Trzymaj rękę na pulsie – biegaj z pulsometrem

Trzymaj rękę na pulsie – biegaj z pulsometrem

Pulsometr to obecnie jedno z najpopularniejszych urządzeń używanych przez biegaczy. Sięgają po niego zarówno amatorzy, jak i zawodowcy, którzy coraz chętniej dokonują pomiarów tętna w trakcie treningu. Jak działa pulsometr? Jakie informacje może Ci dostarczać? Czy może mieć wpływ na to, jak biegasz? Podpowiadamy!

Pulsometr – zegarek mierzący tętno

Działanie pulsometru, nazywanego również monitorem pracy serca (od angielskiego „heart rate monitor”), polega na dokonywaniu pomiarów tętna podczas wysiłku, w tym biegania. Dostępne na rynku urządzenia pozwalają na indywidualne dopasowanie zakresów tętna w zależności od wieku i płci oraz na wyznaczenie jego stref maksymalnych, po których przekroczeniu zostaniesz poinformowany sygnałem dźwiękowym. Urządzenie „pilnuje” więc intensywności treningu, pozwala kontrolować formę, optymalizować treningi i poprawiać rezultaty. Dzięki pulsometrowi po odbytym treningu możesz przeanalizować swoją wydolność i zarejestrować ewentualny spadek formy. Dodatkowo, niektóre z pulsometrów służą do mierzenia czasu całego treningu, rejestrowania przebytego dystansu na podstawie wbudowanego modułu GPS, rejestrowania wysokości, na której biegasz czy obliczania liczby kroków na minutę i spalonych kalorii.

Co daje bieganie z pulsometrem?

Pulsometr to elektroniczna forma osobistego trenera, dzięki któremu możliwe jest zwiększenie świadomości osiąganych podczas biegania rezultatów. Lista jego zalet jest jednak o wiele dłuższa, bo przydatny gadżet pomaga również w:

> zgłębieniu informacji o tym, jak działa Twój organizm,
> dopasowaniu treningu i jego stopnia zaawansowania do indywidualnych możliwości,
> rozpoznawaniu różnego rodzaju problemów zdrowotnych,
> prowadzeniu notatek z wynikami,
> zwiększaniu motywacji – im lepsze efekty zaczniesz zauważać w bieganiu, tym więcej wysiłku włożysz, by były one jeszcze bardziej widoczne.

Jak korzystać z pulsometru?

Zanim zaczniesz biegać z pulsometrem, naucz się interpretować jego wskazania. Korzystając z urządzenia możesz wyznaczyć strefy treningowe, w który będziesz trenować. Aby było to możliwe, wylicz najpierw tętno maksymalne. Nie wiesz, jak to robić? Najlepiej w trakcie wysiłku, wykonując rozgrzewkę, rozciąganie i kilka serii szybkiego biegu na dystansie od 200 do 400 m. W ostatnią z serii biegania włóż największy wysiłek. Najwyższe, zarejestrowane w tym czasie wskazanie pulsometru, będzie Twoim tętnem maksymalnym (HR max). Pozostałymi parametrami, które powinieneś poznać, jest tętno minimalne oraz pułap tlenowy. Pierwszy z nich najlepiej określić tuż po przebudzeniu, bez wstawania z łózka. Wystarczy, że założysz czujnik na klatkę piersiową i spokojnie odczekasz 5 minut. Po tym czasie poznasz najniższą wartość. By wyznaczyć pułap tlenowy wykonaj najpierw Test Coopera. Dopiero na podstawie osiągniętego w 12 minutach kilometrażu, wyznaczysz wartość VO2 max, którym określa się pułap tlenowy. Wynik podaje się w ml*min kg masy ciała. Znając wartości wszystkich trzech parametrów, będziesz w stanie ustalić zakres, w którym powinieneś biegać.

Wybór pulsometru

W sklepach dostępne są modele pulsometrów z paskiem zakładanym na klatkę piersiową, na nadgarstek i dotykowe na palec. By miernik działał zgodnie z przeznaczeniem, musi by odpowiednio umocowany. Przylegając do ciała, pozwoli sensorom pomiarowym przekazywać prawidłowe odczyty. Ceny pulsometrów zaczynają się już od 50 zł i mogą sięgać do ponad tysiąca złotych.

Woman and man running outdoors together

Przeczytaj inne teksty z działu TRENING.


11113953_1641852022765687_6699450933670421208_oMogą zainteresować Cię także:

Jak zacząć biegać i się nie zniechęcić?

Najlepsza pora na bieganie – rano czy wieczorem?

Naturalne wspomaganie podczas startów w maratonach lub triathlonie

Jak często i jak długo biegać?

Slow jogging – bieganie przez truchtanie

 

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 28.03.2017
Bieganie, Trening