Czy pływanie jest zdrowe?

Czy pływanie jest zdrowe?

To dobre pytanie! Większość z nas myśli, że tak, ale czy do końca wszyscy wiemy, jakie są argumenty potwierdzają tę tezę? I czy faktycznie pływanie ma dobroczynny wpływ na nasz organizm?

Od razu uspokajam. TAK. Pływanie jest zdrowe… jeśli robisz to właściwie.

A teraz konkretniej. Prawdą jest, że poruszanie się w wodzie do łatwych nie należy, część osób ułatwia sobie zadanie wprowadzając w życie styl potocznie zwany żabą prezesowską. Jeśli którykolwiek prezes tak pływał, mam nadzieję, że już stracił swoje stanowisko. Utrzymywanie głowy w pozycji nad wodą przez dłuższy czas obciąża odcinek lędźwiowy kręgosłupa oraz trzyma w napięciu mięśnie okolic szyi.

W przeciwieństwie do pływania krytą żabą (ze schowaniem głowy do wody przy każdym cyklu), która pozwala realizować ćwiczenia w zakresie tlenowym, co już samo w sobie sprzyja utrzymaniu zdrowia, dodatkowo wzmacniając wspomniany odcinek kręgosłupa. Dodatkowo jest to na pewno bezpieczny sposób na rozruszanie organizmu przez osoby, których aktywny tryby życia w ostatnim czasie przeminął bezpowrotnie.

Pływanie byle jak nie wchodzi w rachubę. Jak pokazuje wcześniejszy przykład, niewłaściwe ułożenie ciała może powodować bolesne uciski i pogłębiać schorzenia. Dlatego dość ważne jest, aby pływać poprawnie technicznie. To prawda, że stawy w wodzie są mniej narażone na obciążenia, ale to nie oznacza, że nic się tam nie dzieje. Do przesuwania się w wodzie wykorzystujemy jej opór, musimy więc zaangażować siłę mięśni, które powinny pracować we właściwym ułożeniu.

swimming-664770_1280

Wspomniany już treningi w zakresach tlenowych to zbawienne łechtanie Twojego serca i całego układu krwionośnego. U osób dbających o regularny, ale umiarkowany wysiłek, serce działa sprawniej oraz obniża się ciśnienie w naczyniach krwionośnych.

Uważać powinieneś na trening przeciążeniowy. Wykonywać go mogą tylko wyczynowi sportowcy po wielu latach przygotowań  i pod okiem trenerów. Dla amatorów pływanie w granicach 50-70% maksymalnych możliwości kontynuowane do 60 min, to wystarczający bodziec do utrzymania zdrowia na solidnym poziomie.

Pływaj dla przyjemności, pływaj dla zdrowia, ale pływaj mądrze!

Swimmer in the swimming pool

Przeczytaj inne teksty z działu TRENING.


 

11113953_1641852022765687_6699450933670421208_oMogą zainteresować Cię także:

Sens doskonalenia różnych stylów pływackich w treningu triathlonisty

Zawody pływackie na basenie – czy warto?

Starty na wodach otwartych a trening na basenie

Trening pływacki u dzieci

Naturalne wspomaganie podczas startów w maratonach lub triathlonie

Adrian Roszak
Pływak wyczynowy z sukcesami, czarodziej, nicpoń i miłośnik zwiedzania świata.

Komentarze facebook

Dodano: 16.05.2016
Pływanie, Trening