Bezkofeinowa zielona herbata a spalanie tkanki tłuszczowej

Bezkofeinowa zielona herbata a spalanie tkanki tłuszczowej

Każdy zabieg mający na celu zwiększenie stopnia utleniania kwasów tłuszczowych (czyli mówiąc prosto – spalania tłuszczu) jest pożądany, bez względu na to, czy mamy do czynienia z amatorem chcącym zredukować nadmiar tkanki tłuszczowej, czy z profesjonalnym zawodnikiem sportów wytrzymałościowych.

Dla amatora będzie to oznaczało korzystanie z tkanki tłuszczowej jako źródła energii, z kolei dla profesjonalisty oznacza to oszczędzanie niewielkich zapasów glikogenu. Dość często można spotkać się ze spożywaniem zielonej herbaty właśnie w celach redukowania zbędnej tkanki tłuszczowej. Wyniki kilku badań pokazywały, że spożycie bezkofeinowego ekstraktu z zielonej herbaty na 24 h przed wysiłkiem wyraźnie podnosiły poziom wykorzystania wolnych kwasów tłuszczowych jako źródła energii. Zagadnieniu temu postanowili przyjrzeć się bliżej naukowcy z Europy, których wyniki pracy chciałbym przedstawić w tym artykule.

 

Bezkofeinowa zielona herbata a spalanie tkanki tłuszczowej – metoda badania

W badaniu udział wzięło dziewiętnastu zdrowych mężczyzn (21 ± 2 lata, masa ciała = 75.0 ± 7.0 kg, BMI = 23.2 ± 2.2, VO2max= 55.4 ± 4.6 mL/kg/min), którzy spożywali pozbawiony kofeiny ekstrakt z zielonej herbaty lub placebo przez 28 dni. W dniach 1, 7 i 28 uczestnicy wykonywali 30-minutowy wysiłek na cykloergometrze rowerowym o intensywności 50% mocy maksymalnej po 2 h od spożytego płynu. Do pomiarów stopnia utleniania węglowodanów i tłuszczy podczas wysiłku użyto kalorymetrii pośredniej. Badanym pobierano krew w spoczynku oraz podczas próby wysiłkowej w celu zbadania poziomu kwasów tłuszczowych w osoczu, glicerolu oraz galusanu epigallokatechiny.

 

Bezkofeinowa zielona herbata a spalanie tkanki tłuszczowej – wyniki badania

Spożycie bezkofeinowego ekstraktu z zielonej herbaty nie zwiększyło stopnia utleniania kwasów tłuszczowych podczas dnia 1, 7 i 28 w porównaniu do grupy placebo. Również nie zauważono różnicy w stężeniu kwasów tłuszczowych w osoczu oraz glicerolu podczas wysiłku pomiędzy obiega próbami. Jedynie poziom galusanu epigallokatechiny był wyższy bezpośrednio przed wysiłkiem w grupie spożywającej bezkofeinowy ekstrakt z zielonej herbaty w porównaniu do placebo, jednak w podobnych różnic nie zauważono w dniach 1,7 i 28.

 

Bezkofeinowa zielona herbata a spalanie tkanki tłuszczowej – wnioski i komentarz

Spożywanie bezkofeinowego ekstraktu z zielonej herbaty nie zwiększa stopnia utleniania kwasów tłuszczowych u aktywnych fizycznie mężczyzn, co wcześniej pokazywały inne badania. Jak widać często promowanie w mediach zabiegi nie zawsze znajduję swoje potwierdzenie w badaniach naukowych. W kontekście redukowania tkanki tłuszczowej najlepiej postawić na odpowiedni rodzaj wysiłku, np. omawiane przeze mnie wcześniej interwały i odpowiednio zbilansowaną dietę, które w połączeniu przyniosą najszybsze rezultaty. Wiara w magiczne środki, które znacząco mogą skrócić ten czas, jest niewiele warta.

 

Źródła:
Randell, R. K., Hodgson, A. B., Lotito, S. B., Jacobs, D. M., Rowson, M., Mela, D. J., & Jeukendrup, A. E. (2014). Variable duration of decaffeinated green tea extract ingestion on exercise metabolism. Med Sci Sports Exerc, 46(6), 1185-93.

zielona herbata

Przeczytaj inne teksty z działu ODŻYWIANIE.


Attractive female sitting and resting after workoutMogą zainteresować Cię także:

Co jest najważniejsze podczas zrzucania tkanki tłuszczowej?

Trening oporowy o wysokiej intensywności (HIRT) a redukcja tkanki tłuszczowej

Indeks sytości – zagadnienie warte uwagi podczas redukcji

Przyprawy podkręcające smak i metabolizm

Domowy trening na spalanie tłuszczu dla początkujących

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 19.12.2016
Ciekawostki, Odchudzanie