Trening funkcjonalny – wprowadzenie

Trening funkcjonalny – wprowadzenie

Coraz częściej spotykam na siłowniach dużą rzeszę ludzi “atakujących” swoje ciało w sposób funkcjonalny, co bardzo mnie cieszy. Prawdopodobnie część z nich nie jest tego świadoma i robią to pod wpływem filmików z youtube, gdzie naoglądali się wyczynów ludzi takich jak: Frank Medrano, Bryan Clemons (Core King), Simon Ata (Simonster) czy Lazar Novovic i Dusan Djolevic (Bar Brothers). Część młodzieży jara się kotem grającym na “kibordzie”, a inni niesamowitymi wyczynami wyżej wymienionych ludzi.  Osobiście, mimo wielkiej sympatii dla wspomnianego kota, pokładam swoje nadzieje w tych usportowionych. Może też będziesz jednym z nich?

Trening funkcjonalny bazuje na naturalnych, wielostawowych ruchach zachodzących w pełnym tego ruchu zakresie, które rozwijają optymalną sprawność we wszystkich z trzech szlaków energetycznych. Łączy w sobie trening gimnastyczny, oporowy oraz wytrzymałościowy. Z tego typu ćwiczeń płyną duże korzyści w życiu codziennym. Jest też genialnym wsparciem dla treningu specjalistycznego w danej dyscyplinie. Istotną rolę w treningu odgrywają mięśnie rdzenia (mięsień poprzeczny brzucha, mięsień wielodzielny, przepona oraz mięśnie dna miednicy).

Zasady, jakimi rządzi się ruch funkcjonalny, można opisać określeniami: zdrowy, użyteczny, ogólnorozwojowy, wielostawowy, naturalny, wydajny oraz w pełnych zakresach ruchu. Co one oznaczają?

Ogólnorozwojowość polega na zaangażowaniu ćwiczeń rozwijających organizm na wielu płaszczyznach (równowaga, gibkość, siła). Powinien też zachodzić w kilku stawach jednocześnie, a przy okazji być wydajny, czyli wykonany w taki sposób, który pozwoli nam osiągnąć efekt przy jak najmniejszym zużyciu energii (więcej technicznie, mniej siłowo).

mobility-603558_1280

Ruch funkcjonalny i związany z nim trening na obwodzie zaprojektowany w odpowiedni sposób pozwoli Ci rozwinąć się nie tylko wydolnościowo, ale także poprawi twoją siłę, zwinność, szybkość, koordynację ruchową czy poczucie równowagi.

Jak pisałem wcześniej, trening funkcjonalny łączy on w sobie ćwiczenia gimnastyczne, wytrzymałościowe i oporowe. Do ćwiczeń gimnastycznych zaliczamy pompki, przysiady, burpees, wszystkie ćwiczenia z grupy gimnastyki artystycznej i sportowej, wspinanie (wspinaczka, wspinanie na linie), sporty walki (uderzenia, drille, kopnięcia), skoki, salta, ćwiczenia na TRX. W grupie wytrzymałościowej znajdują się biegi (tlenowe, interwałowe, crossowe, biegi wahadłowe, marszobiegi), pływanie, ergometr wioślarski, orbitrek, jazda na rolkach, wrotkach, łyżwach, rowerze (górski, szosowy), spinning, gry zespołowe o większej intensywności (np piłka nożna, koszykówka, hokej, rugby). Ćwiczenia z grupy oporowych to rwania, wyciskania, przysiady, wykroki, wiosłowania, rzuty piłką (lekarską! :D), kettlebells.

Widzisz więc, że w tego typu treningach wykorzystuje się szereg przyrządów pomocniczych lub ruchów zapożyczonych z praktycznie wszystkich możliwych dyscyplin sportowych. Jeśli czytałeś już coś na temat takiego treningu, to prawdopodobnie natrafiłeś na informacje takie jak “podczas ćwiczenia należy wykonać jak najwięcej powtórzeń w określonym czasie”. Jest to po części prawda, jednak ja, jako trener, dodałbym: “jak najwięcej powtórzeń poprawnych technicznie”. Jeśli Twoja przygoda z takim treningiem rozpocznie się dopiero niebawem. to powinieneś pierwsze tego typu wyzwania zacząć od mniejszej ilości powtórzeń ale z niebywałą dbałością o aspekt techniczny. Gwarantuję, że poprawna technika będzie dużo większym wyzwaniem niż naparzanie sztangą jak oszalały wiking mieczem. Prześpij się z tym i do dzieła! Trzymam kciuki :)

Autor: Adam Prusik

Przeczytaj inne teksty z działu TRENING.


Woman showing her abs with jumping-ropeMogą zainteresować Cię także:

Dieta wysokobiałkowa + trening oporowy = poprawa składu ciała ?

Jak utrzymać masę mięśniową podczas diety redukcyjnej?

Co po treningu? Białko vs. węglowodany.

Najlepsza pora na bieganie – rano czy wieczorem?

5 najciekawszych trendów fitness, które musisz poznać!

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 01.10.2015
Trening, Trening siłowy