Wpływ suplementacji kreatyną na predyspozycje piłkarza

Wpływ suplementacji kreatyną na predyspozycje piłkarza

Kreatyna jest jednym z najlepiej przebadanych suplementów diety. Na pewnym etapie życia używa jej niemal każdy sportowiec. Bardzo często jest stosowana przez osoby, których trening oraz żywienie ukierunkowane są na przyrost beztłuszczowej masy ciała, ze względu na jej anaboliczne właściwości.

W przypadku sportów o zmiennej intensywności, jakim niewątpliwie jest piłka nożna, wykazano pozytywny wpływ przyjmowania kreatyny. Polega on na zwiększeniu ilości wolnej kreatyny w mięśniach, która może być wykorzystywana do syntezy fosfokreatyny – wysokoenergetycznej cząsteczki, która jest głównym źródłem energii dla pierwszych kilku–kilkunastu sekund wysiłku. Jak pokazały badania przeprowadzone na piłkarzach w trakcie meczu, przez większość czasu (70-80%) piłkarze chodzą lub powoli biegają, a wysiłek o najwyższej intensywności to jedynie 8-18% całkowitego czasu gry. Należy pamiętać, że stosowanie kreatyny powoduje przyrost masy ciała, który powiązany jest ze zwiększeniem masy wodnej. Najbardziej popularny protokół stosowania kreatyny zakłada fazę ładowania, trwającą od 5 do 7 dni, podczas której podaje się 20g kreatyny rozłożonych na kilka dawek w ciągu dnia, oraz fazę utrzymania, w trakcie której podaje się 50 g na dobę. Potencjalnie pozytywny wpływ suplementacji kreatyną na predyspozycję piłkarza w trakcie meczu wzbudził zainteresowanie zespołu naukowców pod przewodnictwem I. Mujika. Postanowili oni sprawdzić omawiane zagadnienie.

Metoda

W badaniu udział wzięło 19 piłkarzy, z czego dwóch go nie ukończyło z powodu choroby. Piłkarze należeli do jednego klubu, uczestniczącego w rozgrywkach na szczeblu krajowym. Średnia wartość wieku wyniosła 20.3 ± 1.4 lat, a średni poziom tkanki tłuszczowej 7.9 ± 1.5%. W trakcie badania uczestnicy mieli do wykonania dwie próby wysiłkowe, które dzieliło 7 dni. Każdy z testów poprzedzała 10-minutowa rozgrzewka. Testy składały się z maksymalnego wyskoku pionowego (trzy próby), powtarzanych sprintów na 15 m (sześć prób), testu przerywanego wytrzymałości (czterdzieści 15-sekundowych odcinków biegowych o dużej intensywności, pomiędzy którymi występowały 10-sekundowe odcinki o niskiej intensywności), a następnie kolejne trzy wyskoki pionowe bezpośrednio po teście wytrzymałościowym oraz w trzeciej i piątej minucie odpoczynku. Badani mieli oznaczany amoniak we krwi, poziom mleczanu i kreatyniny w moczu. Przed badaniem uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy. Pierwsza z nich (CRE) otrzymywała 20g monohydratu kreatyny w czterech dawkach przez 6 dni, a druga (PLA) otrzymywała placebo w postaci maltodekstryny. Suplementacja rozpoczęła się w następnym dniu po wykonaniu po raz pierwszy testów.

Wyniki

U żadnego z badanych nie stwierdzono efektów ubocznych stosowanej suplementacji. Grupa stosująca kreatynę uzyskała lepszy wynik w teście powtarzanych sprintów, zarówno na punkcie pomiarowym zlokalizowanym na 5 jak i 15 metrze, a wyniki wyniosły odpowiednio: 0.95 ± 0.03 vs 0.97 ± 0.02 s, oraz  2.29 ± 0.08 vs 2.32 ± 0.07 s. Również wyniki pomiaru wyskoku pionowego wykonywanego na koniec testu wypadły lepiej w przypadku grupy stosującej suplementację kreatyną. Grupa ta uzyskała mniejszy spadek uzyskanych wyników w porównaniu do próby przed testem. W pozostałych próbach nie zauważono różnic. Ponadto grupa stosująca suplementację przybrała średnio 0.6 kg masy ciała.

Wnioski

Suplementacja kreatyną wśród piłkarzy może wpływać pozytywnie na zdolność do powtarzanych sprintów, jak również może przyczyniać się do utrzymania wyższego wyskoku pionowego w późniejszym etapie meczu, co będzie dawało przewagę zawodnikom w walce w powietrzu.

Komentarz

Należy pamiętać, że stosowanie kreatyny w dłuższym okresie może spowodować wzrost masy ciała, co u niektórych zawodników może wpłynąć niekorzystnie na szybkość i zwrotność.

piłkanożna2

Zobacz inne teksty z działu ODŻYWIANIE


Może zainteresuje Cię również:

Back of Santa Claus helperWęglowodany przed treningiem? Jak najbardziej!

Dieta jajeczna – czy warto?

Dieta kopenhaska – szybka redukcja wagi

Przyprawy podkręcające smak i metabolizm

Gorzka czekolada zmniejsza koszt tlenowy wysiłku?

Filmoteka żywieniowa – 6 produkcji, które musisz zobaczyć!

Mateusz Gawełczyk
Absolwent Uniwersytetu Medycznego, współzałożyciel PTDS, szkoleniowiec.

Komentarze facebook

Dodano: 20.03.2017
Odżywianie, Suplementacja