Trening ze skakanką – świetna zabawa i jeszcze lepsze rezultaty

Trening ze skakanką – świetna zabawa i jeszcze lepsze rezultaty

Skakanka to zabawka zarezerwowana wyłącznie dla dzieci? Nic bardziej mylnego! Wystarczy 15 minut ćwiczeń, by ujędrnić z jej pomocą nogi, wyszczuplić brzuch i wzmocnić mięśnie ramion. A to dopiero początek listy cudów, które może zdziałać ten niepozorny sznurek zakończony uchwytami. Jak ćwiczyć, by zauważyć spektakularne efekty? Jaką skakankę wybrać? Podpowiadamy!

Co dają ćwiczenia ze skakanką?

Skakanie na skakance to jeden z bardziej efektywnych treningów cardio, angażujący do pracy wiele grup mięśniowych. Zachwycająca jest też sama liczba kalorii, którą można spalić w ciągu 30 minut intensywnych podskoków – sięga ona nawet poziomu 400 kcal! Regularne treningi pozwalają szybko, bo już po kilku tygodniach ćwiczeń, cieszyć się imponującymi rezultatami, obejmującymi chociażby utratę zbędnych kilogramów, poprawę sprawności fizycznej, wymodelowanie sylwetki i usprawnienie krążenia krwi. Systematyczne skakanie rozwija, wzmacnia i uelastycznia też mięśnie pośladków, brzucha, nóg i rąk. Pozytywnie wpływa również na naszą koordynację ruchową, polepszając skoczność, zwinność, gibkość, szybkość i wytrzymałość. Początkowo męczące treningi z czasem staną się znacznie prostsze i przyjemniejsze. Bo skakanka to także świetna zabawa!

Jaką skakankę wybrać?

Woman showing her abs with jumping-rope after weight loss on white background

Skakanki dostępne są w większości sklepów sportowych, jednak przy ich zakupie powinniśmy zwrócić uwagę naodpowiednie dopasowane sprzętu. Najważniejszym kryterium doboru powinna być długość. Możemy zamierzyć ją, stając na środku skakanki – długość uchwytów po naciągnięciu powinna sięgać wtedy niewiele ponad wysokość pach. Jeżeli mamy pod ręką za długą skakankę, możemy skrócić ją wiążąc supły na końcach.

Nie bez znaczenia jest też waga – im lżejsza skakanka, tym lepsza. Najlepiej sprawdzają się modele wykonane z tworzyw sztucznych z piankowymi uchwytami, zapobiegającymi ślizganiu się spoconych dłoni. Unikajmy raczej skakanek sznurkowych, które wolniej reagują na ruchy rąk i szybko się przecierają. Dużą popularnością cieszą się też modele z licznikami, pokazujące nie tylko liczbę podskoków i czas trwania treningu, ale także liczbę spalonych kalorii. Dodatkowe gadżety nie są niezbędne, ale świetnie motywują do treningu. Jeśli zależy nam na budowaniu muskulatury, możemy pokusić się o zakup skakanki z obciążeniem.

Trening na skakance – odpowiednia technika

beautiful fitness female posing on studio background

Jak w wielu innych dyscyplinach, w skakaniu na skakance najważniejsza jest odpowiednia technika. Pamiętajmy przede wszystkim o zachowaniu wyprostowanej postawy i wciągnięciu brzucha. Łokcie należy ugiąć i trzymać blisko tułowia, a dłonie odchylić na bok. Obroty należy wykonywać za pomocą nadgarstków i dłoni, a nie całych ramion. Pamiętajmy też, by skakać na palcach i na niewielką wysokość z lekko ugiętymi kolanami.

Przed treningiem wykonujmy rozgrzewkę, która zminimalizuje ryzyko wystąpienia kontuzji. Niezbędne jest w jej trakcie rozgrzanie nadgarstków, ramion, stawów i kostek. Wskazane jest wykonanie kilkunastu skłonów. Tempo i czas trwania ćwiczeń powinny być dostosowane do indywidualnych predyspozycji i kondycji wyjściowej. Z czasem treningi staną się bardziej wydajne.

Ogromną rolę w sukcesie treningów ze skakanką odgrywa też ich różnorodność. By cieszyć się najlepszymi efektami warto mieszać ze sobą różne techniki skakania. W tym celu możemy wykonywać podskoki w miejscu, z wykrokiem w przód i w tył, na krzyż, na jednej nodze, dwa razy na jeden obrót, naprzemiennie na jednej i na drugiej nodze oraz do tyłu. Doskonale sprawdza się skakanie seriami – na początku po 5 serii o długości 3 minut, z czasem wydłużając je do 20 minut. W ciągu jednej minuty powinno wykonywać się około 130 podskoków. W trakcie treningu, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynamy swoją przygodę ze skakanką, istotne jest unikanie przesadnego obciążania organizmu. 4 treningu w tygodniu zdecydowanie wystarczą.

Trening ze skakanką – gdzie skakać?

Jedną z większych zalet skakanki jest brak ograniczeń związanych z miejscem treningu. Możemy zabrać ją ze sobą w teren, by ćwiczyć w parku, na boisku czy na podwórku. Ważne jednak, by był to teren stabilny, płaski i dość miękki, do którego dobierzemy wcześniej odpowiednie obuwie, które zamortyzuje wstrząsy i uchroni stawy przed urazami. Dobrym pomyłem jest zabranie ze sobą odtwarzacza z energiczną muzyką, dzięki której utrzymamy stały rytm podskoków.

Trening ze skakanką – trening wideo

 

Przeczytaj inne teksty z działu TRENING.


Mogą zainteresować Cię także:

Pole Dance – gimnastyka, nie erotyka!

5 najciekawszych trendów fitness, które musisz poznać!

Pilates – o co tutaj chodzi?

Twerkout – najnowszy kobiecy trening w Polsce!

Dowiedz się, ile energii potrzebuje twój organizm!

 

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 20.02.2017
Fitness