Wpływ wieloskładnikowych suplementów diety na proces redukowania tkanki tłuszczowej

Wpływ wieloskładnikowych suplementów diety na proces redukowania tkanki tłuszczowej

Jak można  zaobserwować, w otaczającym nas środowisku z roku na rok rośnie współczynnik osób z nadwagą i otyłością. Jeszcze bardziej niepokojący jest fakt, że Polskie dzieci i młodzież należą pod względem nadmiernej masy ciała do europejskiej czołówki.

Osoby z nadwagą i otyłością są bardziej narażone na występowanie nadciśnienia, insulinooporności, cukrzycy typu II, miażdżycy, choroby wieńcowej czy zespołu metabolicznego. Co ciekawe, w dawnych czasach nadmierna masa ciała, pełna sylwetka świadczyła o wysokim statusie społecznym i bogactwie – posiadały ją najważniejsze osobistości.

Dzisiejszy typ pożądanej sylwetki jest zupełnie inny. Niski udział tkanki tłuszczowej, dobrze rozbudowana muskulatura – to najczęściej wymieniane aspekty w kontekście zdrowego wyglądu. Promowanie sylwetki o wymienionych cechach przez różnego rodzaju media masowe wywiera presję na osobach, którym daleko do tak rozumianego ideału, co często skutkuje próbami zmian obecnej sylwetki na szczuplejszą czy bardziej umięśnioną.

Niestety większość osób chciałaby osiągnąć zadowalający rezultat w bardzo krótkim okresie czasie i w dodatku jak najmniejszym kosztem. Stąd na rynku pojawiają się coraz to nowe suplementy diety i inne środki farmakologiczne, które mają na celu przyspieszyć proces redukowania tkanki tłuszczowej. Niestety to, co wydaje się często złotym środkiem, w rezultacie okazuje się środkiem nieprzynoszącym żadnego pozytywnego rezultatu.

Chciałbym tutaj przypomnieć, iż na liście suplementów o udowodnionym działaniu naukowym opublikowanym przez Australijski Instytut Sportu nie znalazł się żaden z suplementów, których głównym działaniem miało być wspomaganie redukowania tkanki tłuszczowej. W sposób pośredni z tej grupy pomocna może okazać się jedynie kofeina. Pomimo tego większość osób nie wyobraża sobie nie wspomagać się w trakcie diety redukcyjnej różnego rodzaju specyfikami. Trudno się dziwić, skoro wiele z reklamowanych w telewizji środków obiecuje tzw. „spalanie tłuszczu” bez potrzeby ruszania się z domowego fotela. Skuteczność takiego suplementu, zawierającego mix składników mających wspomagać redukcję tkanki tłuszczowej, postanowiła sprawdzić grupa badaczy z Florydy.

Metoda

W badaniu wzięły udział dwadzieścia dwie nieaktywne fizycznie (<120 min aktywności fizycznej/tydzień) osoby z nadwagą i otyłością w wieku 18–50 lat. Czynnikami wykluczającymi z badania były: aktywność fizyczna >120 min/ tydz., niekontrolowane nadciśnienie, wysoki poziom frakcji LDL, cholesterolu lub przyjmowanie leków na obniżenie jego poziomu. Wykluczone zostały również osoby ze zdiagnozowanymi chorobami układu krążenia, cukrzycą, dysfunkcją nerek lub tarczycy oraz palacze.

Ponadto udziału w badaniu nie mogły wziąć osoby, które przyjmowały suplementy mogące wpływać na zmianę masy i kompozycji ciała oraz osoby z alergią na soję, pszenicę i produkty zbożowe. Badani zostali podzieleni na dwie grupy, które przez osiem tygodni podlegały określonej interwencji – pierwsza otrzymywała olej sojowy (PLACEBO-PL), natomiast druga – izokaloryczny wieloskładnikowy suplement diety (WSD) zawierający 1 g tłuszczu, 99 mg kofeiny, 1510 mg zmielonej zielonej herbaty, CLA oraz dwie tabletki BCAA. Badanym dokonywano pomiarów wysokości oraz masy ciała, obwodów bioder i talii oraz analizę składu ciała za pomocą DEXA. Określano również częstość skurczów serca oraz ciśnienie tętnicze krwi, a także oznaczano hormony, poziom cukru we krwi i poszczególne frakcje lipidów. Badani ponadto wypełniali kwestionariusze osobowe dotyczące ich spożycia, aktywności fizycznej i odczuwania głodu.

Wyniki

Nie zanotowano jakichkolwiek istotnych statystycznie różnic pomiędzy badanymi grupami w aspekcie składowych kompozycji ciała. Natomiast odczucie głodu było wyższe u osób z grupy stosującej suplementację, bez różnic w określanej sytości oraz chęci do jedzenia. Częstość skurczów serca oraz ciśnienie również nie były zmienione po ośmiu tygodniach suplementacji. Niezależnie od grupy nie odnotowano istotnych statystycznie zmian w profilu lipidowym, spożyciu żywności, poziomie glukozy we krwi na czczo ani w badanych hormonach.

Wnioski

Jak wykazano w powyższym badaniu, stosowanie wieloskładnikowych suplementów diety ukierunkowanych na redukcję tkanki tłuszczowej nie przynosi żadnego efektu w porównaniu do zaniechania stosowania danego specyfiku. Co więcej tego rodzaju suplementy mogą zwiększać uczucie głodu.

Komentarz

Na podstawie powyższego badania widać, że pomimo obietnic firm produkujących suplementy lub farmaceutycznych, skuteczność oferowanych przez nie środków można poddać w wątpliwość. Do tej pory wydaje się, że najskuteczniejszą metodą w kontekście redukowania zbędnej tkanki tłuszczowej jest dieta ubogoenergetyczna w połączeniu z treningiem oporowym, najlepiej o wysokiej intensywności.

Unhealthy vs healthy food

Zobacz inne teksty z działu ODŻYWIANIE


Może zainteresuje Cię również:

ŚniadanieCo po treningu? Białko vs. węglowodany

Koktajle rozgrzewające – idealne na chłodne dni

Dieta RAW FOOD lekiem na całe zło?

Nawodnienie a wydolność fizyczna

Węglowodany przed treningiem? Jak najbardziej!

Dieta kopenhaska – szybka redukcja wagi

Mateusz Gawełczyk
Absolwent Uniwersytetu Medycznego, współzałożyciel PTDS, szkoleniowiec.

Komentarze facebook