Przedtreningówki – stymulanty czy omamiacze? Wpływ substancji stymulujących na trening

Przedtreningówki – stymulanty czy omamiacze? Wpływ substancji stymulujących na trening

Często spotykam się z następującymi pytaniami: „Co dobrego na pompę?!” , „Mam słabe treningi. Czuje się źle na treningach. Co brać, żebym dawał rade i brał większe ciężary?!” Z reguły po takich pytaniach nasuwa się myśl o tak zwanych „przedtreningówkach”.

Preparaty, środki (jakkolwiek to nazwać) przedtreningowe zawierają w sobie substancje pobudzające, doprowadzające do stanów chwilowej czy krótkotrwałej euforii, wzmagające przepływ krwi przez nasze naczynia krwionośne, bądź stymulujące układ nerwowy.

Niejednokrotnie w tego typu odżywkach znajduje się mnóstwo substancji o działaniu kierunkowym (na jeden z układów organizmu, czy na jeden narząd). Po dodaniu do siebie działań ich wszystkich otrzymujemy odżywkę o szerokim spektrum, która powoduje, że „nam się chce”! I lecimy z treningiem! A co dzieje się później?

Na treningu miałem ciemno przed oczami, ból głowy, mdliło mnie strasznie… Po nim byłem nadzwyczaj wykończony. Nic mi się nie chciało, byłem „zmulony” i jedyne o czym myślałem to położyć się spać! Na drugi dzień wstałem jak bym był na kacu – bolała mnie głowa, bardzo chciało się pić. Nadal odczuwałem zmęczenie treningiem z dnia wcześniejszego”. – przeczytałem na jednym z for internetowych.

 

Dlaczego tak się dzieje?

Osoba, która pisała ten post, musiała być uczulona na jeden ze składników, bądź dana przedtreningówka mogła zawierać zbyt dużo różnych substancji o tym samym działaniu, dlatego organizm, który nie był na to gotowy, „dostał szału”. Oczywiście – jeżeli w tego typu odżywce będą odpowiednie ilości środków (nawet o różnym działaniu), może się ona sprawdzić bardzo dobrze. Należy jednak słuchać swojego organizmu i obserwować go…

Wielu z nas pije kawę. Niejeden pewnie za młodu usłyszał: „Nie pij tyle kawy, bo ci się ciśnienie rozhula!” Fakt, kawa pobudza, a w zasadzie, robi to kofeina w niej zawarta. Podnosi ona natomiast jedynie nasze tętno , a nie ciśnienie. Wiele razy jest to mylone:

Ciśnienie – w cyklu pracy serca wyróżniamy skurcz i rozkurcz. Podczas skurczu krew wyrzucana jest z komór do tętnic. W czasie rozkurczu krew napływa z przedsionków do komór.

Tętno – tętnem nazywamy faliste odkształcenie tętnicy podczas skurczu serca. Skurcz komór serca powoduje powstanie tak zwanej fali tętna w tętnicach.

Jeśli kawa nas faktycznie mocno pobudza, to znaczy, że mocna przedtreningówka wywoła totalne spustoszenie naszego organizmu! Kawa rozpuszczalna zawiera około 80 mg, ekspresowa – 100 mg, a parzona – w dużej filiżance – to około 190 mg kofeiny.

W jednej z przedtreningówek znajdujemy aż 300mg kofeiny bezwodnej oraz prawie 120mg jej pochodnych. Co jest już ogromną dawką. Poza tym dużą ilość β-alaniny, agmatyny i innych substancji pobudzających, które nie zawsze są potrzebne, by zrobić dobry trening. Spójrzmy na aminogram przykładowej przedtreningówki:

Skład w porcji:

Beta-alanina                             2500 mg,

HCL kreatyny                           1000 mg,

L-Leucyna                                 500 mg,

Agmatyna                                 500 mg,

Aspararginian L-Cytruliny   500 mg,

Kofeina bezwodna                 300 mg,

Jabłczan kofeiny                    69 mg,

Cytrynian kofeiny                 50 mg,

Pikamilon                              50 mg,

N-Metyltyiamina HCL        50 mg,

Ekstrakt z gorzkiej pomarańczy     30 mg,

Oktopamina HCL                15 mg.                         

 

Po takiej dawce…„wszystkiego”, na pewno będziemy pobudzeni. Wiele osób będzie czuło się dobrze, ponieważ wszystkie te substancje są jak najbardziej zdrowe i nie szkodzą w rozsądnych ilościach. Nie na wszystkich może działać to jednak pozytywnie, a wręcz odwrotnie. Należy pamiętać, że nie każdy organizm dobrze reaguje na tego typu środki. Warto przed przyjęciem „pobudzaczy” zrobić kilka podstawowych badań, choćby na nadciśnienie, czy częstoskurcze komorowe.

Najpopularniejsze substancje stymulujące:

Kofeina  – stymuluje centralny układ nerwowy, poprawia refleks oraz pozytywnie działa na kurczliwość mięśni. Ponadto wspomaga spalanie WKT (wolnych kwasów tłuszczowych).

Guarana – stymuluje, poprawia samopoczucie, koncentrację, niweluje zmęczenie; zawiera kofeinę, wiec osiągamy podobne działanie, jednak nieco dłuższe z uwagi nieco wolniejszego wchłaniania.

Arginina – działa na układ krwionośny poszerzając naczynia, co powoduje już wspomnianą, przez wielu oczekiwaną „pompę” oraz lepszy transport substancji przez naczynia, a w rezultacie poprawę metabolizmu.

Tauryna – stymuluje trzustkę do wytwarzania insuliny. Z uwagi na współpracę tauryny z insuliną należy do najskuteczniejszych transporterów keratynowych.

Beta-alanina – pobudza układ nerwowy oraz wspomaga beztlenową pracę mięśni, przez co poprawia siłę eksplozywną mięśni.

Zamiast używać przedtreningówek lepiej niekiedy pomyśleć, co jest nie tak w naszym treningu i zastanowić się na jego punktową poprawą. Nie trzeba używać wszystkich tych suplementów naraz, a czasem warto sprawdzić, który z nich nam pomoże, a który może okazać się zbędny. Może nie potrzebujemy pobudzenia, a wystarczy sama „pompa”… Może też nie potrzebujemy pompy, a jedynie chcemy się pobudzić… A może zależy nam tylko, żebyśmy nie „wysiedli” kondycyjnie…

Takie efekty możemy osiągnąć wspomagając się na przykład wyżej wymienionymi substancjami o działaniu typowo kierunkowym. Zawsze należy pamiętać, żeby kierować się zdrowym rozsądkiem, w razie wątpliwości i pytań zaczerpnąć porady specjalisty, lekarza, farmaceuty po to, abyśmy nie wywołali skutków niepożądanych, które mogą być niebezpieczne dla zdrowa, gdyż każdy organizm reaguje inaczej.

Szczegółowo o powyższych i innych substancjach stymulujących w kolejnym artykule.

Sporty man packing protein powder to the bag

 

Przeczytaj inne teksty z działu SUPLEMENTACJA.


Sportive woman doing squatting with a barbell in the gym

Mogą zainteresować Cię także:

Substancje stymulujące w preparatach przedtreningowych

Beta-alanina

Przegląd najpopularniejszych suplementów białkowych

Czy suplementy diety działają? Czy są bezpieczne?

Kilka słów o odżywkach białkowych

 

 

Adrian Prietz
Miłośnik zagadnień suplementacyjnych, ratuje ludzi w szeregach WOPR.

Komentarze facebook

Dodano: 12.12.2016
Suplementacja