Slow jogging – bieganie przez truchtanie

Slow jogging – bieganie przez truchtanie

W Polsce od kilku lat panuje prawdziwa moda na bieganie, głównie wśród ludzi młodych, sprawnych i aktywnych ruchowo. Wciąż jednak wielu osobom ten rodzaj aktywności fizycznej kojarzy się z wylewaniem hektolitrów potu, nadmiernym zmęczeniem i pojawiającymi się po treningach zakwasami. Doskonałą alternatywą dla osób stroniących od tak intensywnej formy ruchu, jest zdobywający popularność slow jogging. Dlaczego warto go trenować? Jakie poprawnie truchtać w stylu slow? Podpowiadamy… powoli!

Jogging w zwolnionym tempie

Slow jogging, jak sugeruje sama nazwa, to sposób biegania. Z tradycyjnym wysiłkiem biegowym ma jednak niewiele wspólnego – jego tempo zbliżone jest raczej do truchtu wolniejszego nawet od chodzenia. Trening ten przybył do nas z Japonii, a jego autorem jest prof. Hiroaki Tanaka, który lata swojej pracy naukowej poświęcił badaniom wpływu poszczególnych dyscyplin sportowych na samopoczucie i zdrowie człowieka. Przeprowadzone przez niego analizy wykazały, że codzienne podejmowanie aktywności fizycznej – lekkiej i przyjemnej, trwającej od 30 do 60 minut, może być doskonałym lekarstwem na różnego rodzaju dolegliwości. W wyniku obserwacji japońskiego profesora, powstał nowy styl biegania – slow jogging, który Tanaka skutecznie spopularyzował wśród mieszkańców swojego kraju. Już w 1995 roku Amerykańskie Towarzystwo Medycyny Sportowej potwierdziło skuteczność slow joggingu, a ludzie z całego świata coraz chętniej zaczęli powolnie biegać w parkach i na ulicach.

Z uśmiechem do zdrowia

Podstawowym założeniem slow joggingu jest czerpanie radości z ruchu. Dlatego poprawnie bieganie w stylu slow jest naprawdę wolne, pozwala przy tym na swobodną konwersację z innymi ludźmi obok lub przez telefon i cieszenie się otaczającym światem, nie męczy i nie powoduje przyśpieszonego oddechu. Co ważne, slow jogging daje identyczne korzyści jak tradycyjny trening biegowy przy znacznie mniejszym obciążeniu organizmu. Taką formę ruchu zaleca się szczególnie tym osobom, które z powodu dodatkowych kilogramów, wieku czy kondycji większość czasu spędzają w domu. Dodatkowo wolne truchtanie może stać się doskonałym uzupełnieniem treningów dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z bieganiem i nie potrafią dostosować obciążenia do możliwości swojego organizmu, przez co są bardziej narażone na kontuzje.

Technika stylu slow

Jak prawidłowo truchtać, by czerpać korzyści ze slow joggingu? Wolne tempo to nie wszystko. Najważniejsza jest technika, zgodnie z którą, biegając powinieneś lądować dokładnie na śródstopiu. Rób małe kroki – ok. 180 w ciągu każdej minuty, lekko unoś ręce, miej wyprostowane plecy i skierowany ku górze podbródek. W trakcie trwającego od pół godziny do godziny treningu, oddychaj swobodnie – dzięki temu nie będziesz miał zadyszki ani poczucia wyczerpania. Efektowny trening slow joggingu pozwala na pokonane jednorazowo nie więcej niż 4-5 kilometrów. Niewiele? Liczy się wiele korzyści!

Zalety slow joggingu

Co daje trening slow joggingu? Dlaczego powinieneś zacząć go uprawiać? Poniżej przedstawiamy najważniejsze zalety wolnego biegania.

> Unikniesz chorób

Regularne treningi slow joggingu zapobiegają wielu chorobom cywilizacyjnym, w tym otyłości, cukrzycy, miażdżycy, nadciśnieniu i chorobom serca. Jak pokazują badania przeprowadzone nad tą techniką – niewyczerpujące bieganie znacząco obniża poziom złego cholesterolu, podwyższając dobry. To jednak nie wszystko – slow jogging zmniejsza również ryzyko zachorowania na Alzheimera, zapobiega umieraniu komórek hipokampu i hamuje procesy starzenia.

> Nie odczujesz zmęczenia

Slow jogging polega na poruszaniu się w tempie poniżej tak zwanego progu mleczanowego. Dzięki temu nie powoduje zakwasów, bólów mięśni i zmęczenia po treningu. Dodatkowo, dzięki lądowaniu na śródstopiu, pozwoli Ci uniknąć typowych dla intensywnych treningów biegania kontuzji i urazów stawu kolanowego, bioder i kręgosłupa.

> Zobaczysz efekty

Nie musisz wylewać siódmych potów, by cieszyć się idealną sylwetką. Badania pokazują, że slow jogging pozwala spalać tyle samo kalorii, co intensywne bieganie. W skrócie – osiągasz ten sam efekt z przyjemnością i przy mniejszym nakładzie sił.

Do uprawiania slow joggingu wybierz buty minimalistyczne – są lekkie i nie amortyzują zbyt mocno. Twoja stopa będzie ruszać się w nich naturalny sposób angażując do pracy więcej partii mięśniowych. To proste!

Athlete runner feet running in nature, closeup on shoe. Female athlete running on stairs. Woman fitness, running, jogging, sport, fitness, active lifestyle concept

Przeczytaj inne teksty z działu TRENING.


11113953_1641852022765687_6699450933670421208_oMogą zainteresować Cię także:

Najlepsza pora na bieganie – rano czy wieczorem?

Jak często i jak długo biegać?

Trzymaj rękę na pulsie – biegaj z pulsometrem

Bieganie zimą – kilka podstawowych zasad

Rozciąganie po bieganiu – dobry nawyk dla mięśni

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 06.12.2016
Bieganie, Trening