Dieta DASH – najbardziej racjonalna i skuteczna z diet?

Dieta DASH – najbardziej racjonalna i skuteczna z diet?

Dieta Dash została okrzyknięta najbardziej skuteczną i racjonalną dietą przez amerykański tygodnik U. S. News nad World Report. Nie jest rygorystyczna, nie wiąże się z restrykcjami, a przy tym jest zdrowa i efektywna.

Dieta DASH – założenia

Założeniem kuracji jest nie tylko redukcja masy ciała, ale także obniżenie ciśnienia krwi. Dieta ta ma regulować ciśnienie skurczowe i rozkurczowe o 7-8 %, zmniejszać poziom cholesterolu, a przy tym zachować równowagę lipidową.

 

Co jemy podczas diety DASH?

Główną wytyczną diety DASH jest spożywanie produktów zbożowych, owoców, warzyw oraz przetworów mlecznych. Należy wyeliminować białe pieczywo, czerwone mięso, wypieki oraz słodycze, a także jedzenie przetworzone. W ciągu dnia należy spożyć 3 posiłki. Raz w tygodniu możliwie jest małe odstępstwo od normy w formie kawałka czekolady lub łyżeczki naturalnego miodu.

Najważniejszym zaleceniem tej kuracji jest ograniczenie spożywania soli, która ponosi odpowiedzialność za podnoszenie ciśnienia. Zbyt wysokie ilości sodu we krwi zmusza organizm do gromadzenia dużej ilości wody, potrzebnej do rozcieńczenia jego nadwyżek. Konsekwencją jest zwiększenie ciśnienia krwi. Dozwolona ilości soli podczas stosowania diety DASH to pół łyżeczki w ciągu dnia. Taką ilość dostarczymy naszemu organizmowi jedząc wędliny czy naturalnie słone sery.

Dieta DASH nie ogranicza stosowania innych przypraw, takich jak pieprz czy zioła. Kuracja ta umożliwi nam zaspokojenie codzienneego zapotrzebowanie na magnez i potas. Te dwa pierwiastki są bardzo potrzebne dla prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego. Należy zatem spożywać duże ilości warzyw strączkowych, szpinaku, ziemniaków, bananów oraz orzechów.

Nabiał powinno się spożywać kilka razy dziennie, należy jednak wybierać mleko i sery o niskiej zawartości tłuszczu. Dozwolone są węglowodany złożone, np. pełnoziarniste pieczywo wypiekane na bazie mąki z grubego przemiału, ciemne makarony i kasze. Produkty te zawierają ogromne ilości błonnika, który reguluje pracę układu trawiennego i zapobiega wchłanianiu się cukru. Zaleca się zamianę tłuszczy zwierzęcych na roślinne. Smalec czy masło należy zamienić na oliwę z oliwek czy olej rzepakowy. Codziennie powinno się dostarczać dwie porcje tłuszczu, przy czym jedna porcja to np. łyżka oliwy z oliwek dodana do sałatki.

Podczas stosowania diety DASH należy wypijać minimum 1,5 litra wody niskosodowej każdego dnia. Dozwolona jest również kawa  (ale należy ją ograniczyć) i herbaty ziołowe.

Jako że kuracja ta została uznana za zdrową, nie ma przeciwwskazań do jej zastosowania.

 

Dieta DASH a aktywność fizyczna

Regularna aktywność sportowa podczas stosowania diety DASH jest bardzo ważna. Nie tylko umożliwi szybsze chudnięcie i wymodelowanie sylwetki, ale również przyczyni się do wyregulowania poziomu cholesterolu i pozbycia się nadmiaru wody z organizmu.

 

Dieta DASH – podsumowanie

Kuracja ta nie musi ograniczać się czasowo. Ze względu na jej korzystny wpływ na zdrowie i funkcjonowanie organizmu, można ją stosować przez cały czas. Jej głównym celem nie jest odchudzanie, ale u osób, które słone przekąski, żywność przetworzoną i słodkie, kolorowe napoje wyeliminowały na rzecz diety DASH, zaobserwowano redukcję masy ciała z uwagi na zmianę nawyków żywieniowych.

Mixed salad with mushrooms and peppers on white wood table

Przeczytaj inne teksty z działu ODŻYWIANIE.


Portion cups of healthy ingredientsMogą zainteresować Cię także:

Dieta RAW FOOD lekiem na całe zło?

Dieta kapuściana – jedz do syta i chudnij?

South Beach – dieta bez liczenia kalorii?

Dieta jajeczna – czy warto?

Dieta kopenhaska – szybka redukcja wagi

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 06.12.2016
Katalog diet