Synefryna w substancjach przedtreningowych – czy jest bezpieczna?

Synefryna w substancjach przedtreningowych – czy jest bezpieczna?

Popularność stosowania dietetycznych środków pobudzających przed rozpoczęciem treningu jest ogromna. Osoby, które dopiero co zaczynają swoją przygodę z treningiem siłowym, często sięgają przed treningiem po tego rodzaju środki, pozostając w przekonaniu, że bez ich spożycia trening nie przyniesie zamierzonych rezultatów.

Zdecydowaną większość klientów siłowni i klubów fitness można łatwo podzielić na dwie grupy – osoby, którym zależy na rozbudowie masy mięśniowej oraz osoby, których celem jest redukcja tkanki tłuszczowej. Stąd zainteresowanie suplementami pobudzającymi, stosowanymi przed treningiem zawierającymi synefrynę.

 

Synefryna jest znana ze swoich właściwości pobudzających, jednocześnie zmniejszających apetyt i przyspieszających proces spalania tkanki tłuszczowej. Swoim działaniem przypomina popularną efedrynę oraz pseudoefedrynę i często stosowana jest w walce z otyłością. Pozyskiwana jest ze skórki gorzkiej pomarańczy i jest stosunkowo bezpieczną substancją. Grupa naukowców, której dowodził R. Dalton, postanowiła bliżej przyjrzeć się działaniu stymulantów zawierających synefrynę i tych, które nie posiadały jej w swoim składzie.

 

Metoda

Grupie składającej się z 25 kobiet i mężczyzn pobrano krew po 12 h postu, a następnie po 2 h od spożycia suplementu przedtreningowego. Badani w losowej kolejności przyjmowali jeden z trzech preparatów: napój zawierający dekstrozę (P), suplement przedtreningowy zawierający 3 g beta alaniny, 2 g kreatyny, 2 g argininy AKG, 300 mg N-acetylotyrozny, 270 mg kofeiny, 15 mg Mucuna pruriens (PWS) lub ten sam suplement z dodatkiem 20 mg synefryny (PWS+S). Badanie było powtarzane z zakresem zachowania tygodniowej przerwy na wypłukanie.

 

Wyniki

U badanych stwierdzono istotne statystycznie różnice w badaniu krwi, które dotyczyły następujących parametrów: azot w moczu [P (-1.51 mg/dl), PWS (-2.26 mg/dl), PWS+S (-0.56 mg/dl)], kreatyna [P (0.05 mg/dl), PWS (0.14 mg/dl), PWS+S (0.14 mg/dl)], całkowitego cholesterolu [P (0.31 mmol/L), PWS (-0.16 mmol/L), PWS+S (0.31 mmol/L) oraz glukozy [P (0.60 mmol/L), PWS (0.77 mmol/L), PWS+S (1.29 mmol/L).

 

Wnioski

Spożywanie badanych suplementów diety, zarówno z dodatkiem, jak i bez synefryny, miało niewielki wpływ w ciągu 3 h na funkcje nerek, enzymy wątrobowe, poziom lipidów we krwi, enzymy mięśniowe oraz poziom cukru we krwi. Wyniki te były zbliżone w porównaniu do wyników otrzymanych podczas suplementacji napojem zawierającym dekstrozę oraz do wyników innych badań, w których testowano podobne składniki.

 

Komentarz

Stosowanie jakichkolwiek suplementów pobudzających przed treningiem należy poddać rozważaniu. Pomimo braku wykazania negatywnych skutków ubocznych stosowania suplementów zawierających synefrynę należy pamiętać, iż badania było przeprowadzane na osobach zdrowych. Synefryna może być szczególnie niebezpieczna dla osób z nadciśnieniem tętniczym oraz osób z nadwagą lub otyłością. Należy pamietać iż przewlekłe stosowania jakichkolwiek substancji pobudzających może doprowadzić do adaptacji organizmu do stosowanych środków, czego efektem będzie konieczność zwiększania dawki i/lub poszukiwania innych, mocniejszych środków stymulujących.

 

Źródło:
  1. Dalton, R., Jung, Y. P., Rasmussen, C., Murano, P., Earnest, C. P., & Kreider, R. B. (2015). Safety and efficacy of a pre-wrkout dietary supplement with and without synephrine. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 12(Suppl 1), P5.

KOLOROWE SUPLEMENTY DIETY

Przeczytaj inne teksty z działu SUPLEMENTACJA.


Morning FitnessMogą zainteresować Cię także:

Przegląd najpopularniejszych suplementów białkowych

Beta-alanina

Substancje stymulujące w preparatach przedtreningowych

Przedtreningówki – stymulanty czy omamiacze? Wpływ substancji stymulujących na trening

Trening i suplementacja kobiet

Mateusz Gawełczyk
Absolwent Uniwersytetu Medycznego, współzałożyciel PTDS, szkoleniowiec.

Komentarze facebook

Dodano: 28.03.2017
Suplementacja