Gorzka czekolada zmniejsza koszt tlenowy wysiłku?

Gorzka czekolada zmniejsza koszt tlenowy wysiłku?

W ostatnim czasie suplementy zmniejszające kosz tlenowy wykonywania określonej aktywności fizycznej stają się coraz to bardziej popularne. Wśród nich wyróżnić można zwłaszcza sok z buraka, który bogaty jest w azotany. Głównym założeniem jego suplementacji jest wzrost stężenia tlenku azotu. Pojawiające się w ostatnim czasie badania sugerują, iż spożywanie gorzkiej czekolady również może podnosić poziom wspomnianego związku w organizmie. Zespół badaczy w składzie Rishikesh Kankesh Patel, James Brouner i Owen Spendiff pozstanowił sprawdzić efekt spożywania gorzkiej czekolady na określone parametry wydolności fizycznej.

Zarys badania

W badaniu udział wzięło dziewięciu wolontariuszy, których VO2max (pułap tlenowy) wynosiło średnio 41,89 ml/kg/min. Zostali oni losowo podzieleni na dwie grupy, które spożywały 40 g gorzkiej czekolady lub 40 g białej czekolady przez 14 dni, po których przystępowali do testu. Po 7-dniowej przerwie na wypłukanie w grupach zamieniano rodzaj spożywanej czekolady po to, aby po kolejnych 14 dniach ponownie przeprowadzić test na obu grupach.

Przebieg testu

Test przeprowadzany był na cykloergometrze rowerowym i polegał na stopniowym zwiększaniu obciążenia (30 W/min), podczas którego badany miał utrzymywać kadencję pomiędzy 70 a 90 obr./min. Wysiłek był wykonywany do odmowy lub do momentu, w którym badany nie był w stanie utrzymać założonej kadencji. Następnie badani odpoczywali przez 30 minut i wykonywali kolejny wysiłek na cykloergometrze rowerowym o intensywności 70% AT,  przez 20 minut z dowolną kadencją.

Wyniki

Wyniki pokazały wzrost wartości VO2max o 6% po 14-dniowym spożywaniu gorzkiej czekolady, jednak wzrost ten nie był istotny statystycznie. Również w grupie spożywającej gorzką czekoladę zanotowano obniżenie ciśnienia skurczowego podczas drugiego wysiłku, jednak i ten wynik nie był istotny statystycznie. Spożywanie gorzkiej czekolady skutkowało podniesieniem progu przemian anaerobowych o 21% w porównaniu do badania kontrolnego oraz o 11% w porównaniu do wyniku po suplementacji białą czekoladą. Podczas 20-minutowej próby, po spożyciu gorzkiej czekolady, badani pokonali o 17% dłuższy dystans niż przy próbie kontrolnej oraz o 13% dłuższy niż podczas spożywania białej czekolady.

Wnioski

Z powyższego badania wynika, iż spożywanie gorzkiej czekolady w ilości 40 g dziennie może skutkować poprawieniem kilku parametrów wydolności fizycznej, jednak większa ilość badań jest niezbędna w celu potwierdzenia tych efektów.

Literatura:

  1. R. K. Patel, J. Brouner & O. Spendiff (2015), Dark chocolate supplementation reduces the oxygen cost of moderate intensity cycling. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2015, 12:47

chocolate-183543_1920

Przeczytaj inne teksty z działu ODŻYWIANIE.


Mogą zainteresować Cię także:

Fitness salad and measuring tabe on rustic wooden table. Mixed greens, tomatos, diet cheese, olive oil and spices for healthy lifestyle concept.

Filmoteka żywieniowa – 6 produkcji, które powinieneś zobaczyć!

Jak bezboleśnie pozbyć się cukru z diety? Podpowiadamy!

Czym zastąpić cukier? Sprawdzone sposoby na naturalną słodycz

Ortoreksja. Gdy życie kręci się tylko wokół zdrowego jedzenia…

Jak schudnąć bez wyrzeczeń?

Dlaczego cukier uzależnia?

Mateusz Gawełczyk
Absolwent Uniwersytetu Medycznego, współzałożyciel PTDS, szkoleniowiec.

Komentarze facebook