Zasady zdrowego grillowania

Zasady zdrowego grillowania

Przyszedł maj, na dworze jest coraz cieplej… rozpoczął się długo wyczekiwany, kilkumiesięczny sezon grillowy! Dla każdego to okazja do spotkania ze znajomymi, rodziną. Największą radością jest samo przygotowywanie posiłku i zapach unoszący się na naszym ogrodzie pod wpływem gorącego żaru. Następnie przychodzi czas na jedzenie: karkówka, kiełbaski, kurczak, cukinia, papryka, szaszłyki… No właśnie – jedzenie. Co zrobić, żeby ten grill nie wpłynął źle na nasz organizm? Jest kilka elementów, dzięki którym nasz wyśmienity humor będzie szedł w parze ze zdrowiem organizmu. 

1) Pamiętaj o przyprawach! Zioła i przyprawy mają działanie antyoksydacyjne, antyrakowe. Dzięki nim jesteśmy mniej zagrożeni substancjami chemicznymi, które powstają w procesie grillowania. Używaj: oregano, tymianu, rozmarynu, bazylii, pieprzu, cebuli, czosnku.

2) Mięso i ryby marynuj w occie winnym lub alkoholu  (czerwone wino lub ciemne piwo). Postaraj się, żeby marynowanie mięsa odbywało się na krótko przed umieszczeniem produktów na ruszcie – zredukuje to wytwarzanie HCAs.

3) Pamiętaj o dodatkach – warzywach i owocach. Są naturalnymi składnikami o właściwościach antyoksydacyjnych i antynowotworowych! Na ruszt najlepiej wrzuć: cukinię, bakłażana, brokuły, kalafior, ananasa, jabłka, śliwki i kiwi.

fool-791504_12804) Pilnuj grilla – nie pozwól, żeby składniki się przypalały! Pamiętaj, że im dłużej grillujesz, im wyższa jest temperatura, tym większe wytwarzanie HCAs i PHAs (przeczytasz o nim w artykule CZY GRILLOWANIE MOŻE BYĆ GROŹNE DLA ZDROWIA?) Najlepiej przygotować małe kawałki mięsa i często je obracać. W ten sposób przyśpieszymy obróbkę cieplną.

5) Najlepiej zrezygnuj z podpałki. Niestety, z natury wiemy, że często mamy problem z rozpaleniem. Używajmy jej, gdy jedzenia nie ma jeszcze na ruszcie.

6) Nie używaj: parafiny, kartonów, dykty, zadrukowanych kartek, pomalowanych czy lakierowanych kawałków drewna- wszystkie te przedmioty mogę zawierać szkodliwe, toksyczne substancje, wytwarzające się pod wpływem spalania.

7) Wybieraj chude mięso i ryby! Im mniej tłuszczu i wody, tym mniejsze prawdopodobieństwo dostania się go do ognia/żaru, a w konsekwencji wytworzenia szkodliwych PAHs.

grilling-366748_12808) Mięso i ryby przed podaniem trzymamy w lodówce. W wysokiej temperaturze bardzo szybko mogą wytworzyć się bakterie.

9) Grillujemy na tackach aluminiowych lub żłobionych! Wtedy w dużym stopniu oddzielimy tłuszcz i wodę od ognia i żaru! A sami już wiemy, czym skutkuje ich połączenie!

10) Używajmy węgla drzewnego lub drewna pochodzącego z drzew liściastych. Unikajmy iglastych – zawierają żywicę, która podczas spalania wytwarza szkodliwe substancje.

Ciesz się grillem i czasem przy nim spędzonym! Mięso jest mniej kaloryczne, ponieważ nie dodajemy tłuszczu podczas smażenia, a dodatkowo się on wytapia. Grillowane jedzenie może być i smaczne, i zdrowe. Smacznego!

shish-kebab-417994_1280

Przeczytaj inne teksty z działu ODŻYWIANIE.


Mogą zainteresować Cię także:

Dieta DASH – najbardziej racjonalna i skuteczna z diet?

Dieta RAW FOOD lekiem na całe zło?

Dlaczego cukier uzależnia?

Tłuszcze w diecie – niezbędne dla zdrowia i dobrej formy!

Nawodnienie a wydolność fizyczna

 

Karolina Łowczak
Pasjonatka zdrowego i nieszablonowego gotowania.

Komentarze facebook

Dodano: 06.07.2019
Odżywianie, Zdrowe żywienie