Najlepsza pora na bieganie – rano czy wieczorem?

Najlepsza pora na bieganie – rano czy wieczorem?

Bieganie, szczególnie osobom początkującym, może przysporzyć wielu wątpliwości. Jedną z nich jest ta dotycząca najlepszej pory. Biegać rano czy wieczorem? A jak rano to przed śniadaniem czy po nim? Tymczasem odpowiedź jest niezwykle prosta – najlepiej biegać wtedy, kiedy mamy na to czas i ochotę. Wiele osób biega w danym momencie dnia z… przyzwyczajenia. Bieganie o świcie jak i po zmroku ma swoje plusy oraz minusy. Spróbujemy je wam dziś przybliżyć.

Dla kogo trening rano?

Nie ma co ukrywać – poranne bieganie nie jest dla wszystkich. Jeśli po przebudzeniu nie masz na nic sił i słaniasz się na nogach ze zmęczenia, odpuść. Nie warto zmuszać organizmu do wysiłku, na który o tej porze może nie mieć ochoty. Jednak jeśli jesteś rannym ptaszkiem i już o świecie czujesz pełnię energii – bieganie we wczesnych godzinach będzie Ci służyć. Skutecznie pobudzisz się do działania i będziesz miał energię na długi dzień. Przy okazji będziesz mógł podziwiać wiele pięknych wschodów słońca. Oczywiście – bieganie rano jest tylko dla tych, którzy są w stanie wygospodarować część poranka na trening i mogą pogodzić ruch z pracą, studiami czy opieką nad dziećmi. Pozostaje jeszcze jedna kwestia – biegać na czczo czy po śniadaniu. Również tutaj wszystko zależy od Twoich upodobań. Kiedy zdecydujesz się biegać na czczo, wypij przynajmniej szklankę wody przed wyjściem. Dzięki temu pusty żołądek efektywnie wykorzysta tłuszcze jako źródło energii. Jeśli wolisz zjeść przed treningiem, wybierz coś lekkostrawnego i popij szklanką wody. Może być to banan lub kromka pieczywa z wędliną.

Dla kogo trening wieczorem?

Nie przekonują Cię argumenty przemawiające za wczesnym bieganiem? Biegaj wieczorem! Najlepiej między 16:00 a 18:00, po pracy. To właśnie wtedy organizm jest w swojej szczytowej formie w cyklu dobowym. Wieczorne bieganie powinno przypaść do gustu szczególnie tym osobom, które mają stresującą pracę i siedzący tryb życia, więc potrzebują relaksującej formy ruchu. Docenią je także ci, którzy lubią towarzystwo innych biegaczy – wieczorem jest ich najwięcej. Bieganie o zmroku to także mniejszy ruch samochodów na ulicach i pieszych na chodnikach, a więc większa swoboda poruszania. Trzeba jednak pamiętać o noszeniu odblasków, które pozwolą nam być widocznymi dla pozostałych członków ruch drogowego. Po powrocie z późnego treningu nasze ciało będzie lepiej dotlenione i zregenerowane, dzięki czemu zrelaksujemy się i zapadniemy w przyjemny sen. Minusem późnego biegania może być kiepska widoczność – zwłaszcza gdy biegamy poza miastem – i braki energii po całym dniu, przez co może zdarzać nam się odpuszczać treningi na rzecz odpoczynku. Jeśli jednak traktujesz bieganie jako nagrodę po intensywnym dniu, będzie to idealna pora na ruch w terenie. Pamiętaj, że znacznie lepiej trenować będąc lekko głodnym niż przejedzonym.

Trening szyty na miarę

Jak widać, pora biegania to wyłącznie kwestia indywidualnych preferencji i przyzwyczajeń. Każdy z nas jest inny – prowadzi inny tryb życia, innych rzeczy oczekuje od biegania. Dlatego bez względu na porę najważniejsze jest, byś trenował regularnie. Tylko wtedy zobaczysz efekty, a bieganie zacznie sprawiać Ci prawdziwą przyjemność.

Side view of running woman

Przeczytaj również inne teksty z działu TRENING.


Chin Ups Workout For BackMogą zainteresować Cię także:

Czy trening biegowy na czczo przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej?

Jak zacząć biegać i się nie zniechęcić?

Rozciąganie po bieganiu – dobry nawyk dla mięśni

Po co biegaczowi trening kettlebeel?

Bieganie zimą – kilka podstawowych zasad

 

 

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 14.03.2017
Bieganie, Trening