesteś w stanie rozwinąć swoich skrzydeł i wzbić się w powietrze. Co zrobić? Zmniejszyć podnoszone ciężary? Z jednej strony mniejszy ciężar zapewni ci większe bezpieczeństwo, a z drugiej to od dużych ciężarów rośnie twoja siła i mięśnie. Jak więc pokonać strach? Odpowiedź jest prosta – odpowiednią rozgrzewką i prawidłową techniką.

O rozgrzewce pisałem w poprzednim artykule (przeczytasz go TUTAJ), dlatego teraz skupię się tylko na zagadnieniach związanych z techniką wykonywanych aktywności.

Dlaczego odpowiednia technika jest tak istotna podczas ćwiczeń?

Odpowiednia technika:

  1. Zapewnia lepszą kontrolę nad ciężarem w poszczególnych fazach ruchu.
  2. Poprawia efekty naszego treningu.
  3. Pozwala w pełni wykorzystać możliwości siłowe w trakcie wykonywania ćwiczenia.
  4. Zmniejsza ryzyko kontuzji.
  5. Gwarantuje blask i splendor w oczach współćwiczących 😉

Co zrobić, kiedy chcesz “być większy”, ale technika kuleje? Powinieneś przede wszystkim zmniejszyć ciężary i zadbać o poprawność ćwiczeń. Poświęć na rzecz pracy nad jakością ruchu 2 tygodnie. Daję słowo, że nie będzie to czas zmarnowany. Zwiększysz nie tylko swoje osiągnięcia, ale i bezpieczeństwo. Dobrym pomysłem jest poproszenie kogoś siedzącego w tym temacie (najlepiej trenera) o to, aby przyjrzał się twojej technice i ocenił, czy jesteś gotowy na coś większego.

Jak poprawić technikę podstawowych ćwiczeń?

Po pierwsze dobierz taki ciężar (sztangi, hantli), aby nie bujało tobą w każdą stronę. Nie powinieneś wykonywać zarzutów ciężarem podczas powtórzeń (niektóre ćwiczenia na triceps i biceps). Podczas ćwiczeń należy mieć proste plecy (przede wszystkim w ćwiczeniach, które dość mocno je obciążają, jak przysiady czy martwe ciągi). Ciężar nie może być odbijany od klatki (podczas wyciskań na klatkę zmniejsza to zaangażowanie mięśni w pierwszej fazie ruchu). Podczas przysiadów kolana nie mogą wychodzić poza linię palców, a ruch należy wykonywać odpychając się z pięt. Nie wykonujemy przeprostów w stawach oraz nie blokujemy stawów. Ciężar winien spoczywać na napiętych mięśniach, a nie stawach (blokowanie stawu powoduje wycieranie chrząstki stawowej, a w przypadku przeprostów może dojść nawet do ciężkiej kontuzji).

Z tą podstawową wiedzą możesz starać się poprawić swoją technikę. Mam nadzieję, że wszystko Ci się uda! Do dzieła!

Attractive young man training with dumbbells in gym

Przeczytaj inne teksty z działu TRENING.


11113953_1641852022765687_6699450933670421208_oMogą zainteresować Cię również:

Budowanie sylwetki – jakie elementy powinien zawierać trening siłowy?

Różnice między przysiadami

Ile powinien trwać trening siłowy?

Jak rozbudować środek klatki piersiowej? Obalamy wielki MIT!

Treningowe mity #1 Jak głębokie przysiady wpływają na kolana?

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 16.10.2018
Trening