Źródła białka dla wegan

Źródła białka dla wegan

Coraz bardziej popularny staje się w dzisiejszych czasach styl życia, polegający na różnych odmianach wegetarianizmu czy weganizmu. Jego zwolennicy często nie ograniczają się do wykluczenia spożycia mięsa czy innych produktów odzwierzęcych z diety, ale nie kupują również przedmiotów, których produkcja mogła spowodować cierpienie zwierząt. Osoby, które decydują się na taką zmianę w żywieniu, zgłaszają problem związany z białkami, a dokładniej mówiąc z wyborem produktów, które będą ich źródłem.

Znany jest wszystkim podział produktów białkowych na pełnowartościowe (zawierające wszystkie niezbędne aminokwasy w ilościach zbliżonych do tych występujących w białkach ustrojowych) oraz niepełnowartościowe (w których dany aminokwas występuje w ilości mniejszej niż w białku ustrojowym, co ogranicza wykorzystanie pozostałych aminokwasów). Wskaźnikiem, który może posłużyć nam do oceny produktów pod kątem proporcji aminokwasów, jest wskaźnik biologicznej wartości białka (BV). Mówi nam on o wzajemnych proporcjach niezbędnych aminokwasów względem białka wzorcowego, za które uważane jest białko jaja kurzego. Jeżeli oceniany produkt białkowy ma proporcje niezbędnych aminokwasów podobne do białka wzorcowego, mówi się że wartość biologiczna takiego białka jest wysoka. Jeżeli brakuje mu jednego lub kilka niezbędnych aminokwasów lub występują one w niewystarczającej ilości, mówimy o produkcie o niskiej wartości biologicznej. Uznaje się, że produkty których wartość biologiczna wynosi 70 i więcej, są wystarczające do prawidłowego wzrostu organizmu, o ile zapewni się odpowiednią podaż energii.

 

Wartość biologiczna wybranych produktów białkowych:
> jajko- 100
> serwatka- 100 lub powyżej 100
> kazeina- 77
> konopia- 87
> soja- 74
> ryby- 70
> wołowina- 69
> ryż brązowy- 57
> orzeszki ziemne- 43

 

Produkty roślinne, obfitujące w białko:
> rośliny strączkowe (soja, groch, soczewica, fasola, ciecierzyca, bób)
> zboża (kasza gryczana, jaglana, ryż, komosa ryżowa, płatki owsiane, pieczywo razowe, amarantus)
> algi i glony
> orzechy i nasiona

Vegan sources of protein. Vector EPS 10 hand drawn illustration

 

Również rynek suplementów diety nie mógł pozostać obojętny wobec stale rosnącej grupy społecznej i przygotował odmiany odżywek białkowych, które nie zawierają w swoim składzie białek mleka, ani mięsa. Są to izolaty produktów roślinnych, które w swoim składzie mogą zawierać nawet 90% białka. Wśród nich możemy wyróżnić odżywki białkowe:
> z grochu
> z soji
> z konopii
> z ryżu
> z żurawiny

 

Oczywiście jest możliwe zestawienie pełnowartościowej diety tylko i wyłącznie z produktów roślinnych, jednak będzie to wymagało dużej ilości pracy i stałego pogłębiania wiedzy w tym zakresie. Początki z pewnością do łatwych należeć nie będą, jednak wraz z upływem dni doświadczenie i wiedza w tym zakresie będą coraz to bardziej zaawansowane, co spowoduje wzrost ilości prawidłowych wyborów żywieniowych oraz świadomości konsumenckiej.

soya beans on wooden surface

Przeczytaj inne teksty z działu ODŻYWIANIE.


11113953_1641852022765687_6699450933670421208_oMogą zainteresować Cię także:

Tłuszcze w diecie – niezbędne dla zdrowia i dobrej formy!

Wzmocnienie układu immunologicznego a prawidłowa dieta

Dieta Paleo – ciekawa moda żywieniowa

Cała prawda o błonniku

Ta wspaniała witamina D

 

Mateusz Gawełczyk
Absolwent Uniwersytetu Medycznego, współzałożyciel PTDS, szkoleniowiec.

Komentarze facebook

Dodano: 20.02.2017
Odżywianie, Strefa wege