Triathlon – moda na potrójny wycisk

Triathlon – moda na potrójny wycisk

Zaledwie kilkanaście lat temu bieganie rozpowszechnione było wśród niewielkiej tylko grupy ludzi. Dziś należy do najchętniej uprawianych przez Polaków sportów, co widać po zapełnionych biegającymi alejkach parkowych i miejskich chodnikach. Ta popularna dyscyplina ma jednak godnego następcę – triathlon. Zyskuje on coraz większe grono zwolenników, zwłaszcza wśród osób lubiących nowe wyzwania… i potrójny wycisk! O co właściwie „biega” w triathlonie? Jak zacząć swoją przygodę z tą dyscypliną sportu? O czym pamiętać przed rozpoczęciem treningów?

 

Zdrowy trend

Triathlon to nic innego jak wszechstronna kombinacja trzech dyscyplin. Udział w zawodach obejmuje kolejno pływanie, jazdę na rowerze i bieg. W końcowy wynik zawodnika wlicza się także zmianę stroju i sprzętu sportowego. Jego historia sięga 1974 roku, kiedy to w San Diego rozegrano pierwsze zawody. W 2000 roku, podczas Igrzysk Olimpijskich w Sydney, triathlon dołączył do oficjalnych sportów wydarzenia i do dziś rozgrywany jest na dystansach 1,5 km/40 km/10 km. Od tego czasu liczba osób uprawiających triathlon gwałtownie wzrosła. Moda dotarła z zachodu również do Polski, rozbudzając w wielu osobach silną ochotę wystartowania w swoich pierwszych zawodach. Nic dziwnego – ten jednocześnie widowiskowy, jak i wyczerpujący sport doskonale rozwija sprawność fizyczną i kształtuje siłę woli. A satysfakcja na mecie to najlepsza nagroda za godziny poświęcone intensywnym treningom. Dodatkowo w triathlonie nie ma miejsca na nudę, bo przygotowania obejmują trzy niezależne od siebie dyscypliny. Różnorodność ćwiczeń zmniejsza też ryzyko kontuzji, podnosząc przy okazji progres w każdym z nich. Triathlon nie jest jednak pozbawiony wad. Uprawiające go osoby podkreślają, że jak żaden inny sport, uzależnia i zmusza do nieustannego podejmowania wysiłku.

Pierwsze kroki w triathlonie

Wybierz dystans

Uprawianie triathlonu należy rozpocząć z… głową. Przede wszystkim, zanim zaczniemy jakiekolwiek treningi przygotowujące do udziału w zawodach, musimy ocenić swój poziom sprawności i określić własne cele. Dzięki temu będziemy mogli dopasować rodzaj triathlonu do możliwości naszego organizmu. Zacznijmy od najważniejszego – dystansu, który odgrywa tu jedną z kluczowych ról. Zawody odbywają się bowiem na czterech długościach:

> Iron man – 3,8 km pływanie, 180 km rower, 42,2 km bieg,

> half-Ironman – 1,9 km pływanie, 90 km rower, 21,1 km bieg,

> dystans olimpijski – 1,5 pływanie, 40 km rower, 10 km bieg,

> dystans krótki (sprinterski) – 750 m pływanie, 20 km rower, 5 km bieg.

Jak łatwo się domyślić, im niższy poziom kondycyjny, tym od mniejszych dystansów należy zaczynać. Z czasem, kiedy rozwinie się nasza siła i wytrzymałość, będziemy mogli przejść na wyższy poziom. W triathlonie, jak w każdym sporcie, najważniejsza jest systematyczność. Treningi pływania i biegania powinny odbywać się przynajmniej 2-3 razy w tygodniu, jazda na rowerze – raz lub dwa. Bez wątpienia jest to sport pochłaniający wiele czasu. Rekreacyjne uprawianie triathlonu zajmuje co najmniej dziesięć godzin tygodniowo, zaś profesjonaliści przeznaczają na przygotowania nawet powyżej dwudziestu. Nie zapominajmy o tym, by co jakiś czas regenerować siły poprzez solidny jednodniowy odpoczynek.

Zbadaj się

Żaden sport nie jest wart naszego zdrowia. Dlatego przed rozpoczęciem przygotowań do startu w zawodach, należy zrobić podstawowe badania laboratoryjne i EKG, po czym wraz z nimi wybrać się do lekarza.

