Jak bezboleśnie pozbyć się cukru z diety? Podpowiadamy!

Jak bezboleśnie pozbyć się cukru z diety? Podpowiadamy!

Masz czasem nieprzemożoną chęć sięgnięcia po coś słodkiego, najlepiej aby był to baton z karmelem? Niekiedy to uczucie jest tak silne, że nie potrafisz go pohamować? Może pora rozważyć wyeliminowanie cukru z diety? Poniżej kilka powodów, dlaczego warto to zrobić, a także garść porad, jeśli zdecydujesz się podjąć wyzwanie.

Organizm ludzki otrzymuje „paliwo” w postaci węglowodanów, nie mogą być one jednak byle jakie. Nierafinowane produkty skrobiowe zawierają wiele cennych składników mineralnych, które powodują, że węglowodany rozkładane są bardzo wolno. Podczas tego procesu uwalniana jest energia, którą organizm przyswaja równomiernie przez dłuższy czas. Jednak rafinacja powoduje, że właściwości węglowodanów ulegają zmianie – oczyszczone cukry są przyswajane przez organizm bardzo szybko, przechodzą do krwiobiegu w dużej ilości, co jest ogromnym szokiem dla organizmu. Dotyczy to w szczególności trzustki, która odpowiada za produkcję insuliny. Jeśli spożywa się  wiele produktów zawierających duże ilości cukru, można łatwo nabawić się insulinoodporności, czyli braku wrażliwości insuliny na cukier.

Innym skutkiem spożywania dużych ilości cukru jest zakwaszenie organizmu. Aby powrócić do optymalnego poziomu pH, organizm zużywa własne zasadotwórcze materiały, co po pewnym czasie może doprowadzić do niedoborów magnezu lub wapnia. Wchłanianie pożywienia zostaje zaburzone, co powoduje wahania poziomu glukozy we krwi. Gdy taka sytuacja zachodzi w naszym organizmie, pojawia się częsta chęć podjadania. O innych szkodliwych skutkach spożywania nadmiernych ilości cukru wiedzą wszyscy, a należą do nich między innymi: cukrzyca, nadwaga i otyłość, nadciśnienie tętnicze czy infekcje drożdżycowe.

Warto zatrzymać się i zastanowić nad ilością spożywanego cukru oraz postarać się ograniczyć jego przyjmowanie lub spróbować całkowicie wyeliminować go ze swojej diety. Jeśli zdecydujesz się na drugie rozwiązanie, masz do wyboru dwie drogi. Pierwsza – w przypadku silnego przywiązania do spożywania dużych ilości cukru, jest mniej drastyczna – możesz powoli likwidować ze swojej diety produkty, które zawierają cukier – zacznij od picia niesłodzonej kawy czy herbaty i odstawienia słodkich napojów, następnie wyeliminuj słodycze.

eker

Jeśli twoje uzależnienie nie jest aż tak silne, możesz podejść do usuwania cukru z diety jak do prawdziwej misji. Usuń z domu wszystkie słodkości, zastąp je zdrowymi przekąskami, produktami pełnoziarnistymi, słodzone napoje możesz zmienić na herbatę lub wodę mineralną. Brzmi to może jak duże wyzwanie, ale jeśli przygotujesz się odpowiednio, zlikwidujesz wszystkie pokusy i wyposażysz się w zdrowe produkty, misja powiedzie się pomyślnie.

W usuwaniu cukru ze swojej diety przyda się również garść porad:

> To prawda, że owoce zawierają cukier, oprócz tego są jednak bogate w witaminy, dlatego nie eliminuj ich ze swojej diety całkowicie. Skup się na tym, by wybierać owoce dobrej jakości, te bardziej zdrowe i by spożywać je w pierwszej połowie dnia.

> Włącz do swojej diety kiełki i ziarna, a najlepiej miej je zawsze przy sobie. Pomagają one zahamować apetyt na słodycze, co może być konieczne w awaryjnej sytuacji, gdy nie będziesz mógł pozbyć się myśli o słodkiej przekąsce.

> Postaraj się nie jeść w zbyt dużych ilościach białka zwierzęcego. Może ono powodować wzmożony apetyt na produkty zawierające cukier.

> Warto włączyć do swojej diety algi, na przykład chlorellę czy spirulinę. Kupisz je w sklepach ze zdrową żywnością, można dodawać je do zup, koktajli czy sałatek. Algi bardzo skutecznie i szybko regulują poziom cukru we krwi.

> Nie stosuj słodzików chemicznych.

> Koniecznie czytaj skład produktów spożywczych. Cukier to nie tylko cukier, ale też sacharoza, maltodekstryna, syrop glukozowo-fruktozowy i inne substancje słodzące. Kryją się w większości produktów, przez co jesteśmy w pewnym sensie skazani na cukier, warto jednak w miarę możliwości wybierać żywność, w której składzie nie znajduje się żaden z tych słodkich dodatków.

> Jeśli przygotowujesz przyjęcie lub zapraszasz przyjaciół na kawę i chcesz przyrządzić coś słodkiego, sięgnij po stewię lub ksylitol zamiast cukru – są to naturalne zamienniki, których możesz użyć bez wyrzutów sumienia.

> Na śniadanie przygotuj sobie koktajl owocowo-warzywny. Zahamuje on ochotę na podjadanie słodkich przekąsek na cały dzień.

> Przede wszystkim jednak liczy się KONTROLA – dopytuj, sprawdzaj, by ograniczyć także ilości cukru spożywanego nieświadomie.

Sugar cubes

Jak zwykle najważniejszy jest umiar. Jeśli raz na jakiś czas masz ochotę na kawałek ciasta czekoladowego lub gorącą szarlotkę, nie spoglądaj ze łzami w oczach przez szyby cukierni, wyobrażając sobie nadciągającą cukrzycę lub otyłość, tylko zjedz ciastko, naciesz nim oczy i podniebienie, po czym spokojnie wróć do minimalizowania ilości cukru w swojej diecie. Ochota na słodkie grzeszki minie szybciej, niż przypuszczasz.

Przeczytaj inne teksty z działu ODŻYWIANIE.


Mogą zainteresować Cię także:

Heart shaped salmon on white plateCzym zastąpić cukier? Sprawdzone sposoby na naturalną słodycz

4 rzeczy, których nie powinniście robić, kiedy pozbywacie się cukru z diety

Garść pomysłów na zdrowe śniadanie

Podkręć swój metabolizm podczas odchudzania

Co jest najważniejsze podczas zrzucania tkanki tłuszczowej?

Dlaczego cukier uzależnia?

 

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 18.10.2016
Odżywianie, Zdrowe żywienie