Nie daj się chłodom! Jak rozgrzać organizm zimą?

Nie daj się chłodom! Jak rozgrzać organizm zimą?

Znasz to uczucie, gdy w ciemne zimowe popołudnie wracasz do domu ze szkoły lub z pracy, przed tobą jeszcze kilka przystanków lub spory odcinek do przejścia pieszo, a ty masz wrażenie, że nie wytrzymasz tego zimna ani chwili dłużej? Przecież czeka cię jeszcze spacer z psem, wyjście na zakupy, rano znowu do pracy i tak do końca zimy?! A tobie jest zwyczajnie zimno i potrzebujesz sposobów, by natychmiast rozgrzać swój organizm? Służymy radą!

Zadbaj o to, co jesz

Zimą intuicyjnie zmieniamy nasz sposób odżywiania – jemy więcej gorących posiłków, rezygnujemy z zimnych napojów, lodów czy z niektórych owoców. Warto jednak wiedzieć, co szczególnie wychładza nasz organizm, by móc tego unikać. Przede wszystkim jest to cukier, który nie tylko wyziębia organizm, ale też go zakwasza. Wiadomo, że w długie zimowe wieczory często mamy ochotę sięgnąć po jakąś słodką przekąskę, ale lepiej wybierzmy wtedy czekoladę z dużą zawartością kakao lub pieczone jabłka z miodem. Cytrusy także wychładzają organizm, dlatego pomiędzy bajki można schować przekonanie o rozgrzewającej mocy herbaty z cytryną – chodzi tu jedynie o temperaturę płynu. Jeśli natomiast chodzi o witaminę C, to więcej niż cytryna ma jej kapusta kiszona i to po nią lepiej sięgnąć w chłodne dni. Inne wyziębiające produkty to żółty ser, mleko i nabiał czy zupy takie jak szczawiowa i ogórkowa. Unikajmy tych produktów, szczególnie w dni, gdy mrozy są bardzo dotkliwe.

W walce z chłodem pomogą produkty takie jak: gotowane warzywa, wszelkie kasze, cebula i czosnek (który dodatkowo zapobiegną przeziębieniu). Doskonałą opcją są rozgrzewające zupy, jak: fasolowa, grochowa, krupnik czy zupa z soczewicy. Warto także dodawać do potraw przyprawy: imbir, chilli, paprykę, kurkumę, rozmaryn, oregano, bazylię, tymianek czy wanilię.

Nie zapominaj też o obfitych, ciepłych śniadaniach – w mroźne dni możesz w ramach porannego posiłku odgrzać sobie zupę czy zjeść miseczkę gorącej kaszy jaglanej lub owsianki, unikaj z rana jogurtów z cukrem, twarogu czy białego pieczywa z serem – to nie pomoże ci się rozgrzać. Natomiast organizm wzmocniony kaszą lub zupą lepiej zniesie poranne zderzenie z chłodnym powietrzem.

 

Poświęć chwilę na napoje

Wersja dla zabieganych: zamiast plasterka cytryny wrzuć do herbaty odrobinę konfitury z malin, mają one właściwości silnie rozgrzewające. Do kawy dodaj natomiast odrobinę kardamonu lub cynamonu zamiast cukru, a oprócz walorów smakowych podniesiesz też temperaturę swojego organizmu. Jeśli natomiast masz kilka minut więcej, po powrocie do domu przygotuj sobie napój z imbiru: 4-5 plasterków imbiru lub 1 cm korzenia zetrzyj i gotuj w szklance wody przez 10 minut, możesz spożywać go z łyżką miodu – prawdopodobnie nic nie rozgrzeje cię lepiej od środka!

Możesz również spróbować herbaty lipowej z sokiem malinowym: 2 łyżeczki kwiatów lipy zalewamy wrzątkiem i odstawiamy na 10 minut, po czym dodajemy łyżkę soku z malin – uwaga, po takim napoju można się naprawdę spocić!

Spróbuj także herbaty z czarnego bzu lub rooibos, której smak możesz dowolnie modyfikować aromatycznymi przyprawami. W wolnej chwili warto też przygotować sobie gotowaną kawę, która ma bardzo bogaty smak i aromat lub kakao ze szczyptą chilli. Zima na razie nie odpuszcza, więc na pewno zdążysz poeksperymentować z rozgrzewającymi napojami.

 

Inne metody na rozgrzanie organizmu

Pierwsza i podstawowa zasada, wpajana nam od dzieciństwa brzmi: ubieraj się ciepło, nie zapominaj o swetrze, ciepłych skarpetkach, szaliku i rękawiczkach. Warto o tym przypominać do znudzenia, ponieważ często zaniedbujemy takie podstawowe rzeczy, przez co znacznie szybciej się wychładzamy. Wyziębiony organizm to nie zabawa, nie można tego ignorować. Dlatego przed kolejnym truchtem na tramwaj zaopatrz się we wszelkie wełniane dobrodziejstwa.

Zimą najszybciej marzną dłonie i stopy, dlatego po powrocie do domu warto urządzić im szybki seans spa: garść rozgniecionych jagód jałowca zalej 2-3 szklankami wrzącej wody. Po 10 minutach parzenia odcedź i dodaj do miski z gorącą wodą i solą morską. Po takiej kąpieli stopy będą rozgrzane. Nie martw się tym, że jagody jałowca są trudne do zdobycia, bez kłopotu kupisz je w sieci.

Gorące kąpiele – zdecydowanie najprzyjemniejszy sposób na rozgrzanie ciała i ukojenie nerwów, które także często mamy napięte przez przebywanie na mrozie. Warto dodać do wody olejki eteryczne, które mają bardzo przydatne zimą właściwości: geraniowy wspiera leczenie przeziębienia, jałowcowy rozgrzewa, a eukaliptusowy i sosnowy łagodzą dolegliwości dróg oddechowych. Do tego zapalona przy wannie świeczka, cicha muzyka i można już tylko pogrążyć się w kojącym cieple.

Jeśli nie masz żadnych przeciwwskazań, nie wahaj się i pójdź na saunę – 15-20 minut w gorącym pomieszczeniu na długo rozgrzeje twoje ciało, zadziała kojąco nie tylko na wymęczone zimnem ciało, ale też na umysł.

Najważniejsza rzecz na koniec – aktywność fizyczna! Nic dziwnego, że zimą nie masz na nią ochoty, ale pół godziny marszu znacząco poprawi twoje samopoczucie, pozwoli ci się zahartować, zwiększy odporność i przede wszystkim rozgrzeje. Jeśli natomiast nie jesteś przekonany, wybierz siłownię – tam na pewno nie zmarzniesz.

Warto pamiętać także o odpowiedniej ilości snu, ponieważ gdy jesteśmy niewyspani, jest nam o wiele zimniej. Skorzystaj z naszej garści porad, a już niebawem ludzie będą spoglądać na ciebie zazdrośnie, bo jak można tak dobrze znosić te okropne mrozy!

ZIMNO

Przeczytaj inne teksty z działu FIZJOTERAPIA.


11113953_1641852022765687_6699450933670421208_oMogą zainteresować Cię także:

Nie taki wałek straszny, czyli dlaczego warto się rolować?

Czym tak naprawdę jest zmęczenie?

Odnowa biologiczna vs przetrenowanie

Pozbądź się bólu na chłodno – ból mięśni po wysiłku a zimnolecznictwo

Opóźniona bolesność mięśniowa (DOMS) czyli fachowo o zakwasach

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 04.12.2019
Fizjoterapia, Showcase