Dieta jajeczna – czy warto?

Dieta jajeczna – czy warto?

Błyskawiczne diety-cud cieszą się największym zainteresowaniem, kiedy zbliżają się konkretne wydarzenia w naszym życiu, a my potrzebujemy zrzucić kilka kilogramów w ekspresowym tempie. Wtedy łapiemy się każdej, nawet najbardziej restrykcyjnej i dziwnej diety, jak np. diety jajecznej.

 

Dieta jajeczna – założenia

Kuracja na bazie jajek została opracowana przez specjalistów ds. żywienia z amerykańskiej kliniki Mayo. Założeniem diety jajecznej jest utrata nawet do 5 kilogramów w zaledwie kilku dni. Według twórców metodę tę można stosować przez 2 tygodnie.

Dieta jajeczna opiera się na niskiej kaloryczności jajka i jego wysokiej zawartości białka. Według wielu lekarzy i dietetyków jajko ma właściwości odchudzające, jako że tylko jego niewielka część zostaje zamieniona w tłuszcz, a ponadto produkt ten na długo pozwala zaspokoić apetyt. Dodatkowo jajko zawiera wiele łatwo przyswajalnych witamin: A, D, E i K oraz magnez, potas czy nienasycone kwasy tłuszczowe.

 

Co jeść na diecie jajecznej?

Podczas kuracji należy odżywiać się głównie z ugotowanych na twardo jajek. (gotowanych nie dłużej niż 10 minut, ponieważ po tym czasie białko jest mniej strawne i traci wiele składników odżywczych). Jaja należy łączyć z tłuszczem: majonezem, masłem lub oliwą z oliwek. Jadłospis powinny uzupełniać warzywa oraz owoce. W ciągu dnia powinno się zjadać 3 posiłki. Podczas trwania diety spożywamy 6 jajek każdego dnia. Zaleca się wypijanie około 3 litrów wody, herbatek ziołowych, owocowych i kawy. Tak duża ilość płynów pozwala zahamować uczucie głodu, a woda oczyszcza organizm z toksyn i poprawia proces trawienia. Po kilku dniach jajka z kolacji można zastąpić chudym mięsem, np. piersią z kurczaka. Nie należy podjadać pomiędzy posiłkami.

 

Minusy diety jajecznej

Kuracja ta jest bardzo restrykcyjna i małokaloryczna. Dlatego już po 2-3 dniach jej stosowania mogą pojawić się zaburzenia w codziennym funkcjonowaniu: spadek witalności, senność, osłabienie organizmu. Ponadto zbyt duża ilość białka w diecie przy jednoczesnej znikomej ilości tłuszczu i białka może wywołać wymioty czy wysypkę.

 

Dieta jajeczna a aktywność fizyczna

Podczas stosowania diety jajecznej nie zaleca się uprawiania sportu. Ze względu na niską zawartość makroskładników w codziennym jadłospisie organizm jest osłabiony, dlatego nie należy go forsować dodatkową aktywnością fizyczną.

 

Dla kogo odpowiednia jest dieta jajeczna?

Z pewnością nie jest to kuracja dla osób, które borykają się ze zbyt wysokim cholesterolem, zakrzepami, chorobami układu krwionośnego czy zaburzeniami wątroby. Nie jest to też kuracja dla kobiet w ciąży i karmiących matek. Dzieci i młodzież w okresie dorastania również powinny z niej zrezygnować. Kuracja jajeczna jest skierowana do osób o idealnym zdrowiu, bez żadnych dolegliwości i chorób.

 

Dieta jajeczna – podsumowanie

Dietetycy i lekarze alarmują, że dieta na bazie jajek może wywołać nagły wzrost cholesterolu we krwi, a co za tym idzie – ryzyko zakrzepów. Ze względu na jej restrykcyjny charakter nie zaleca się stosowania diety jajecznej dłużej jak 3-5 dni. Dodatkowo ze względu na ubogość makroskładników, istnieje tu wysokie prawdopodobieństwo wystąpienia efektu jojo.

jajka

Przeczytaj inne teksty z działu ODŻYWIANIE.


11113953_1641852022765687_6699450933670421208_oMogą zainteresować Cię także:

Dieta DASH – najbardziej racjonalna i skuteczna z diet?

Dieta RAW FOOD lekiem na całe zło?

Dieta kapuściana – jedz do syta i chudnij?

South Beach – dieta bez liczenia kalorii?

Dieta Paleo – ciekawa moda żywieniowa

 

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 14.01.2016
Katalog diet, Odżywianie