Piłka nożna zamiast biegania podczas procesu redukcji tkanki tłuszczowej?

Piłka nożna zamiast biegania podczas procesu redukcji tkanki tłuszczowej?

Piłka nożna jest bezsprzecznie najpopularniejszą ze wszystkich dyscyplin sportowych świata. Żaden inny sport nie potrafi przyciągnąć przed ekrany telewizorów tylu widzów. Dla wielu chłopaków, jak również dorosłych mężczyzn, jest to ulubiona forma aktywnego spędzania wolnego czasu.

Praktycznie każdy młody chłopak spędzał wolne popołudnia na boisku, jednak z czasem obowiązki pochłaniały tak dużo czasu, że nie było mowy o codziennym graniu, które z czasem odeszło w niepamięć. Dla wielu osób ograniczenie aktywności fizycznej, nieregularny tryb życia oraz jedzenie często tylko dwóch bardzo obfitych posiłków w ciągu dnia doprowadziło do przyrostu kilku-kilkunastu kilogramów.

Takim osobom najczęściej poleca się bieganie lub inne formy treningu o długim czasie trwania i niskiej intensywności wysiłku. Tymczasem spora część mężczyzn szybko nudzi się biegając bez celu, a nawet uznaje to za głupie. Ich myślenie zmienia się diametralnie w momencie, kiedy bezcelowy bieg zamienią na pościg za piłką i poczucie międzydrużynowej rywalizacji.

Pytanie tylko, czy taki rodzaj wysiłku będzie równie skuteczny, co samo bieganie? Temat ten postanowiła zgłębić grupa naukowców z Chorwacji i Serbii, a wyniki ich pracy chciałbym Wam przybliżyć.

 

Piłka nożna czy bieganie – metoda badania

W badaniu wzięło udział 64 mężczyzn, którzy zostali podzieleni na 3 grupy: 1) grupa wykonująca trening piłkarski (SOC); 2) grupa wykonująca trening biegowy (RUN); 3) grupa kontrolna niewykonująca żadnego treningu (CON). Oba programy treningowe grup SOC i RUN obejmowały 3 treningi/tydzień przez 12 tygodni. Treningi piłkarskie polegały na rozgrywaniu 60-minutowych meczów (5-7 zawodników w drużynie, boisko o wymiarach 30-45m x 45-60m). Treningi biegowe również trwały 60 minut, a ich intensywność była zbliżona do treningów piłkarskich. Wszyscy uczestnicy zostali poddani badaniom określającym wysokość i masę ciała, procentową zawartość tkanki tłuszczowej, masę beztłuszczową oraz zwartość wody w organizmie.

 

Piłka nożna czy bieganie – wyniki badania

W grupach SOC i RUN zauważono znaczący spadek w zawartości tkanki tłuszczowej oraz masy ciała po 12-tygodniowym treningu w porównaniu do pomiarów wyjściowych. Średni spadek tkanki tłuszczowej wyniósł 4,67% w grupie SOC i 4,39% w grupie RUN, natomiast całkowity spadek masy ciała wyniósł 5,88 i 5,78 kg odpowiednio dla grupy SOC i RUN.

 

Piłka nożna czy bieganie – wnioski i komentarz

Jak widać na podstawie powyższego badania, piłka nożna może być dobrą alternatywą dla osób chcących redukować tkankę tłuszczową, które nie lubią biegać, a gra sprawia im sporą przyjemność. Wybierając rozgrywki piłkarskie, można redukować tkankę tłuszczową na poziomie przynajmniej takim samym jak biegając. Warto jednak zauważyć, że niezależnie od rodzaju wykonywanego treningu, nie nastąpiła zmiana w beztłuszczowej masie ciała. Przyrost beztłuszczowej masy ciała jest pożądany z punktu widzenia redukowania tkanki tłuszczowej, gdyż zwiększa on wydatek energetyczny organizmu w spoczynku. Warto byłoby więc do powyższego schematu treningowego dołączyć sesje treningu oporowego, który pomoże rozwinąć masę mięśniową.

Źródła:
Milanović, Z., Pantelić, S., Kostić, R., Trajković, N., & Sporiš, G. (2015). Soccer vs. running training effects in young adult men: which programme is more effective in improvement of body composition? Randomized controlled trial. Biology of sport, 32(4), 301.

 

Przeczytaj inne teksty z działu ODCHUDZANIE.


Mogą zainteresować Cię także:

Jak schudnąć bez wyrzeczeń?

Dlaczego pływanie nie jest najlepszym wyborem podczas redukcji tkanki tłuszczowej?

Dowiedz się, ile energii potrzebuje twój organizm!

Trening oporowy o wysokiej intensywności (HIRT) a redukcja tkanki tłuszczowej

Domowy trening na spalanie tłuszczu dla początkujących

Mateusz Gawełczyk
Absolwent Uniwersytetu Medycznego, współzałożyciel PTDS, szkoleniowiec.

Komentarze facebook

Dodano: 16.10.2016
Odchudzanie