Nowa piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Nowa piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Na początku bieżącego roku eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) opublikowali nową Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Stanowi ona graficzny opis odpowiednich proporcji niezbędnych grup produktów spożywczych w codziennej diecie. To poprawiona wersja piramidy z 2009 roku, do której wprowadzono kilka istotnych zmian, na które miały wpływ przede wszystkim badania naukowe, postęp w naukach medycznych oraz rekomendacje innych światowych ośrodków eksperckich.

Piramida, co to takiego?

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej jest prostą i logiczną prezentacją kompleksowej idei zdrowego żywienia. Jej realizacja daje szansę nie tylko na długie życie w zdrowiu, ale również na zachowanie sprawności intelektualnej i fizycznej do późnego wieku.

Na początku warto zaznaczyć, że piramida kierowana jest głównie do osób zdrowych, które nie borykają się z chorobami cywilizacyjnymi typu cukrzyca, miażdżyca czy nadciśnienie. Służy ona zachowaniu dobrego stanu zdrowia. Natomiast dla osób ze współistniejącymi chorobami wymienionymi powyżej może być konieczna modyfikacja przedstawionych w piramidzie zaleceń. Warto w takim przypadku skonsultować się z lekarzem oraz dietetykiem.

Nowa a stara piramida – różnice

Nowa piramida różni się od swojej poprzedniczki zmienioną nazwą, do której na stałe została dodana aktywność fizyczna. Musimy pamiętać, że dla zachowania zdrowia prócz odpowiedniego żywienia niezbędna jest także codzienna dawka ruchu. Tylko połączenie tych dwóch komponentów pomoże nam skutecznie zapobiec rozwojowi plagi nadwagi i otyłości, które w dalszej perspektywie prowadzą do powstania wielu innych groźnych schorzeń, m.in. cukrzycy czy chorób układu krążenia.

Dodatkową, a może i największą zmianą w piramidzie jest przewartościowanie pozycji warzyw i owoców, które teraz znajdują się na pierwszym miejscu wśród grup produktów spożywczych zalecanych do spożycia.

To właśnie one dostarczają wielu bezcennych składników mineralnych, witamin, a także przeciwutleniaczy, które w istotny sposób przeciwdziałają zachorowalności oraz umieralności na wspomniane wcześniej choroby cywilizacyjne.

Warzywa i owoce powinny stanowić połowę naszego całodziennego wyżywienia. Najwłaściwsza proporcja tych produktów to: ¾ powinny stanowić warzywa i ¼ owoce.

Wcześniej u podstawy piramidy znajdowały się produkty zbożowe, które zajmują teraz drugie miejsce. W nowej piramidzie zostały też umieszczone zioła, które mają tu pełnić kilka ważnych funkcji. Mają nie tylko służyć poprawie smaku potraw, ale przede wszystkim dostarczać prozdrowotnych składników i pomóc w ograniczeniu spożywania soli, która nie cieszy się popularnością z uwagi na jej niekorzystny wpływ na stan zdrowia człowieka.

Poza przyprawami do piramidy zostały włączone również orzechy, które są źródłem cennych dla zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych, zmniejszających przede wszystkim ryzyko chorób serca.

Mając na uwadze zdrowie warto już dziś wprowadzić do swojego życia zalecenia Instytutu Żywności i Żywienia w postaci nowej Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.

nowa_piramida_zdrowego_zywienia

 

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 11.03.2016
Odżywianie, Zdrowe żywienie