Naturalne wspomaganie podczas startów w maratonach lub triathlonie

Naturalne wspomaganie podczas startów w maratonach lub triathlonie

Podczas różnego rodzaju prelekcji i wystąpień wiele razy spotykałem się z pytaniami dotyczącymi naturalnego wspomagania podczas startu. W czasach kiedy ciężko o produkty, które nie są w jakimś stopniu wzbogacane, coraz więcej osób rezygnuje z dostępnych na rynku kolorowych napojów izotonicznych, żelów czy batoników sportowych. Osoby te nie ufają producentom w stosowane przez nich metody i środki. Czy słusznie?

W wielu wypadkach prawdopodobnie tak. Dla niektórych osób nawet idealnie dopracowany skład produktu, stworzony w zgodzie z najnowszymi ustaleniami świata nauki, wyprodukowany przy użyciu najlepszych metod z ekologicznych surowców nadal będzie wytworem przemysłu, którego będą unikać. Co pozostaje takim osobom?

 

Oczywiście spożywanie takich produktów jak: owoce, krakersy lub inne przekąski. W bufetach zarówno maratonów biegowych, jak i imprez triathlonowych można spotkać np. pomarańcze lub też banany. Czy będą one równie skuteczne jak żywność dedykowana sportowcom? Zagadnienie to postanowili sprawdzić naukowcy z Luisiany pod przewodnictwem H. Rietschier, którzy porównali wpływ rodzynek i do żelków dla sportowców na wytrzymałość kolarzy i triathlonistów. Jak wielokrotnie potwierdzono w badaniach to właśnie od poziomu węglowodanów zależy nasza wydolność, a znaczne ich uszczuplenie będzie miało negatywny wpływ na osiągane rezultaty.

 

Metoda

Dziesięciu zdrowych mężczyzn w wieku 18-33 lat wzięło udział w badaniu, w którym zostali podzieleni na dwie grupy przyjmujące rodzynki lub żelki dla sportowców. Badani mieli za zadanie przez 2 godziny wykonywać wysiłek na cykloergometrze rowerowym o intensywności 80% intensywności, przy której rozpoczyna się akumulacja mleczanu we krwi.
Podczas tego wysiłku otrzymywali 250 ml wody co 20 minut. Następnie badani mieli za zadanie jak najszybciej ukończyć 10 km odcinek jazdy na rowerze. Podczas 120-minutowej jazdy obie grupy badanych otrzymywały węglowodany w 6 porcjach co 20 minut. Jedna grupa (SDRs) otrzymywała 28 g rodzynek (mniej więcej 1 garść), które zawierały 22 g węglowodanów, podczas gdy druga (SJBs) otrzymała 26 g żelek Jelly Belly sport beans, które zawierały 22,3 g węglowodanów.

 

Podczas wysiłku dokonywano analizy oddechowej, badano średnią moc uzyskaną przez uczestników badania, a także pobrano krew celem dalszej analizy i proszono badanych, aby określili poziom ciężkości wysiłku na skali subiektywnego odczuwania wysiłku według Borga.

 

Wyniki

Nie zauważono statystycznie istotnej różnicy w czasie jazdy indywidualnej (17.3±0.4 vs. 17.3±0.4 min) na czas odpowiednio dla grup SDRr i SJBs oraz uzyskanych wynikach mocy ( 229.3±13.0 vs. 232.0±13.6 W). Również w poziomie glukozy w spoczynku, poziomie odczuwanego zmęczenia (13.2±0.2 vs. 13.3±0.2) nie zauważono istotnych statystycznie różnic.

 

Wnioski

Jak można wnioskować z powyższego badania naturalne źródła węglowodanów w postaci rodzynek mogą być dobrą alternatywą dla popularnych suplementów lub żywności dla sportowców. Brak różnic w uzyskanych wynikach pomiędzy obiema grupami pozwala domniemywać, iż rezygnacja z powszechnie stosowanych metod uzupełniania węglowodanów podczas długotrwałego wysiłku fizycznego na rzecz naturalnej żywności nie będzie miała negatywnego wpływu na uzyskiwane rezultaty.

 

Źródło:
  1. Rietschier, H. L., Henagan, T. M., Earnest, C. P., Baker, B. L., Cortez, C. C., & Stewart, L. K. (2011). Sun-dried raisins are a cost-effective alternative to sports jelly beans in prolonged cycling. The Journal of Strength & Conditioning Research, 25(11), 3150-3156.

Mężczyzna biega w górach, trening biegowy

Przeczytaj inne teksty z działu TRENING.


11113953_1641852022765687_6699450933670421208_oMogą zainteresować Cię także:

Najlepsza pora na bieganie – rano czy wieczorem?

Jak często i jak długo biegać?

Trzymaj rękę na pulsie – biegaj z pulsometrem

Slow jogging – bieganie przez truchtanie

Sens doskonalenia różnych stylów pływackich w treningu triathlonisty

Mateusz Gawełczyk
Absolwent Uniwersytetu Medycznego, współzałożyciel PTDS, szkoleniowiec.

Komentarze facebook

Dodano: 07.05.2017
Bieganie, Żywienie w sporcie