L-cytrulina a poprawa wyniku jazdy indywidualnej na czas wśród kolarzy

L-cytrulina a poprawa wyniku jazdy indywidualnej na czas wśród kolarzy

W sporcie zawodowym na najwyższym poziomie każda dozwolona metoda czy środek, które mogą poprawić końcowy rezultat startu, są warte uwagi. Najbardziej szanowane instytucje związane z badaniami nad żywieniem i suplementacją zawodowych sportowców umieściły na liście suplementów o potwierdzonym działaniu naukowym jedynie 5 pozycji – kreatynę, kofeinę, beta-alaninę, wodorowęglany oraz sok z buraka. Pozostałe suplementy albo nie działają, albo wymagają dalszych badań, gdyż ich wyniki są niejednoznaczne.

Jak łatwo zauważyć, wśród wymienionych preparatów nie znajduje się l-cytrulina, jeden z aminokwasów endogennych, a więc produkowanych w ludzkim organizmie. Po raz pierwszy została wyizolowana z arbuza, ale dostępna jest również w postaci suplementów monoskładnikowych. Wchodzi też w skład złożonych preparatów. Cytrulina jest prekursorem argininy, która jest substratem dla syntazy tlenku azotu. Jak już udowodniono w wielu badaniach tlenek azotu poprawia wydolność organizmu, wpływając na przepływ krwi, metabolizm energetyczny mięśni oraz procesy oddychania mitochondrialnego podczas wysiłku fizycznego. Zastosowaniem tego związku w kolarstwie zainteresowali się naukowcy z Japonii, których wynik badań z 2016 możecie znaleźć poniżej.

 

Poprawa wyniku jazdy indywidualnej wśród kolarzy – badanie

W badaniu udział wzięło 22 mężczyzn (wiek- 29 ± 8.4 lat; masa ciała- 74 ± 9.4 kg; wysokość ciała- 175 ± 4.1 cm; BMI- 24 ± 3.3 kg/m2), którzy zostali podzieleni na 2 grupy i otrzymywali 2,4 g/d l-cytruliny (CYT) lub placebo (PLA) przez siedem kolejnych dni. W ósmym dniu również jedna grupa otrzymała 2,4 g/d l-cytruliny, druga placebo na godzinę przed czterokilometrową jazdą indywidualną na czas. Przed przystąpieniem do próby każdy z badanych wykonał rozgrzewkę, natomiast po zakończeniu próby każdemu pobrano krew do analizy. Po zakończeniu badania następowały trzy tygodnie przerwy na „wypłukanie”, po których osoby przechodziły cały cykl ponownie, tym razem zostawały przydzielone do odmiennej grupy.

 

Poprawa wyniku jazdy indywidualnej wśród kolarzy – wyniki

Suplementacja l-cytruliną znacząco podniosła poziom l-argininy oraz skróciła czas niezbędny do ukończenia próby o 1,5% w grupie CYT w porównaniu do PLA. Co więcej przyjmowanie l-cytruliny wiązało się z mniejszym odczuciem zmęczenia mięśni u badanych. Również poziom aminokwasów rozgałęzionych w osoczu zarówno przed, jak i po wysiłku był niższy w grupie CYT.

 

Poprawa wyniku jazdy indywidualnej wśród kolarzy – wnioski

Jak pokazało powyższe badanie suplementacja l-cytruliną może poprawić wynik jazdy indywidualnej na czas. Jednakże pragnę tutaj zwrócić uwagę na fakt, że aby jednoznacznie stwierdzić pozytywny efekt tej suplementacji, niezbędne jest przeprowadzenie kolejnych badań.

 

Źródło:
Suzuki, T., Morita, M., Kobayashi, Y., & Kamimura, A. (2016). Oral L-citrulline supplementation enhances cycling time trial performance in healthy trained men: Double-blind randomized placebo-controlled 2-way crossover study. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 13(1), 1.

woman triathlon athlete cyclist cycling

Przeczytaj inne teksty z działu SUPLEMENTACJA.


people running in a marathon on a wetted surfaceMogą zainteresować Cię także:

Krótkoterminowe wykluczenie gluteny z diety a wydolność sportowców

Co jeść przed porannym treningiem?

Wpływ diety na występowanie problemów żołądkowo-jelitowych podczas ultramaratonu

Naturalne wspomaganie podczas startów w maratonach lub triathlonie

Posiłki zastępcze (MRP) – jak radzić sobie z dietą w przypadkach ekstremalnych?

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 19.12.2016
Suplementacja