Dieta Dukana – jedna z najbardziej kontrowersyjnych diet

Dieta Dukana – jedna z najbardziej kontrowersyjnych diet

Dieta Dukana ma taką samą ilość zwolenników, co przeciwników. Do pierwszej grupy należą wszystkie te osoby, które dzięki kuracji opartej na spożywaniu produktów białkowych schudły, wymodelowały swoją sylwetkę i pozbyły się kompleksów. Przeciwko tej diecie stoi środowisko dietetyczne, twierdząc, że posiłki oparte na założeniach Pierra Dukana to doskonały sposób na zrujnowanie sobie zdrowia, a przede wszystkim metabolizmu.

Przyjrzyjmy się zatem, na czym polega ta kontrowersyjna kuracja, której założeniem jest  szybka i skuteczna redukcja wagi bez wystąpienia niepożądanego efektu jojo.

 

Dieta Dukana  – założenia

Dieta Dukana została opracowana przez francuskiego dietetyka i lekarza Pierra Dukana. Podczas jej stosowania najważniejsze jest podwyższenie ilości białka w jadłospisie, przy jednoczesnym ograniczeniu spożywania węglowodanów i tłuszczy. Jest to priorytetowe założenie, ponieważ białka to niskokaloryczne składniki odżywcze, które wymagają ogromnych nakładów energii do ich przetworzenia przez organizm. Bardzo ważne jest również picie wody w dużych ilościach, ponieważ przyśpiesza ona metabolizm i oczyszcza organizm z toksyn.

Dieta wysokobiałkowa pozwala jeść tak naprawdę tyle, ile potrzebujemy i o porach, które sami sobie ustalimy. Istotne jest, jednak, aby nie opuszczać posiłków. Sposób przyrządzania dań także jest istotny – nie zaleca się używania tłuszczów. Najkorzystniej jest grillować, gotować lub piec w foli.

 

Dieta Dukana  – etapy

Kuracja według Dukana składa się z czterech etapów. Pierwszy z nich nazywany jest falą uderzeniową. W tym czasie dozwolone jest spożywanie jedynie produktów białkowych o niskiej zawartości węglowodanów i tłuszczów. Przykładowe produkty to: kurczak, indyk, niskotłuszczowy nabiał, chude wędliny czy ryby. Podczas tego etapu należy wypijać do 4,5 litrów płynów (woda, herbata). Okres fali uderzeniowej powinien trwać do 10 dni. „

Faza równowagi to kolejna część diety, w trakcie której do swojego jadłospisu należy włączyć warzywa. Założeniem tego etapu jest uzyskanie zaplanowanej wagi, zatem czas jej trwania jest dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Faza utrwalenia jest przedostatnim etapem diety. Ma na celu utrzymanie właściwej wagi i przeciwdziałanie wystąpieniu efektu jojo, przy jednoczesnym włączaniu do naszego jadłospisu owoców, pełnoziarnistego pieczywa i produktów opartych na węglowodanach. Przyjmuje się, że każdy utracony kilogram wymaga 10 dni utrwalania, więc długość tego etapu uzależniona jest od utraconej wagi. Dopuszczalne są również odstępstwa od normy, kiedy to raz w tygodniu można zjeść swoje ulubione danie bez wyrzutów sumienia.

Po ukończeniu fazy utrwalania przechodzimy do etapu tak zwanych białkowych czwartków. W trakcie jednego dnia tygodnia, który sami sobie wybieramy (nie musi to być czwartek), odżywiamy się wyłącznie produktami białkowymi. Na resztą tygodnia menu jest dowolne, choć powinno składać się ze zdrowych i pełnowartościowych produktów.

 

Dieta Dukana  – przeciwwskazania

Stosowanie diety Dukana dozwolone jest jedynie w przypadku osób dorosłych bez żadnych problemów zdrowotnych. Jadłospis oparty na produktach wysokobiałkowy nie jest zalecany kobietom w ciąży, karmiącym piersią i osobom, które borykają się z dolegliwościami nerek.

 

Dieta Dukana  a aktywność fizyczna

Pierre Dukan zaleca ruch w trakcie stosowania jego diety. Najbardziej polecany przez niego jest marsz jako bezpieczny i małokontuzyjny rodzaj aktywności fizycznej. Rekomendowane są również: jazda na rowerze, pływanie, biegi, jazda na rolkach czy fitness lub nordic walking.

 

Dieta Dukana  – podsumowanie

Jak widać, dieta Dukana jest dość restrykcyjna, zwłaszcza na samym jej początku. 1 i 2 faza to okres ścisłego eliminowania z diety wielu produktów. Ważne więc, aby do tej kuracji podejść z głową. 3 i 4 etap powinien być przeprowadzony rozsądnie, a ponowne wprowadzanie do diety produktów tłuszczowych i węglowodanowych winno przebiegać racjonalnie. Nie wolno też odpuszczać sobie sportu, nawet po zaprzestaniu diety. Dukan zaleca uprawianie aktywności sportowej regularnie, ponieważ tylko cykliczne treningi pozwolą nam utrzymać efekty kuracji odchudzającej.

Food high in protein isolated on white

 

Przeczytaj inne teksty z działu ODŻYWIANIE.


sporty abdomen of young womanMogą zainteresować Cię także:

Dieta 3D chili – hit wśród diet

Dieta Paleo – ciekawa moda żywieniowa

Dieta kopenhaska – szybka redukcja wagi

Dieta jajeczna – czy warto?

 

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 06.02.2017
Katalog diet