Przygotowania do triathlonu – niezbędny sprzęt

Przygotowania do triathlonu – niezbędny sprzęt

Triathlon to wyjątkowa dyscyplina sportowa, na którą składają się pozornie odrębne, a jednak tworzące spójną całość etapy. Zawody zaczynają się od pływania, kolejna jest jazda na rowerze, a na sam koniec trzeba pokonać określoną liczbę kilometrów biegiem. Każda z części wymaga od zawodnika użycia innego ubioru i sprzętu. Jakiego konkretnie? I czy faktycznie by wystartować w zawodach, trzeba zgromadzić kompletny zestaw? Zapraszamy na nasz mini przewodnik po akcesoriach do triathlonu!

 

Sport dla każdego

Na początku chcielibyśmy obalić jeden mit związany z uprawieniem triathlonu. Wiele osób uważa go za sport elitarny, zarezerwowany jedynie dla tych, których stać na zakup sprzętu z najwyższej półki. Ten najbardziej zaawansowany faktycznie nie należy do najtańszych, nie oznacza to jednak, że bez niego niemożliwe jest ukończenie triathlonu. Co najwyżej uskuteczni on treningi i pomoże osiągać lepsze efekty zawodnikom na zaawansowanym poziomie. Osobom, które dopiero zaczynają swoją przygodę z tym sportem, polecamy skompletowanie podstawowego sprzętu dostępnego w przystępnych cenach. Jeśli faktycznie poczujemy „bakcyla” triathlonu, łatwiej będzie nam dostosować posiadany sprzęt do swoich potrzeb i możliwości. A z czasem – uzupełnić go bądź ulepszyć.

 

Akcesoria do pływania

Zacznijmy od początku, czyli od pływania, które jest pierwszą z dyscyplin triathlonowych. W jego przypadku wersja minimalna ekwipunku obejmuje czepek, okulary pływackie i kąpielówki lub damski strój pływacki jedno- lub dwuczęściowy.

Pierwszy z nich często zapewnia organizator wraz z numerem startowym. Niektórzy bardziej doświadczeni triathloniści polecają zabieranie ze sobą na zawody dwóch czepków. Zapasowy przyda się w chłodniejsze dni, kiedy woda będzie zimna, a dodatkowo będzie chronił okulary przed zsunięciem się, jeśli założymy je między jeden, a drugi.

Jeśli chodzi o okulary pływackie, to szczególnie polecane są te z szerokim polem widzenia, wyposażone w szkło anty-refleksyjne. Dobrze pływa się w nich zarówno pod słońce, jak i w pochmurne dni, ponieważ rozjaśniają widoczność.

Kolejny z elementów – strój, może być albo kąpielowy albo specjalny – triathlonowy. Musimy jednak pamiętać, że wybierając zwykły strój, będziemy tracić nieco więcej czasu w strefie zmian na przebranie się. Lepiej wybrać taki, który posłuży nam w trakcie całych zawodów. Bez wątpienia przydatna okazać się może pianka, która daje ciepło, unosi na wodzie i pozwala płynąć nieco szybciej. Co więcej, wielu organizatorów zastrzega, że w przypadku temperatury wody niższej niż 17 stopni zawodnicy mają obowiązek startować w piankach. Nie bez znaczenia są tu kwestie zdrowotne – im dłuższy dystans, w jakim startujemy, tym dłużej nasze ciało znajduje się w wodzie, a więc i ulega większemu wychłodzeniu, którego warto uniknąć.

Te trzy elementy to absolutna podstawa, jednak warto pomyśleć nad dodatkowymi akcesoriami. Szczególnie przydatne mogą być klapki – zwykłe japonki spełnią swoją rolę, zwłaszcza kiedy nie wiemy, jakiego rodzaju zejście do wody czeka nas na starcie. Podobnie jest z ręcznikiem, z którego będziemy mogli skorzystać zarówno po wyjściu z wody, jak i podczas ściągania mokrej pianki. Pomocnym gadżetem na zawodach może okazać się lubrykant w postaci wazeliny lub oliwki, dzięki któremu unikniemy otarć od pianki. Warto posmarować nim stopy, kostki, pachy, okolice karku i nadgarstki. Do torby na zawody możecie również spakować chusteczki przeciwmgielne, którymi przetrzecie zaparowane okulary.

 

Sprzęt do jazdy rowerem

Na etapie kolarskim najważniejszy będzie oczywiście rower. Jaki – to już kwestia dyskusyjna. Na samym początku zabawy możecie zainwestować w rower używany. Podstawa to zadbać o odpowiednie wymierzenie ramy, dopasowanie siodełka i ustawienie kierownicy. Wielu zawodników składa też swoje rowery samodzielnie, kupując części u producentów.