Trenuj równomiernie

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez początkujących triathlonistów, jest rozbijanie treningu na czynniki pierwsze. Tymczasem kluczem do osiągnięcia sukcesu jest równomierny rozwój w każdej z poszczególnych dyscyplin jednocześnie. Pod względem technicznym pływanie stanowi najbardziej skomplikowany element triathlonu. Jednocześnie najmniej obciąża organizm. By poprawić swoje umiejętności, warto skorzystać na starcie z pomocy instruktora, z którym poprawimy technikę ruchu w wodzie. Szczególną uwagę należy zwrócić na ćwiczenie pływania bez zatrzymywania lub po wzburzonej wodzie. Kolarstwo wymaga z kolei odpowiedniej mocy w nogach i pośladkach. Osobom, którym jej brakuje zaleca się systematyczne wizyty na siłowni, dzięki którym usprawnią one obie partie mięśni. Koniecznym jest również ćwiczenie jazdy w trudnych warunkach, w tym na ostrych zakrętach czy wąskich drogach. Podobnie jest z bieganiem, które warto trenować na różnorodnym podłożu. Dzięki temu unikniemy przykrych niespodzianek na trasie i ewentualnych kontuzji. Najważniejsze jednak, by początkowe treningi były spokojne i długie. Będą one bazą pod rozwój wytrzymałościowy i szybkościowy, które pozwolą nam się ścigać na zawodach.

Wyznacz sobie cel

Kolejnym krokiem będzie zapoznanie się z kalendarzem organizowanych imprez triathlonowych. Wybierz spośród nich jedną, która będzie odpowiadała Ci pod względem lokalizacji i terminu. Zapisz się na listę startową i opłać udział w zawodach. Dzięki temu poczujesz realną mobilizację do systematycznych treningów. Ciężej będzie Ci zrezygnować z raz podjętej decyzji – zwłaszcza, jeśli podzielisz się nią ze znajomymi. Niech oni będą Twoją dodatkową motywacją.

Notuj wyniki

Doskonałym pomysłem będzie też prowadzenie dzienniczka treningów. Regularne zapisywanie wyników pozwoli Ci zaobserwować własne postępy. Obok informacji z dystansem i czasem, warto umieszczać adnotację związaną z samopoczuciem po treningu.

Skompletuj sprzęt

Wbrew obiegowej opinii, by wystartować w triathlonie, nie potrzebujesz wcale sprzętu za kilkanaście tysięcy złotych. Oczywiście, jeśli „złapiesz” triathlonowego bakcyla, będziesz mógł – i pewnie chciał – ulepszyć swój zestaw. Na początek wystarczą jednak podstawowe elementy wyposażenia, dostępne w tańszych wersjach. Niezbędne będą: strój kolarski, który przyda się również do biegania, rower, kask, czapka z daszkiem, buty i okulary pływackie.

Znajdź towarzystwo

Choć triathlon jest sportem w 100 % indywidualnym, warto – przynajmniej na wstępie – trenować go w towarzystwie innych osób. Z pewnością znajdziesz w swoim mieście lub w jego okolicy podobną grupę zapaleńców, z którymi będziesz mógł wymieniać się doświadczeniami i informacjami. Dzięki temu treningi staną się przyjemniejsze, a Twoja wiedza – bogatsza. Z pewnością poczujesz też dodatkową motywację.

Triathlon to dyscyplina o ogromnym potencjale. Nie ma w nim miejsca na monotonię. Ciało szybko staje się bardziej wytrzymałe, a jeśli znudzi Ci się jazda na rowerze… możesz zwyczajnie iść popływać.

swimming pool

Przeczytaj inne teksty z działu TRENING


Może zainteresować Cię także:

Slim.

Treningowe mity #1 Jak głębokie przysiady wpływają na kolana?

Najlepsza pora na bieganie – rano czy wieczorem?

5 najciekawszych trendów fitness, które musisz poznać!

Co po treningu? Białko vs. węglowodany

Nawodnienie a wydolność fizyczna

Naturalne wspomaganie podczas startów w maratonach lub triathlonie

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 02.12.2016
Bieganie, Pływanie, Trening