Dlaczego cukier uzależnia?

Dlaczego cukier uzależnia?

Przed cukrem ciężko dziś się ustrzec. Znajdziemy go w niemal każdym produkcie. Kryje się pod różnymi postaciami, dlatego tak wiele osób daje się mu przechytrzyć. Syrop glukozowy, glukozowo-fruktozowy, słód jęczmienny, maltoza, sacharoza… to tylko kilka zdradzieckich nazw, które oznaczają jedno: ten produkt jest dosładzany! Wydawałoby się, że świadomość ludzi na temat obecności cukru i jego szkodliwości rośnie. Dlaczego zatem polskie dzieci doganiają amerykańskie i tyją najszybciej w Europie?!

Cukier lepszy od kokainy?

Cukier w oczach dzisiejszych konsumentów to błahostka. Bagatelizujemy jego szkodliwe działanie, mówiąc, że kilka ciastek nie zaszkodzi i że słodzenie herbaty jest normalną sprawą. Jednak gdy naukowcy mowią, że cukier uzależnia, to nie jest to żadna przenośnia, ani wymysł.

Mają oni na myśli takie samo uzależnienie jak od papierosów, alkoholu, czy narkotyków. Cukier to trzecia używka na świecie pod względem liczby uzależnionych od niego osób. Nałóg ten dotyka zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe, a uwolnienie się od niego często wymaga pomocy psychologa, tak samo jak w przypadku innych substancji. Co ciekawe, okazuje się, że łatwiej uzależnić się od białego słodzidła, niż od proszku o tym samym kolorze – kokainy. Świadczyć o tym może eksperyment przeprowadzony w 2007 roku przez Serga Ahmeda, światowego eksperta w dziedzinie uzależnień od narkotyków. Badacz porównał oddziaływanie cukru i kokainy na szczury. Niektórym szczurom podawano narkotyk już wcześniej, aby mogły się od niego uzależnić. Wyniki zaskakują. Aż 94% badanych gryzoni wybierało słodzoną wodę, natomiast po kokainę sięgało tylko 6% zwierząt.

Sugar cubes

 

Dlaczego cukier uzależnia?

Porównujemy cukier do narkotyków, ponieważ obie te substancje działają podobnie na nasz mózg. Dostarczenie cukru (lub narkotyku) do organizmu, skutkuje wytwarzaniem hormonów szczęścia – serotoniny i dopaminy. Te neuroprzekaźniki pobudzają nas i rozluźniają, poprawiają nastrój, regulują sen, wmagają apetyt a nawet popęd seksualny. Szkopuł w tym, że efekt jest krótkotrwały. To dlatego chcemy sięgać po więcej i więcej.

Tak samo krótkotrwały jest efekt podwyższonej glukozy we krwi, który wywołuje cukier. I jest to drugi powód uzależnienia tak wielu z nas. Proces wygląda następująco: jemy coś słodkiego, następuje gwałtowny wyrzut glukozy do krwi. Glukozy jest teraz za dużo, więc interweniuje insulina – równie gwałtownie obniża poziom glukozy we krwi. I znów czujemy, że cukier nam spadł, nogi prowadzą nas do kuchni, bo coś by się zjadło, a najlepiej coś słodkiego… Tym sposobem wpadamy w błędne koło, które przerwać można tylko siłą woli, kończąc z podjadaniem – na rzecz regularnych posiłków, wybierając raczej produkty o niskim indeksie glikemicznym.

Kolejnym mechanizmem rozpoznawanym wśród części osób uzależnionych od cukru jest mechanizm skojarzeń. Występuje wtedy, gdy jedzeniu słodyczy przypisane zostaje jakieś działanie, a co za tym idzie, emocja. Na przykład, jeśli w przeszłości nasze osiągnięcia czy dobre uczynki były nagradzane słodką przekąską (przez rodziców lub przez samych siebie), w dorosłym życiu słodkości będą zawsze kojarzyć się z czymś miłym. Z kolei jeśli dostawaliśmy deser na pocieszenie, już zawsze nieświadomie będziemy pocieszać się w ten sposób po ciężkim dniu, spodziewając się poprawy humoru. W stresujących sytuacjach organizm domaga się pozytywnych bodźców. Jeśli słodycze kojarzą nam się dobrze, bodźcem tym będą właśnie one. Dopóki nie uświadomimy sobie tych procesów, jesteśmy skazani na zajadanie emocji, czyli uzależnienie psychiczne od cukru.

Teraz już wszystko jasne? Jeśli czujesz, że masz problem z cukrem, postaraj się go stopniowo ograniczać. Nie dosładzaj ciepłych napojów, a soki i colę zamień na wodę z cytryną. Zwróć uwagę, że cukier jest w większości gotowych produktów – producenci słodzą nawet chleb!

A hormony szczęścia? Uwolnij je…  trenując! Najlepsze słodycze świata nie pobiją smaku potreningowych endorfin!

Cukier

Przeczytaj inne teksty z działu ODŻYWIANIE.


Morning FitnessMogą zainteresować Cię także:

Pobudzające efekty kawy – badanie

Gorzka czekolada zmniejsza koszt tlenowy wysiłku?

Bardzo OWOCny artykuł (dla twojego organizmu)

Jak bezboleśnie pozbyć się cukru z diety? Podpowiadamy!

Czym zastąpić cukier? Sprawdzone sposoby na naturalną słodycz

 

Dominika Leszczyńska
Autorka bloga I can be fit. Zakochana we wszelkiego rodzaju aktywności fizycznej :)

Komentarze facebook