Kreatyna i jej rodzaje

Kreatyna i jej rodzaje

Kreatyna jest jednym z najpopularniejszych środków suplementacyjnych. Jednak przed decyzją o zakupie tego suplementu, warto zastanowić się nad tym, która z dostępnych na rynku form kreatyny najlepiej przysłuży się naszym celom oraz obalić popularne mity dotyczące tego środka.


Ogólne przeznaczenie kreatyny

Kreatyna (kwas beta-metyloguanidynooctowy) ma za zadanie gromadzenie w mięśniach energii, która może zostać natychmiast wykorzystana. Podstawową jednostką energetyczną w naszym organizmie jest ATP (adenozynotrifosforan). Wszystkie procesy energetyczne zachodzą po to, by w ostateczności syntezować (tworzyć) lub redukować (rozkładać) ATP.

ATP to cząsteczka, która nie jest magazynowana, a tworzona na bieżąco. Kreatyna ma za zadanie jak najszybszą resyntezę, czyli odbudowanie cząsteczek ATP. Im więcej kreatyny w mięśniach, tym więcej energii do wykorzystania. Zdecydowana większość badań przeprowadzonych z udziałem kreatyny wykazała pozytywne skutki jej działania na organizm człowieka aktywnego fizycznie. Głównymi pozytywami jej działania są przybieranie beztłuszczowej masy ciała oraz siły. Niejednokrotnie po długotrwałym stosowaniu obserwuje się również wzrost ogólnej siły fizycznej, a co za tym idzie – polepszenie jakości i wydajności treningów. Na rynku dostępne są różne kreatyny. Wszystkie mają podobne działanie. Niektóre jednak „świecą” na rynku bardziej niż inne. Czy słusznie?

Doping in sport. Abuse of anabolic steroids for sports. Anabolic steroids spilled on a wooden table. Fraud in sports. Pharmaceutical industry. Sports fraud, fake winner.


Monohydrat kreatyny

Najpopularniejszą formą kreatyny jest monohydrat (monowodzian) kreatyny. Przez wielu uważany za podstawową formę kreatyny. Niektórzy mówią o nim jako o przeżytku, którego nie opłaca się stosować. Złą sławę mohydrat zgarnął po pojawieniu się opinii, że „pompuje on wodę do mięśni i po zaprzestaniu suplementacji kilogramy na wadze spadają”. Jest do niedorzeczne, z uwagi na fakt, iż mięśnie składają się w 73% z wody. Większość badań wykazała wprost proporcjonalny wzrost masy ciała do wzrostu ilości wody w organizmie. Wzrostowi ogólnej masy ciała towarzyszyła również hipertrofia, czyli zwiększenie średnicy włókien mięśniowych. Można więc śmiało uznać, że przy suplementacji tą formą kreatyny obserwujemy faktyczny wzrost masy mięśniowej, a nie tylko „zalanie wodą”.


Jabłczan kreatyny

Poza monohydratem drugą bardzo popularną kreatyną jest jabłczan kreatyny. Mówi się, że działa tak, jak monohydrat, ale nie zatrzymuje wody, wiec pozwala na  uzyskanie stabilniejszej masy mięśniowej. Jest to kreatyna przenikająca niemal w całości  do tkanek – głównie do mięśni. Jabłczan rozkładany jest bardzo wolno i w niewielkim stopniu, dlatego pozwala zbudować zapas kreatyny, który wykorzystywany jest dopiero podczas intensywnej pracy mięśni.


Orotan kreatyny

Orotan kreatyny jest połączeniem kreatyny z cząsteczką kwasu orotowego. W skrócie można powiedzieć, że modyfikacja ta sprawia, iż szybciej wchłania się sama kreatyna, jednocześnie podwyższeniu ulega poziom urydyny, która z kolei powoduje zwiększenie syntezy kreatyny i fosfokreatyny oraz zwiększa tempo hipertrofii. Te informacje dały nam badania z 2010 roku.


Krealkalyn kreatyny

Główną zaletą krealkalynu jest jego pH, a w zasadzie fakt, iż można uznać je za wysokie (12-14, więc zasadowe). Jest uważany za najbardziej stabilną kreatynę, ponieważ pomimo działania płynów ustrojowych , które obniżą pH, nie zdołają zbić go do tego poziomu, aby krealkaklyn znalazł się w postaci nieaktywnej (pH 0 do około 7).


Kreatyna – podsumowanie

Reasumując – bez względu na kreatynę, którą wybierzemy, jej główne działanie obejmuje  resyntezę cząsteczek ATP. Nie o jej „magiczne” działanie przy budowaniu masy mięśniowej, czy zniwelowanie tak zwanych zakwasów. Przed decyzją o podjęciu konkretnej strategii suplementacyjnej warto poradzić się trenera, który nie będzie poruszał się w obrębie obiegowych teorii opartych na błędnych założeniach.

Chemical formula of creatine on a blackboard

Przeczytaj inne teksty z działu SUPLEMENTACJA.


Always there to motivate each othrerMogą zainteresować Cię także:

Przegląd najpopularniejszych suplementów białkowych

Beta-alanina

Substancje stymulujące w preparatach przedtreningowych

Przedtreningówki – stymulanty czy omamiacze? Wpływ substancji stymulujących na trening

Trening i suplementacja kobiet

Adrian Prietz
Miłośnik zagadnień suplementacyjnych, ratuje ludzi w szeregach WOPR.

Komentarze facebook

Dodano: 03.03.2017
Suplementacja