Posiłki zastępcze (MRP) – jak radzić sobie z dietą w przypadkach ekstremalnych?

Posiłki zastępcze (MRP) – jak radzić sobie z dietą w przypadkach ekstremalnych?

Mamy Nowy Rok, więc jak co roku wiele osób stawia sobie za cel zrzucenie kilku kilogramów. Z całą pewnością niezbędny będzie do tego przynajmniej jeden z dwóch czynników: poprawa w sposobu odżywiania (zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym) oraz wzrost aktywności fizycznej. Oczywiście optymalnym rozwiązaniem jest połączenie obu tych czynników, co niewątpliwe przyspieszy okres wystąpienia pożądanych rezultatów w redukcji tkanki tłuszczowej.

Od dawna jedną z podstawowych wymówek większości osób odnośnie zdrowego odżywiania jest brak czasu. Zazwyczaj problem ten można w stosunkowo łatwy sposób rozwiązać, o ile planujemy swoje posiłki przynajmniej na jeden dzień do przodu oraz staramy się przewidzieć niespodzianki, jakie mogą nam się przytrafić. W sytuacjach braku czasu dobrze jest mieć przed sobą posiłki zastępcze (MRP-Meal Replacement Product). Czym może być MRP i jak go przygotować? O tym w dalszej części.

 

Czym są posiłki zastępcze (MRP)?

MRP to produkty, które mają za zadanie imitować normalne, pełnowartościowe posiłki. Mogą występować w różnych formach – są nimi na przykład batoniki, gotowe koktajle, proszki do rozpuszczenia z wodą lub mlekiem. Zgodnie z dyrektywą europejską produkt zastępujący posiłek musi dostarczać 200-400 kcal z czego nie więcej niż 30% może pochodzić z tłuszczu. Należy pamiętać, że produkty te tworzone są w laboratoriach lub dużych zakładach przemysłowych, dzięki czemu możliwe jest nadanie im odpowiednich cech organoleptycznych oraz stworzenie ich tak, aby cechowały się pożądanymi właściwościami.

 

Kto powinien korzystać z posiłków zastępczych (MRP)?

Produkty tego typu zostały stworzone z przeznaczeniem dla sportowców, których żywienie jest skomplikowane z uwagi na dużą ilość treningów, wymagających specyficznych strategii żywieniowych. Jednak tak jak w przypadku sprzętu elektronicznego, który najpierw trafia do wojska, a po pewnym czasie wchodzi do powszechnego użytku, tak samo stało się z MRP, które początkowo były stosowane przez profesjonalnych sportowców, po to aby stały się powszechnie używane przez osoby, które nie mają czasu na przesiadywanie w kuchni. Dzisiaj produkty będące posiłkami zastępczymi są dostępne w siłowniach, klubach fitness, supermarketach czy aptekach. Producenci prześcigają się w coraz to nowych produktach, których receptury stają się coraz mniej zrozumiałe dla konsumentów.

Z założenia produkty te mają imitować zwykły posiłek, dostarczać odpowiednich ilości białka, węglowodanów (głównie złożonych), tłuszczu oraz witamin i składników mineralnych. Porcja takiego produktu może zastąpić niewielki posiłek, który w łatwy sposób można spożyć nawet w środku dnia w biegu, nie poświęcając na to więcej niż dwie minuty. Na razie brzmi całkiem dobrze, jednak rzeczywistość nie jest taka kolorowa, jak na pierwszy rzut oka wygląda.

 

Posiłki zastępcze – plusy i minusy

Dobrze wiemy, że wszystkie produkty będące wytworem firm suplementacyjnych są tworzone tak, aby można było osiągnąć na nich jak największą marżę. Oczywiście pomagają w tym tanie, czyli słabej jakości surowce, takie jak: cukier, serwatka i sztucznie dodane witaminy oraz minerały. Opisywane produkty posiadają swoje plusy i minusy.

Plusy:

  • łatwość w użyciu,
  • możliwość łatwego przechowywania,
  • brak lub krótki czas przygotowania,
  • pewność i powtarzalność składu,
  • oszczędność czasu.

Minusy:

  • możliwa duża zawartość cukru,
  • słabej jakości surowce,
  • niezgodność zawartości z etykietą,
  • możliwy niekorzystny stosunek cena/jakość.

 

Posiłki zastępcze – podsumowanie

Pamiętajcie, że równie dobrze można samemu uzyskać produkt na miarę MRP. Koktajle robimy poprzez połączenie mleka/jogurtu z płatkami owsianymi, orzechami/nasionami i owocami. Batoniki również nie jest trudno upiec samemu wykorzystując do tego płatki owsiane, suszone owoce i jajka. Należy przy tym pamiętać, że trwałość takich produktów będzie zdecydowanie krótsza niż tych kupionych, ale jakość zdecydowanie okaże się wyższa. Każdy z Was może wybrać, czy woli poświęcić niewielką ilość czasu na własnoręczne stworzenie produktu MRP, co do którego składu będzie miał pewność, czy woli spożywać gotowe już produkty. Należy jednak mieć na uwadze, że posiłki te mogą być jedynie uzupełnieniem zrównoważonej diety, a nie jej podstawą.

Muscular man with protein drink in shaker

 

 

Przeczytaj inne teksty z działu ODŻYWIANIE.


11113953_1641852022765687_6699450933670421208_oMogą zainteresować Cię także:

Indeks i ładunek glikemiczny w praktyce sportowca

Ładowanie węglowodanami

Napoje węglowodanowe – co i kiedy pić?

Izotoniki – czy wiesz, co kupujesz?

Gorzka czekolada zmniejsza koszt tlenowy wysiłku?

Mateusz Gawełczyk
Absolwent Uniwersytetu Medycznego, współzałożyciel PTDS, szkoleniowiec.

Komentarze facebook

Dodano: 26.10.2018
Odżywianie, Żywienie w sporcie