Stretching czyli rozciąganie mięśni

Stretching czyli rozciąganie mięśni

Każdego dnia, będąc na siłowni czy treningu sportów walki, szczególną uwagę zwracam na rozciąganie mięśni przez uczestników danej aktywności. Jedni rozciągają je systematycznie na każdych zajęciach, inni sporadycznie lub wcale. Gdzie leży problem i co jest przyczyną odchodzenia od tej praktyki? Czy warto rozciągać mięśnie i jakie są ewentualne skutki braku tej praktyki?

Rozciąganie mięśni

Przede wszystkim powinieneś wiedzieć, że rozciąganie mięśni wpływa pozytywnie na organizm. Zapobiega kontuzjom, uelastycznia mięśnie, poprawia ukrwienie układu ruchu oraz zwiększa podatność mięśni na stosowane obciążenia. Osoby, które uprawiają sport zawodowo, często poświęcają czas na rozciąganie mięśni nie tylko po treningu ale też przed. Zabezpieczają w ten sposób mięśnie przed urazem, a rozciąganie ich po aktywności pozwala zrelaksować się i pozytywnie wpływa na ich regenerację.

Reakcja mięśni na rozciąganie

Co dzieje się z mięśniami, kiedy rezygnujesz z ich rozciągania? Otóż mięśnie pod wpływem wysiłku fizycznego (np. czysto siłowego) ulegają zesztywnieniu. Już po kilku seriach ćwiczenia na daną partię mięśniową czujesz olbrzymie napięcie i to, jak zakres ruchu w danym stawie został ograniczony (nawet do 30%). Takie ograniczenie będzie utrzymywało się nawet powyżej 48 godzin w sytuacji, gdy mięsień był poddany bardzo ciężkiemu treningowi. Napięty mięsień jest bardziej podatny na uszkodzenia i zapalenia. Dlatego zadbaj o swoje mięśnie! Nie jest to trudne.

stretching-muscles-579122_1280

Metoda rozciągania mięśni

Klasyczna metoda rozciągania składa się z 3 etapów (napięcie, rozluźnienie, rozciągnięcie). Napięcie mięśnia polega na około 30 sekundowym napięciu statycznym danej partii mięśniowej. Następnie rozluźniasz go na okres 3-5 sekund, po czym rozciągasz (też około 30 sekund). Pamiętaj, że im mocniejsze napięcie mięśnia, tym większe nastąpi po nim rozluźnienie. Stopień rozciągnięcia zależy już tylko i wyłącznie od tego, w jakim stanie są Twoje mięśnie (mam nadzieję, że ich nie zaniedbałeś). Praktyka ta powinna zachodzić w warunkach maksymalnego skupienia. Unikaj różnego rodzaju “rozpraszaczy”. Skup się na swoich mięśniach i równomiernym oddychaniu.

Dlaczego się nie rozciągamy?

A co jest przyczyną odchodzenia od praktyki rozciągania? Jeśli mówimy o najmłodszych, to jest to brak prawidłowych wzorców treningowych na lekcjach wychowania fizycznego (nauczyciel nie uświadamia młodzieży lub, co gorsza, sam nie jest świadomy roli stretchingu). Później coraz częściej do głosu dochodzi “braku czasu”. Ograniczenie czasowe związane z życiem zawodowym czy rodzinnym nie pozwalają wykonać pełnego treningu, przez co ucinamy tą “najmniej pompującą” mięśnie część. No i ostatni argument, chyba najczęściej spotykany, czyli “niecemisie”. A tak szczerze… masz czas na 90 minut pompowania klaty i bica przed piątkową imprezą, a brakuje Ci 10 minut na rozciąganie? No właśnie.

Mam nadzieję, że wyniesiesz coś z tego artykułu. Wiedz, że przeczytanie go zajęło Ci prawdopodobnie tyle samo, ile rozciągnięcie jednej partii mięśniowej po treningu siłowym…

Autor: Adam Prusik

exercise-86200_1280

Przeczytaj inne teksty z działu TRENING.


Woman sit with pink kettlebellMogą zainteresować Cię także:

Trening stabilizacji core – wprowadzenie

Rozgrzewka – podstawa mądrego treningu

Nie taki wałek straszny, czyli dlaczego warto się rolować?

Czym tak naprawdę jest zmęczenie?

Odnowa biologiczna vs przetrenowanie

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 23.01.2017
Trening, Trening uzupełniający