Przyprawy podkręcające smak i metabolizm

Przyprawy podkręcające smak i metabolizm

Istnieje kilka sposobów na podkręcenie metabolizmu. Obok ćwiczeń i regularnych posiłków, dużą rolę w tym procesie odgrywają… przyprawy. Dieta nie musi, a nawet nie powinna być monotonna i bez smaku. Poznaj przyprawy, które musisz mieć w swojej kuchni, jeśli chcesz odżywiać się z korzyścią dla zdrowia!

 

Pieprz

Najpopularniejsza przyprawa w polskiej kuchni – i bardzo dobrze! Ciekawe tylko czy Polacy są świadomi właściwości prozdrowotnych czarnego pieprzu. Pikantny smak ziarenek zawdzięczamy piperynie. Jest to zasadowy związek organiczny, dlatego korzystnie wpływa na utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. W połączeniu z błonnikiem, również zawartym w pieprzu, pobudza produkcję kwasów trawiennych, dzięki czemu zapobiega zaparciom i wzdęciom i usprawnia pracę całego układu pokarmowego. Oprócz tego, piperyna wykazuje właściwości odchudzające.Według badań,obniża obecność tłuszczu we krwi i zapobiega tworzeniu się nowych komórek tłuszczowych. Zwiększa również wchłanianie witamin i składników odżywczych, takich jak witamina C, A, B6, selen, beta karoten czy koenzym Q.

pieprz

 

 

Pieprz Cayenne

Pieprz Cayenne, to nic innego, jak bardzo ostra sproszkowana papryka odmiany Cayenne. Nie bez powodu wykorzystywana jest w odchudzaniu. Dzięki wysokiej zawartości kapsaicyny, pieprz Cayenne zwiększa termogenezę, czyli wytwarzanie ciepła  w organizmie. Wpływa to korzystnie na przemianę materii i spalanie kalorii – do wytwarzania ciepła potrzeba bowiem więcej energii. Oprócz tego przyprawa ta może zmniejszać apetyt na słodycze i tłuste przekąski, ponieważ wpływa na produkcję hormonu tarczycy. Kapsaicyna wzmaga także produkcję enzymów trawiennych, stąd zastosowanie pieprzu Cayenne w leczeniu dolegliwości gastrycznych. Może zapobiec zatruciom pokarmowym oraz wrzodom przewodu pokarmowego.

pieprz_cayenne_chili

 

Chilli

Chilli można nazwać siostrą papryki Cayenne. Zawiera ten sam związek odpowiedzialny za podkręcanie metabolizmu – kapsaicynę. Poza tym, przyprawa ta jest ratunkiem na przeziębienia – oczyszcza drogi oddechowe. Pomoże także przy bólach głowy, nawet migrenowych! Co ważne, obniża poziom złego cholesterolu i działa przeciwzakrzepowo. Chilli nie brakuje też witamin: C, B6, A oraz ważnych pierwiastków, takich jak żelazo, potas, mangan i magnez.

papryczki chili

 

Imbir

Kolejna zdrowa przyprawa, pomagająca w walce z wolną przemianą materii – szczególnie za sprawą zawartości błonnika.  Kłącze mieści w sobie także sporo wapnia, żelaza, magnezu i niewielką ilość białka. Brzmi idealnie dla osób aktywnych fizycznie! Imbir pobudza krążenie, dzięki czemu pomaga  w walce z cellulitem. Usprawnia procesy trawienne i pomaga w osiągnieciu płaskiego brzucha.  Łagodzi też bóle stawów i mięśni, dlatego warto robić okłady z imbiru na bolesne miejsca. Poza tym, jest znanym od wieków środkiem bakteriobójczym i przeciwzapalnym. Szczególnie w okresie zimowym warto dodawać pokrojony korzeń do herbaty w celu zwiększenia odporności… i walorów smakowych naparu.

imbir

 

Cynamon

Ta aromatyczna przyprawa po prostu musi być obecna w odchudzonych wypiekach, owsiance, ryżu z jabłkiem czy kawie. Oprócz tego, że działa bakteriobójczo i grzybobójczo, usprawnia trawienie i zapobiega żołądkowym dolegliwościom. Co dla nas ważne, reguluje poziom cukru we krwi, zmniejszając ochotę na podjadanie między posiłkami. Poza tym, jego aromat podbija słodki smak innych składników. Tym samym oszukujemy mózg i zaspokajamy ochotę na słodycze. No i oczywiście, cynamon przyspiesza przemianę materii poprzez rozgrzewanie organizmu od środka. Poprawia też krążenie, dzięki czemu dotlenia komórki naszego ciała. Zawiera cenne minerały: żelazo, magnez i mangan. Oczyszcza organizm z toksyn!

cynamon

 

Kurkuma

Kurkuma, to kolejna mocna przyprawa, przyspieszająca przemianę materii.  Można używać jej osobno, ale znajduje się także w znanej wszystkim mieszance curry. Kurkuma jest skarbnicą witamin: B, C, E, K, niacyny oraz kwasu foliowego. Zawiera też dużo ważnych minerałów, takich jak cynk, fosfor, magnez, potas, sód, wapń czy żelazo.  Jednak najcenniejsza w kurkumie jest kurkumina. To właśnie ta substancja odpowiada za właściwości przeciwutleniające i antynowotworowe przyprawy. Oczyszcza też wątrobę z toksyn. Ciekawe jest, że przy diecie wysokobiałkowej, kurkuma zapobiega odkładaniu się toksyn w organizmie i  wspomaga  trawienie białek.  Warto wiedzieć, że piperyna, zawarta w pieprzu, wzmaga działanie kurkumy!

przyprawyindyjskie

 

 

Przeczytaj inne teksty z działu ODŻYWIANIE.


Pretty sport woman

Mogą zainteresować Cię także:

Filmoteka żywieniowa – 6 produkcji, które musisz zobaczyć!

Jak bezboleśnie pozbyć się cukru z diety? Podpowiadamy!

Wzmocnienie układu immunologicznego a prawidłowa dieta

Czym zastąpić cukier? Sprawdzone sposoby na naturalną słodycz

Bardzo OWOCny artykuł (dla twojego organizmu)

Dominika Leszczyńska
Autorka bloga I can be fit. Zakochana we wszelkiego rodzaju aktywności fizycznej :)

Komentarze facebook

Dodano: 16.11.2016
Odchudzanie, Odżywianie