Żywienie w sporcie

Naturalne wspomaganie podczas startów w maratonach lub triathlonie

Naturalne wspomaganie podczas startów w maratonach lub triathlonie

Podczas różnego rodzaju prelekcji i wystąpień wiele razy spotykałem się z pytaniami dotyczącymi naturalnego wspomagania podczas startu. W czasach kiedy ciężko o produkty, które nie są w jakimś stopniu wzbogacane, coraz więcej osób rezygnuje z dostępnych na rynku kolorowych napojów izotonicznych, żelów czy batoników sportowych. Osoby te nie ufają producentom w stosowane przez nich metody i środki. Czy słusznie?
Dodano: 07.05.2017 Kategoria: Bieganie, Żywienie w sporcie Czytaj więcej
Podstawowe zasady żywienia w piłce nożnej

Podstawowe zasady żywienia w piłce nożnej

Gdy trenerem drużyny FC Barcelona był Josep Guardiola, jeden z dziennikarzy zapytał Hiszpana, co takiego robi sztab trenerski i co ma w sobie Lionel Messi, że jest w stanie rozegrać 100 meczów w sezonie i nie widać różnicy w jego przygotowaniu motorycznym pomiędzy 2 a 86 meczem. Guardiola odpowiedział, że cała tajemnica tkwi w dobrze dobranej diecie, która stanowi paliwo, a także odpowiednich proporcjach białka, tłuszczy i węglowodanów.

Dodano: 14.03.2017 Kategoria: Odżywianie, Żywienie w sporcie Czytaj więcej
Jak ustalić odpowiednią ilość białka w diecie?

Jak ustalić odpowiednią ilość białka w diecie?

Temat białka i jego ilości w diecie wzbudza zawsze wiele kontrowersji, zwłaszcza w kręgu osób blisko związanych z kulturystyką i fitnessem. Jednak nie na tej grupie ludzi chciałbym się dziś skupić. Artykuł ten ma posłużyć przeciętnej osobie, bez względu na jej wiek i płeć, która chodzi na siłownię lub wykonuje jakikolwiek inny rodzaj treningu i chciałaby odpowiednio zaplanować ilość białka w swojej diecie, a także prawidłowo rozdzielić ją na poszczególne posiłki.

Co po treningu? Białko vs. węglowodany

Co po treningu? Białko vs. węglowodany

Temat długi jak rzeka i bardzo często stwarzający pretekst do wielu niezwykle zawziętych rozmów. Znajdziemy niemało zwolenników każdej z dwóch teorii, zawsze twardo upierających się przy swoim. Najczęściej będziemy mogli podzielić ich na dwie grupy – osoby wykonujące trening głównie siłowy oraz trenujące wytrzymałościowo. Pierwsza zapewne będzie za spożywaniem posiłku bogatego w białko, druga w węglowodany.
Dodano: 16.01.2017 Kategoria: Trening siłowy, Żywienie w sporcie Czytaj więcej
Węglowodany przed treningiem? Jak najbardziej!

Węglowodany przed treningiem? Jak najbardziej!

Ilu z was słyszało zalecenia, aby nie spożywać węglowodanów przez ostatnią godzinę przed wysiłkiem? Ilu z was słyszało, że może to powodować hipoglikemię w początkowej fazie wysiłku fizycznego? Ilu z was słyszało twierdzenia, że taka taktyka może spowodować obniżenie wydolności fizycznej na samym początku waszego treningu lub startu w zawodach?

Dodano: 09.01.2017 Kategoria: Trening, Żywienie w sporcie Czytaj więcej
Gorzka czekolada zmniejsza koszt tlenowy wysiłku?

Gorzka czekolada zmniejsza koszt tlenowy wysiłku?

W ostatnim czasie suplementy zmniejszające kosz tlenowy wykonywania określonej aktywności fizycznej stają się coraz to bardziej popularne. Wśród nich wyróżnić można zwłaszcza sok z buraka, który bogaty jest w azotany. Głównym założeniem jego suplementacji jest wzrost stężenia tlenku azotu. Pojawiające się w ostatnim czasie badania sugerują, iż spożywanie gorzkiej czekolady również może podnosić poziom wspomnianego związku w organizmie. Zespół badaczy w składzie Rishikesh Kankesh Patel, James Brouner i Owen Spendiff pozstanowił sprawdzić efekt spożywania gorzkiej czekolady na określone parametry wydolności fizycznej.
Fastfood jako posiłek regeneracyjny?

Fastfood jako posiłek regeneracyjny?

Bardzo prawdopodobne, że większość osób, które zdecydowały się na przeczytanie tego artykułu, można podzielić na dwie grupy. Do pierwszej należą osoby, które z chęcią wybierałyby po treningu określony rodzaj dań z barów szybkiej obsługi, jakich są cichymi fanami. Drugą grupę stanowią osoby, które po przeczytaniu tytuły powiedziały do siebie „Że co?! Co ten ten koleś w ogóle wypisuje?!”.

Dodano: 26.11.2016 Kategoria: Ciekawostki, Żywienie w sporcie Czytaj więcej
Napoje węglowodanowe - co i kiedy pić?

Napoje węglowodanowe – co i kiedy pić?

Kiedy wchodzisz na siłownię jednej z sieciówek, zawsze pytają Cię, czy chcesz coś do picia. Oczywiście nie zależy im w tym momencie na Twoim nawodnieniu, ale raczej na sprzedaży, gdyż zwykła woda 1,5-litrowa kosztuje tam dwa razy więcej niż normalnie. Jednak odwodnienie powoduje szereg negatywnych konsekwencji, której jedną z najbardziej widocznych jest obniżenie zdolności wysiłkowych. Skoro wiemy już, że trzeba pić, kolejnym pytaniem, jakie się pojawia, jest: co pić i kiedy pić? I na te dwa pytania postaram się odpowiedzieć.

Dodano: 07.11.2016 Kategoria: Trening, Żywienie w sporcie Czytaj więcej
Mleko – niezbędnik w diecie sportowca?

Mleko – niezbędnik w diecie sportowca?

Mleko jest jednym z kilku produktów niecieszących się obecnie dobrą sławą. Panuje powszechne przekonanie o wszechobecnej nietolerancji laktozy, mleko znalazło się zatem na liście produktów zakazanych, zwłaszcza dla osób dorosłych.

Dodano: 30.09.2016 Kategoria: Żywienie w sporcie Czytaj więcej
Co jeść przed porannym treningiem?

Co jeść przed porannym treningiem?

Temat porannego posiłku przed treningiem zawsze budzi wiele kontrowersji. Jedni uparcie twierdzą, że musi on występować, inni wręcz przeciwnie – nie wyobrażają sobie jedzenia czegokolwiek np. przed porannym bieganiem.

Dodano: 24.09.2016 Kategoria: Żywienie w sporcie Czytaj więcej