Trening przygotowujący do sezonu narciarskiego – dlaczego jest potrzebny?

Trening przygotowujący do sezonu narciarskiego – dlaczego jest potrzebny?

Sezon narciarski zbliża się wielkimi krokami. Przyszedł zatem czas na kilka słów dotyczących przygotowania organizmu – przede wszystkim jego wydolności oraz narządu ruchu – do zbliżającego szusowania po stokach.

O trening przedsezonowym w narciarstwie zjazdowym mówi się coraz częściej. Powodem jest zainteresowanie zarówno profesjonalistów, jak i amatorów tematyką profilaktyki urazów narządu ruchu podczas jazdy na nartach.

Niestety zdecydowana większość osób niewiele wie o znaczeniu przedsezonowego przygotowania do jazdy na nartach. Wiedza ta jest aktualnie tak niewielka, że na stokach trudno zaobserwować narciarzy, którzy przeprowadzają rozgrzewkę przed pierwszym zjazdem.

Langlaufen

W przygotowaniu treningu przedsezonowego kluczową rolą pełni dokładne określenie aktualnego poziomu sprawności fizycznej. Jeśli organizm jest przyzwyczajony do regularnego i systematycznego wysiłku, dużo łatwiej jest rozpocząć trening stanowiący zaprawę przedsezonową niż  w przypadku osoby, która na co dzień nie wykonuje żadnej aktywności fizycznej. Diagnozę należy ustalić kilka tygodni przed sezonem, aby płynnie przejść przez wszystkie etapy treningu i kompleksowo przygotować się do planowanego wyjazdu na stok. Zbyt późne rozpoczęcie przygotowań zwiększa nie tylko ryzyko przeciążeń, które pojawiają się przy nałożeniu na organizm zbyt intensywnych obciążeń w krótkim czasie, ale także będzie sprzyjało narastaniu zniechęcenia i frustracji.

Niemożliwe jest nadrobienie zaległości w przygotowaniu motorycznym w ciągu jednego czy dwóch tygodni. Budowanie odpowiedniego poziomu sprawności wiąże się z dłuższym czasem treningu – zazwyczaj jest to 4-6 tygodni (w zależności od posiadanego poziomu sprawności). Takie podejście umożliwi kompleksowe przygotowanie do sezonu, zmniejszając ryzyko odniesienia kontuzji, zapewniając jednocześnie przyjemność z uprawniania aktywności.

Najczęstsze kontuzje w amatorskim narciarstwie zjazdowym:

– urazy tkanek miękkich (ścięgna, więzadła, mięśnie) – 45 %,

– złamania – 35 %,

– rany odniesione podczas jazdy – 20 %.

Wnioskować można, że większość tych uszkodzeń dotyczy kończyn dolnych – stawu kolanowego, uszkodzenia kości podudzia i stawu skokowy. Podstawowymi ćwiczeniami wykorzystywanymi w treningu przedsezonowym są ćwiczenia stabilizacji, których głównym celem jest poprawienie czucia głębokiego.

Zapraszam wszystkich z województwa świętokrzyskiego i okolic do wspólnych treningów pod kontem przygotowania motorycznego do zbliżającego się sezonu narciarskiego. Na pierwszym spotkaniu wykonuję testy funkcjonalne z zakresu FMS, a także wybrane testy z zakresu fizjoterapii, oceniam zarówno statyczną, jak i dynamiczną stabilizację kończyn dolnych oraz ogólną sprawność organizmu.

Wyniki testów są podstawą do skonstruowania indywidualnego i kompleksowego programu treningowego mającego na celu poprawę wykrytych zaburzeń układu ruchu, zmniejszenie ryzyka kontuzji oraz w podniesienie takich cech jak: siła, wytrzymałość, szybkość, gibkość mięśni i czucie głębokie.

Skifahrer

Przeczytaj inne teksty z działu TRENING.


Mogą zainteresować Cię również:

Woman doing workout with barbell

Rola odpowiedniej techniki podczas treningu

Uszkodzenie mięśnia dwugłowego uda – dysbalans mięśniowy

Rozgrzewka według zasad RAMP – przygotuj swój organizm do wysiłku

Jak chronić stawy? Część 1: Trening

Rozgrzewka – podstawa mądrego treningu

Brak rozgrzewki przed treningiem siłowym a uszkodzenie mięśni stabilizujących staw ramienno-łopatkowy

Stretching czyli rozciąganie mięśni

Nie daj się chłodom! Jak rozgrzać organizm zimą?

Kamil Szymkiewicz
Fizjoterapeuta i specjalista od przygotowania motorycznego juniorów Korony Kielce

Komentarze facebook

Dodano: 10.11.2016
Trening, Trening uzupełniający