Buty do biegania – jakie wybrać, by biegało nam się dobrze?

Buty do biegania – jakie wybrać, by biegało nam się dobrze?

Jakie buty do biegania wybrać? – to jedno z podstawowych pytań zadawanych sobie przez biegaczy. Bez względu na to, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z tą dyscypliną sportu czy biegasz już od dawna, z pewnością już nie raz szukałeś rozwiązań, które uczynią bieganie w pełni komfortowym.

Paradoksalnie, to buty, a nie specjalistyczna odzież, są najważniejszym elementem stroju biegacza. Na butach idealnie dopasowanych do naszej stopy nie powinniśmy więc oszczędzać – w końcu od nich zależy przyjemność biegania. Czym w takim razie kierować się przy wyborze butów do biegania? Na co zwracać uwagę, by w pełni czerpać satysfakcję z treningów? Podpowiadamy!

 

Ustal, w jaki sposób stawiasz stopę

Sposób stawiania stopy podczas biegania powinien być podstawowym czynnikiem wpływającym na wybór obuwia. Możemy wyróżnić trzy rodzaje budowy stopy:

Stopa neutralna – cechuje się naturalnym podbiciem, w którym najszybciej zużywającymi się partiami obuwia są zewnętrzna krawędź, środek pod piętą i środek pod przednią częścią stopy. Zalecane są buty typu stability.

Stopa pronująca – cechuje się płaskostopiem i niskim podbiciem, w którym najszybciej zużywającymi się partiami obuwia są pięta i wewnętrzna krawędź pod przednią częścią stopy. Zalecane są buty z systemem podtrzymującym i kontrolującym ruch stopy w trakcie biegania.

Stopa supinująca – cechuje się wysokim podbiciem i nadmiernym obciążeniem zewnętrznej części stopy, w którym najszybciej zużywającymi się partiami obuwia są krawędź pod piętą i przednia część stopy. Zaleca się buty z dobrą amortyzacją wstrząsów z systemem cushioned.

Przedstawiony podział stanowi kluczowy element wyboru butów do biegania. Typ stopy możemy określić samodzielnie w domu w bardzo prosty sposób. Wystarczy zamoczoną wcześniej stopę odbić na kawałku gazety. Jeżeli na odbiciu nie widać typowego łuku po wewnętrznej stronie stopy, oznacza to, że mamy do czynienia ze stopą pronującą. Średnie wcięcie pojawia się w przypadku typu neutralnego. Największe wcięcie dotyczy stóp supinujących. Dobrym pomysłem jest również wizyta o fizjoterapeuty, który w profesjonalny sposób oceni jak zachowuje się nasza stopa podczas kontaktu z podłożem.

 

Ustal, w jakim terenie biegasz najczęściej

Idealny but powinien być przystosowany do terenu, w którym biegasz. Dlatego odpowiedz sobie na pytanie, w jakim podłożu zamierzasz trenować najczęściej. Inne buty przeznaczone są bowiem do biegania po nawierzchniach twardych, a inne po miękkich.

Buty do biegania w terenie utwardzonym – szczególną uwagę zwróć na amortyzację butów do biegania po twardym terenie, czyli na asfalcie, kostce brukowej lub ubitych ścieżkach w parku. W takich miejscach buty zużywają się najszybciej. Nie bez znaczenia jest też duża elastyczność, niska waga i gładka powierzchnia podeszwy.

Buty do biegania w terenie nieutwardzonym – szczególną uwagę zwróć na wybór butów dobrze trzymających stopę oraz na ich dużą przyczepność. Dobrze sprawdzą się modele z ząbkowaną powierzchnią, która dopasowuje się do naturalnych przeszkód na na drodze, grząskim piachu czy trawie. Wybierz model ze wzmocnionymi czubkami palaców i pięty. Warto podkreślić, że naturalne podłoże jest najzdrowsze dla biegaczy, ponieważ minimalizuje ryzyko urazów i kontuzji.

 

Ustal, w jakim celu biegasz

Każdy z nas ma inną motywację do biegania. Na szczęście producenci obuwia wychodzą naprzeciw oczekiwaniom biegaczy i oferują obuwie dopasowane do rożnych typów treningów. Na sklepowych półkach znajdziemy więc buty treningowe, startowe, treningowo-startowe, terenowe, minimalistyczne czy lekkoatletyczne. Podstawowy podział przeznaczenia obuwia do biegania odnosi się do tego, czy trenujesz wyłącznie dla przyjemności czy bierzesz również udział w zawodach.

Buty do treningu – powinny być przede wszystkim wygodne, stabilne i posiadać amortyzację, a ich waga powinna mieścić się w przedziale między 300 a 400 g.

Buty na zawody – powinny być nie tylko wygodne, ale przede wszystkim wydajne. Najlepiej w tym celu sprawdzają się przewiewne i lekkie buty o wadze między 150 a 280 g.

 

Garść dodatkowych porad

Kiedy wiesz już, w jaki sposób stawiasz kroki w trakcie biegania, w jakim terenie będziesz biegać najczęściej oraz do jakiego rodzaju treningów mają służyć ci buty do biegania, zwróć uwagę na kilka dodatkowych aspektów.

Wybierz buty odrobinę większe od tych, które nosisz na co dzień. Dlaczego? W trakcie biegania twoja noga puchnie, więc trochę większe buty uchronią ją przed niechcianymi uciskami.

Podobnie rzecz ma się z samym mierzeniem butów. Najlepiej jest robić to po południu, kiedy po całodziennym chodzeniu stopa jest nieco napuchnięta. Buty w których taka stopa będzie czuć się komfortowo, sprawdzą się również w trakcie biegania.

Kiedy wiadomo, że buty pasują? Jeśli jesteś w stanie ruszać dużym palcem u stopy, a pięta jest odpowiednio ustabilizowana i nie rusza się na boki. Jeśli już w tracie mierzenia odczuwasz dyskomfort, znaczy to, że w trakcie biegania będzie jeszcze gorzej.

Każdy model butów jest inny. Dlatego złotą radą jest… mierzenie. Warto sprawdzić nie kilka, ale kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt różnych modeli. Zły dobór butów może się bowiem skończyć nie tylko brakiem satysfakcji z treningów, ale i poważnymi kontuzjami.

Autor: Anna Halagarda

d3758fd9-d84f-4981-9fae-8d7f0b5c97e5

Przeczytaj inne teksty z działu TRENING.


Mogą zainteresować Cię także:

Fitness Woman on stadiumRozciąganie po bieganiu – dobry nawyk dla mięśni

Jedyne aeroby jakie powinniśmy stosować na bieżni

Bieganie zimą – kilka podstawowych zasad

Czy trening biegowy na czczo przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej?

Najlepsza pora na bieganie – rano czy wieczorem?

Jak często i jak długo biegać?

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 20.02.2017
Bieganie, Trening