Bieganie zimą – kilka podstawowych zasad

Bieganie zimą – kilka podstawowych zasad

Nie chcesz rezygnować z biegania z powodu zbliżającej się zimy? Nie musisz! Przestrzegając kilku podstawowych zasad, będziesz mógł czerpać pełną przyjemność z treningów bez względu na porę roku. O czym warto pamiętać podczas biegania zimą?

Strój dopięty na ostatni guzik

Jeśli planujesz biegać zimą, zadbaj przede wszystkim o właściwy ubiór. Dzięki niemu unikniesz przeziębień i nie będziesz musiał z ich powodu przerywać treningów. Dodatkowo nie wyziębisz mięśni, które w w takich warunkach są bardziej podatne na kontuzje. Strój do biegania zimą musi być nie tylko ciepły, ale przede wszystkim niepowodujący przepocenia. Z tego powodu warto ubierać się warstwami, czyli na tak zwaną cebulkę. Jako pierwszą warstwę najlepiej założyć oddychającą bieliznę termiczną, której zadaniem jest odprowadzanie wilgoci na zewnątrz. Drugą warstwą powinna być koszulka z długim lub krótkim rękawem oraz cienka kurtka bądź polar. Na to możesz też ubrać techniczną kamizelkę. Spodnie, w których biegasz zimą, powinny być wyposażone w stopery zatrzymujące wiatr. Na nogi załóż długie ciepłe skarpety, które skutecznie ochronią twoje topy przed zimnem. Jest to szczególnie ważne, ponieważ niska temperatura powoduje szybkie wytrącenie się kwasu moczowego w stawach i mięśniach, co prowadzi do bólów, a nawet stanów zapalnych. Nie zapominaj o odpowiednich butach, uniemożliwiających przedostanie się do ich wnętrza śniegu lub deszczu oraz zachowujących stabilność na śliskich nawierzchniach.

Biegaj z głową

To właśnie przez głowę tracimy najwięcej ciepła. Pamiętaj więc o założeniu na nią czapki lub opaski, chroniącej uszy i zatoki oraz o chustce lub tunelu na szyję. Dzięki temu na dłużej zatrzymasz ciepło w organizmie i nie nabawisz się przeziębienia. Dodatkowo, na trening zabieraj ze sobą mały bidon z piciem, którzy będziesz trzymał blisko ciała, dzięki czemu będzie on stale ogrzewany.

Bądź widoczny

Zimą biegaj z odblaskami – są one niezwykle pomocne po zmroku, który o tej porze roku, zapada bardzo szybko. Przydatna może okazać się też niewielka latarka lub czołówka.

Rozgrzewaj się dynamicznie, rozciągaj się w domu

Nie zapominaj o obowiązkowej rozgrzewce poprzedzającej właściwe bieganie. Zimą, zamiast statycznego rozciągania, wybierz raczej intensywne podskoki, wymachy, skręty tułowia czy energiczne skłony, które rozgrzeją mięśnie i stawy. Taki trening warto zakończyć poprzez schłodzenie organizmu, czyli przechodząc z biegu do szybkiego marszu. Rozciąganie zrób już w domu. Dlaczego jest to tak ważne? Na mrozie mięśnie szybko się wychładzają. Ich rozciąganie w takich warunkach może prowadzić do uszkodzeń.

Postaw na dodatkowy ruch

Jeśli lubisz trenować zimą na świeżym powietrzu, warto abyś uzupełnił swoją aktywność o inne ćwiczenia ogólnorozwojowe. Wybierz się na basen lub na siłownię, aby poprawić gibkość swojego ciała, wzmocnić mięśnie i ulepszyć funkcjonowanie aparatu ruchu. Dzięki temu w sezonie będziesz cieszyć się jeszcze wydajniejszą formą.

Nie siedź zimą w domu. Nie ma złej pory na bieganie – liczy się tylko odpowiednie podejście i chęci. Życzymy udanych treningów i wielu endorfin po każdym pokonanym w chłodzie kilometrze.

Couple running at winter

Przeczytaj inne teksty z działu TRENING.


11113953_1641852022765687_6699450933670421208_oMogą zainteresować Cię także:

Najlepsza pora na bieganie – rano czy wieczorem?

Jak często i jak długo biegać?

Trzymaj rękę na pulsie – biegaj z pulsometrem

Slow jogging – bieganie przez truchtanie

Czy trening biegowy na czczo przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej?

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 03.12.2019
Bieganie, Showcase, Trening