Drugim z niezbędnych akcesoriów jest kask. Jego brak to pewna dyskwalifikacja.Najlepiej sprawdzi się model szosowy, oczywiście odpowiednio dobrany. Źle dopasowany kask nie tylko będzie zmniejszał nasz komfort jazdy, ale również nie zredukuje siły uderzenia w trakcie upadku. Kask warto kupić w sklepie stacjonarnym, a przed zakupem – przymierzyć, by mieć pewność, że nie jest ani za mały ,ani za duży. Dobrze, by dało się pod niego założyć czapkę, przyda się w niezbyt pogodne dni.

Kolejny element – buty, czyli temat do długiej dyskusji. Zdaniem niektórych etap na rowerze można przejechać w butach do biegania. Nie ma jednak wątpliwości, że będziemy musieli włożyć w to więcej energii niż w pedałach i butach SPD. By nieco zaoszczędzić, możemy zdecydować się na używany zestaw. Jeśli nie posiadamy stroju triathlonowego, konieczna będzie inwestycja w strój kolarski. Dodatkowo możemy uzupełnić go w skarpety, rękawiczki ocieplające i wiatrówkę lub kamizelkę, które dodadzą nam ciepła w chłodnych warunkach.

Na zawody warto zabrać ze sobą okulary, dzięki którym w jeździe na rowerze nie będą nam przeszkadzać żadne owady i opady deszczu lub śniegu. Nie zapominajmy też o jedzeniu i piciu, które są niezwykle istotne w trakcie zawodów. Doskonale sprawdzą się różnego rodzaju batony i banany, dzięki którym szybko uzupełnimy zapas energii.

Przydatny, choć na pewno nie niezbędny, będzie licznik rowerowy. Spakujmy też podstawowy zestaw narzędzi, który pomoże nam w wypadku nieprzewidzianych problemów z rowerem. Zapasowa dętka, łyżka, pompka, zestaw kluczy i łatki do opon w zupełności wystarczą.

Ostatni element, choć nie najmniej ważny – pasek, dzięki któremu swobodnie przypniesz numer startowy bez konieczności zabierania na zawody agrafek. Zaoszczędzisz w ten sposób kilka sekund w strefie zmian.

 

Ekwipunek biegacza

Na sam koniec przygotowaliśmy niezbędnik biegacza. Na tym etapie zawodów nie obejdziesz się oczywiście bez wygodnych i sprawdzonych butów. Nie zabieraj nowych, niedopasowanych jeszcze do stopy. Mogą to być specjalne modele do uprawienia triathlonu, czyli lekkie i przewiewne. Dobrze, by miały rozciągliwe sznurówki, które pozwalają na ekspresowe założenie obuwia.

W dni z ostrym słońcem, jak i deszczową pogodą przydatny będzie daszek lub czapeczka z daszkiem. Jeśli chodzi o strój, świetnie sprawdzi się jednoczęściowy kostium triathlonowy, który wykorzystasz podczas całych zawodów. Dzięki niemu skrócisz czas pobytu w strefie zmian.

Na tym etapie przydadzą się także okulary przeciwsłoneczne. Pamiętaj o jedzeniu i piciu. O ile w trakcie pływania nie mamy możliwości uzupełniania zapasów, to na rowerze i podczas biegu powinniśmy jeść i pić najwięcej. Możemy skorzystać z zapasów przygotowanych na miejscu przez organizatorów lub zabrać własne. Po wyścigu warto również sięgnąć po odżywki białkowo-węglowodanowe. Jeśli tylko wystarczy miejsca, na zawody możesz zabrać ze sobą także krem do opalania.

Taki zestaw w zupełności wystarczy podczas pierwszych zawodów. Gotowi do startu?

Tying the running shoes.

Zobacz także inne teksty z działu TRENING


Może zainteresuje Cię również:

Situps on beach - young couple happy trainingTwerkout – najnowszy kobiecy trening w Polsce!

Opóźniona bolesność mięśniowa (DOMS) czyli fachowo o zakwasach

Bieganie zimą – kilka podstawowych zasad

Napoje węglowodanowe – co i kiedy pić?

Trening przygotowujący do sezonu narciarskiego – dlaczego jest potrzebny?

Rola odpowiedniej techniki podczas treningu

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 12.12.2016
Bieganie, Pływanie, Trening