Pilates – o co tutaj chodzi?

Pilates – o co tutaj chodzi?

Przez lata po ćwiczenia pilates sięgali głównie tancerze, dbający o rozciągnięte i jędrne ciało. Z czasem jednak forma fitnessu łączącego w sobie elementy jogi oraz stretchingu zyskała sławę na całym świecie. Fenomen pilatesu nie może dziwić – ćwiczenia można wykonywać nawet w domu, a płynąca z nich lista korzyści jest praktycznie nieskończona. Dlaczego warto sięgnąć po pilates? Jak zacząć przygodę z ćwiczeniami? Podpowiadamy!

 

Pilates – rozciąganie dla każdego

Zacznijmy od najważniejszego – historii. Twórcą popularnych ćwiczeń jest Niemiec, Joseph H. Pilates, który w dzieciństwie zmagał się między innymi z astmą i gorączką reumatyczną. Doskwierające mu dolegliwości, zainteresowanie fizjologią, w szczególności układem mięśniowym, fascynacja jogą i pasja do sztuki cyrkowej sprawiły, że opracował on zestaw wyjątkowych ćwiczeń. W czasach wojny stosował je w celu dbania o kondycję swoją i obozowych współwięźniów. Po wojnie ćwiczenia wprowadzono do jednej ze szkół tańca współczesnego, a nowa metoda wzmacniania ciała bez rozbudowywania muskulatury zaczęła zdobywać coraz większe grono fanów. Dziś po fenomenalną formę fitnessu może sięgnąć każdy, bez względu na wiek czy warunki fizyczne. Bez problemy ćwiczenia mogą wykonywać osoby z bólami stawów i kręgosłupa, nadwagą i ograniczoną aktywnością.

Morning Fitness

Pilates – korzyści z ćwiczeń

Ciężko nie docenić korzyści płynących z uprawiania pilatesu. Przede wszystkim regularne treningi wzmacniają całe ciało człowieka, a zwłaszcza mięśnie brzucha, i pośladków.  Wiele kobiet sięga po ten rodzaj fitnessu także ze względu na wzmocnienie mięśni dna miednicy, co niezwykle przydatne jest w trakcie porodu. Również osoby mające kłopoty z kręgosłupem mogą liczyć na poprawę działania mięśni stabilizujących i podpierających kręgosłup. Treningi pozytywnie wpływają na koordynację ruchową i uczą, jak zachować równowagę. Potrzebne w trakcie wykonywania ćwiczeń skupienie polepsza ogólną koncentrację. Nie bez znaczenia jest także wyprostowana, szczuplejsza sylwetka i stabilna postawa uzyskiwana dzięki pilatesowi.

Ćwiczące osoby rzadziej skarżą się na kontuzje, ciesząc się świadomością własnego ciała i umysłu. Kolejnym argumentem przemawiającym na korzyść pilatesu jest wspomaganie i kontrolowanie oddechu. Zwolennicy pilatesu wśród jego zalet wymieniają też możliwość wyciszenia, zredukowania stresu i przywrócenie równowagi psychicznej. Po zakończonych ćwiczeniach jest się wypoczętym i pełnym energii do działania. Jednocześnie ćwiczenia nie prowadzę do nadmiernego rozbudowania tkanki mięśniowej.

 

Pilates – trening na macie

Pilates to ponad 500 różnych ćwiczeń, których inspiracją była joga i balet. Wykonywane w towarzystwie dźwięków spokojnej muzyki, wprowadzają ćwiczących w dobry nastrój, którzy rozciągają, spinają i rozluźniają partie mięśni przy wykorzystaniu ciężaru własnego ciała i praw grawitacji. Bardziej zaawansowane osoby korzystają też ze specjalnego sprzętu – refermera, sprężyn i taśm zwiększających opór.

Co ważne – zestawy ćwiczeń można wykonywać bez wychodzenia z domu, na specjalnej macie. Należy przy tym pamiętać o kilku ważnych zasadach. Choć ćwiczenia same w sobie nie należą do skomplikowanych, wymagają sporej koncentracji i powinny być oparte na precyzyjnych i powolnych ruchach o małym zasięgu. Istotne jest także ćwiczenie w rytm własnego oddechu – wydłużone wdychanie powietrza nosem, wydychanie ustami, tak zwanym torem żebrowym.  Istotne jest też odpowiednie spinanie mięśni brzucha, a przed treningiem – rozgrzewka. W jej ramach można maszerować w miejscu i wykonywać delikatne skręty tułowia. Co najważniejsze – w pilatesie nie chodzi o ilość, ale o jakość. Efekty treningu zobaczysz najszybciej stosując się do przedstawionych zaleceń.

Pasjonaci fitness, osoby po kontuzjach, ciężarne kobiety i aktywni seniorzy bez przeciwwskazań do ćwiczeń mogą udać się na specjalne treningi pilates, na których poznają tajniki metody. W domowych warunkach warto skorzystać z gotowych zestawów dostępnych w Internecie.

Bauch Beine Po rot blau

Przeczytaj inne teksty z działu TRENING.


Mogą zainteresować Cię także:

5 najciekawszych trendów fitness, które musisz poznać!

Pole Dance – gimnastyka, nie erotyka!

Twerkout – najnowszy kobiecy trening w Polsce!

6 najbezpieczniejszych treningów dla Twoich stawów i kręgosłupa

Podkręć swój metabolizm – trening HIT całego ciała (wideo)

 

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 07.05.2017
Fitness