Trening stabilizacji core – wprowadzenie

Trening stabilizacji core – wprowadzenie

Ćwiczenia stabilności ogólnej stosuje się w celu wzmocnienia gorsetu mięśniowego otaczającego tułów – od obręczy barkowej po obręcz miedniczną. Prawidłowa praca tych mięśni warunkuje odpowiednią koordynację ruchów kończyn górnych i dolnych. Trening stabilizacji zmniejsza objawy bólowe kręgosłupa, poprawia osiągnięcia sportowe, przywraca balans mięśniowy, dzięki czemu zapobiega urazom.

Ćwiczenia stabilności polegają głównie na utrzymaniu jednej pozycji przez określony czas. Podczas treningu niezwykle istotne jest dokładne zachowanie prawidłowej postawy poprzez odpowiednie napięcie mięśni brzucha i pleców. Czas wykonywania ćwiczeń jest dopasowany indywidualnie i sukcesywnie wydłużany w miarę zwiększających się możliwości osoby ćwiczącej.

W wielu dyscyplinach sportowych wykonuje się złożone ruchy np. uderzenie piłki nogą lub ręką, rzut piłką czy kulą. Są to sekwencje ruchowe wymagające transferu siły z nóg do rąk i odwrotnie, wykorzystujące także rotację tułowia. Przypomnijmy, że potrzebujesz przynajmniej 20% siły napięcia z mięśni brzucha, aby utrzymać pozycję neutralną kręgosłupa (stabilną) podczas podstawowych czynności, takich jak: stanie, chodzenia lub siedzenie.

Jeśli jednak podchodzisz do bicia rekordu w przysiadzie, martwym ciągu lub wyciskaniu sztangi  oraz starasz się do piłki lub z piłką przy nodze, chcesz jak najszybciej przebiec 100 m, musisz maksymalnie napiąć brzuch i utrzymać go przez cały czas w stanie spięcia.

Mięśnie brzucha i ich funkcja

Mięśni brzucha to nie tylko sześciopak, który jest tworzony przez mięsień prosty brzucha, ale również mięśnie takie jak: skośny zewnętrzny i wewnętrzny brzucha i idąc głębiej – poprzeczny brzucha oraz część dolna prostownika grzbietu, między innymi mięsień wielodzielny, czy mięsień biodrowo-żebrowy, które razem stanowią mięśnie core.

Centralny układ nerwowy odpowiedzialny za aktywacje mięśni jest tak zaprogramowany, aby wykorzystywać różne mięśnie podczas danego ruchu. Mam tutaj na myśli mięśnie „fazowe” odpowiedzialne za dany ruch i „toniczne”, które odpowiadają za stabilizację podczas ruchu wykonywanego przez mięśni fazowe.

Trening mięśni stabilizacyjnych „Core”, a trening mięśni brzucha

Jedna z koncepcji, które tworzą wiele zamieszania w dziedzinie przygotowania motorycznego, mówi o różnicy między treningiem core i treningiem mięśni brzucha. Dla wielu ludzi jest to to samo. Większy wpływ na postrzeganie treningu mięśni  brzucha ma kulturystyka, gdzie celem jest budowanie silnych i widocznych mięśni brzucha. Trening mięśni core rozwija siłę funkcjonalną i pozwala na wykształcenie prawidłowych wzorców ruchowych tułowia, dzięki którym możemy podnieść jakość życia codziennego ze względu na zmniejszenie ryzyka urazu kręgosłupa oraz podniesienie możliwości sportowych. Innymi słowy, trening ABS wykorzystamy dla celów estetycznych, a trening  ABS łączący ćwiczenia wykorzystujące mięśnie typu core wykorzystamy dla podniesienia funkcjonalności i wydajności organizmu.

Trening stabilizacyjny mięśni core ma wpływ na lepsze wyniki sportowe poprzez zmniejszenie strat energii i maksymalizację transferu siły z dolnej części ciała do górnej części ciała. Słabe mięśnie Core nie wykorzystują całego potencjału wytworzonej energii, a co za tym idzie, wpływają na słabsze wyniki.

Prawidłowość ta ma zastosowanie do każdej dyscypliny sportowej, w której wymagana jest szybkość, moc i zwinność, czyli w większości znanym nam sportów. W kolejnych częściach cyklu wprowadzę was w kolejne zagadnienia związane z treningiem mięśni core.

Background of muscular and sexy torso of young man

Przeczytaj inne teksty z działu TRENING.


11113953_1641852022765687_6699450933670421208_oMogą zainteresować Cię także:

Trening stabilizacji core – część druga

Trening stabilności core – część trzecia

Stretching czyli rozciąganie mięśni

Rozgrzewka – podstawa mądrego treningu

Treningowe mity #1 Jak głębokie przysiady wpływają na kolana?

Kamil Szymkiewicz
Fizjoterapeuta i specjalista od przygotowania motorycznego juniorów Korony Kielce

Komentarze facebook

Dodano: 27.11.2016
Trening, Trening uzupełniający