Substancje stymulujące w preparatach przedtreningowych

Substancje stymulujące w preparatach przedtreningowych

W ostatnim artykule opisałem działanie przedtreningówek i poruszyłem temat substancji, które są w nich zawarte. To właśnie one wpływają na nasze samopoczucie podczas treningu. Dziś trochę więcej na ich temat.

  1. Kofeina

W zależności od pochodzenia alkaloid ten ma różne nazwy: jeśli pochodzi z kawy, jest to kofeina, jeśli z herbaty –  teina, otrzymywany z guarany – guaranina, natomiast z yerba mate – mateina. Jest środkiem psychoaktywnym, stymulantem często pojawiającym się w napojach energetyzujących oraz innych napojach powszechnego użytku (np. coli). Przy dłuższym stosowaniu możemy przyzwyczaić się do kofeiny, na którą nasz organizm nie będzie reagował w pożądany sposób. Kofeina działa stymulująco na ośrodkowy układ nerwowy. Poprawia koncentrację, samopoczucie, zwiększa wydzielanie neuroprzekaźników (na przykład adrenaliny). Wiele badań wykazuje, że wzmaga wydolność fizyczną organizmu. Podczas wysiłku potrzebujemy „kopa”, a poprawa pracy układu nerwowego przez stosowanie kofeiny może nam go zapewnić. Ponadto opisywana substancja wspomaga spalanie WKT (wolnych kwasów tłuszczowych), dlatego często używa się jej na przysłowiowej redukcji.

  1. Guarana.

Właściwie Paulinia Guarana. Roślina, z której nasion dawniej sporządzano napój o pobudzającym działaniu. Na chwilę obecną guaranę możemy kupić jako suplement w proszku, do rozpuszczania w wodzie. Działa podobnie jak kofeina. Stymuluje, zmniejsza zmęczenie zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Jednak istotniejszym zastosowaniem guarany jest zapobieganie katabolizmowi i szybsza regeneracja mięśni po wysiłku fizycznym.

  1. Arginina.

Jeden z aminokwasów endogennych, czyli takich, które mogą być wytworzone przez organizm. Z wiekiem zdolność człowieka do syntezy argininy zaczyna maleć. Działa ona bezpośrednio na nasz układ krwionośny, rozszerzając światło naczyń krwionośnych. Takie działanie pozwala na poprawną syntezę tlenku azotu (NO) w naszym organizmie. Rozszerzenie naczyń umożliwia zwiększenie ilości krwi, tlenu i składników odżywczych dostających się do mięśnia sercowego. Odpowiednie ukrwienie i dotlenienie mięśni jest bardzo ważne podczas wysiłku fizycznego. Pomaga również w regeneracji powysiłkowej. L-Arginina jest też jednym z głównych składników wielu preparatów dla mężczyzn, które poprawiają potencję oraz przyspieszających erekcję.

  1. Agmatyna.

Powstaje w wyniku dekarboksylacji (usunięcia cząsteczki dwutlenku węgla) argininy. Podobnie jak ona działa na nasz układ krwionośny. Jest wykorzystywana w wielu procesach metabolicznych (np. w syntezie kreatyny i NO). Istnieje wiele przypuszczeń, co do wpływu agmatyny na proces lipolizy, czyli rozkładu trójglicerolu do kwasów tłuszczowych i glicerolu, które po dostaniu się do krwioobiegu są wychwytywane i wykorzystywane przez większość tkanek. Kilka badań wskazuje na silniejsze działanie agmatyny w porównaniu do argininy, pomimo, że są bardzo podobnym środkiem. Dawkowanie ich jest jednak zupełnie inne. Agmatyny stosujemy o wiele mniej niż argininy, osiągając te same, a nawet, jak już wspomniałem, często lepsze efekty.

  1. Beta-alanina (β-Alanina)

Wiele źródeł potwierdza pozytywny wpływ beta-alaniny na nasz organizm. Niektórzy badacze pokusili się o stwierdzenie, iż może ona zastąpić kreatynę, co jest błędnym stwierdzeniem z uwagi na różne działanie obu suplementów. Stosowanie tego środka wpływa na wiele aspektów naszego treningu. Liczne badania udowodniły działanie β-Alaniny na siłę eksplozywną (można powiedzieć „dynamikę”) mięśni, zwiększenie wytrzymałości aerobowej i anaerobową, a nawet przyrost masy mięśniowej. Jest powszechnie wykorzystywana przez sportowców trenujących swoją kondycję (biegaczy, cross-fitowców, futbolistów amerykańskich). W połączeniu z kreatyną pozwala osiągnąć lepszą regenerację i przygotowanie okołotreningowe. Ponadto, co ważniejsze, usprawnia syntezę cząsteczek ATP. Może to pomóc w szybszym osiąganiu zarówno lepszej kondycji, jak i poprawieniu wyników siłowych.

  1. Tyrozyna

Kolejny aminokwas endogenny. Jest odpowiedzialna za pracę tarczycy i przysadki mózgowej. Jego niedobór może doprowadzić do niedoczynności tarczycy. Jest prekursorem ważnych neuroprzekaźników (dopaminy i noradrenaliny), co ma istotne znaczenie w sporcie. Dopamina bierze udział w koordynacji mięśniowej i syntezie hormonów. Noradrenalina (wydzielana podczas sytuacji stresowych) wpływa na układ krwionośny (zwiększa częstotliwość akcji serca, zwęża naczynia obwodowe, rozszerza wieńcowe) i przebieg procesów energetycznych. W połączeniu z kofeiną, bądź guaraną, może pozytywnie wpłynąć na proces spalania tłuszczu.

  1. Cytrulina

Stymuluje wytwarzanie energii tlenowej podczas wysiłku fizycznego. Jest prekursorem argininy i wraz z ornityną bierze udział w cyklu mocznikowym. Działanie ma podobne do argininy, ale dodatkowo poprawia siłę oraz wytrzymałość siłową mięśni. Może więc pozytywnie wpłynąć na nasz progres siłowy.

Powyższe substancje działają w inny sposób niż te zwane „przedtreningówkami”, które zostały opisane we wcześniejszym artykule. Mają wpływ na pracę naszego organizmu, a nie na oszukanie go, że może więcej. Nie powodują, że nasza głowa „chce ćwiczyć”, za to nastawiają na dobry trening cały organizm. Umożliwiają realną poprawę naszych możliwości poprzez systematyczny progres. Stymulowanie organizmu powinno zachodzić w sposób stopniowy, tak, aby zatrzymać z tego jak najwięcej, na jak najdłuższy okres czasu.

Przeczytaj inne teksty z działu SUPLEMENTACJA.


11113953_1641852022765687_6699450933670421208_oMogą zainteresować Cię także:

Przegląd najpopularniejszych suplementów białkowych

Beta-alanina

Substancje stymulujące w preparatach przedtreningowych

Przedtreningówki – stymulanty czy omamiacze? Wpływ substancji stymulujących na trening

Trening i suplementacja kobiet

Adrian Prietz
Miłośnik zagadnień suplementacyjnych, ratuje ludzi w szeregach WOPR.

Komentarze facebook

Dodano: 23.01.2017
Suplementacja