Czym zastąpić cukier? Sprawdzone sposoby na naturalną słodycz

Czym zastąpić cukier? Sprawdzone sposoby na naturalną słodycz

Cukier rafinowany to używka. Po alkoholu i papierosach jest najbardziej uzależniającą szkodliwą substancją!  Te  czyste węglowodany, pozbawione witamin i minerałów, nie bez powodu nazywa się „białą śmiercią”.  Być może zaobserwowałeś u siebie nadmierne zmęczenie, senność, zawroty głowy, stres lub rozdrażnienie? Dużo słodzisz, a Twoja dieta bogata jest w żywność przetworzoną i słodkie przekąski? To już wiesz, z czym powiązać swoje objawy!

Na dłuższą metę możesz spodziewać się osłabionej odporności, trudności z koncentracją, agresywnych zachowań. Nie muszę chyba wspominać o otyłości ? Grozi Ci też zakwaszenie organizmu, niedobory minerałów, uszkodzenie nerek, choroby serca, osłabienie wzroku, a nawet nowotwór.  Chyba że… odstawisz cukier i wybierzesz zdrowie! To nie znaczy przecież, że na zawsze pożegnasz się ze słodkim smakiem. Oprócz owoców i warzyw (warzywa też są słodkie, np. marchew, dynia, bataty), zagwarantują Ci go zdrowsze substancje słodzące! I nie, nie zalicza się do nich cukier trzcinowy! Poznaj zdrowe zamienniki cukru.

Miód

Miód należy uznać za bardziej kaloryczny od cukru. Wykazuje on jednak właściwości prozdrowotne, bo jest całkiem naturalny – przetworzony jedynie przez pszczoły. Ma działanie antybakteryjne i obniża ciśnienie krwi. Zawiera witaminy  z grupy B i składniki mineralne, takie jak: żelazo, wapń, magnez czy potas.  Idealnie nadaje się do słodzenia herbaty, jednak uważaj, by woda nie była gorąca. Cenne składniki odżywcze niestety giną, gdy temperatura jest wyższa niż 40 stopni. Pamiętaj też, aby zakupić prawdziwy miód, najlepiej prosto z pasieki. Jeśli już po kilku tygodniach się krystalizuje, to znaczy, że dobrze wybrałeś!

fir-tree-honey-752145_1280

Stewia

Stewia to roślina o niesamowicie słodkich liściach – nawet 300 razy słodszych od cukru.  I praktycznie nie zawiera kalorii!  Ale to nie są jej jedyne zalety! Wpływa korzystnie na zdrowie: obniża ciśnienie tętnicze, wzmacnia organizm i działa bakteriobójczo. Zawiera także witaminy z grupy B oraz witaminę C i liczne składniki mineralne, takie jak: magnez, chrom, potas, selen, żelazo i cynk. Jeśli masz możliwość, możesz posadzić stewię w ogródku. Chyba że wolisz postać suplementu, wtedy wybieraj proszki bądź ekstrakty o brązowym lub zielonym kolorze! Te białe i przezroczyste pozbawione są składników odżywczych!

 

 

 

stewia

Źródła: naszekrzewy.pl

Ksylitol (cukier brzozowy)

Zawiera dwa razy mniej kalorii, niż cukier, a jest równie słodki.  Odkwasza organizm, wzmacnia układ immunologiczny, zwiększa przyswajanie wapnia i działa bakteriobójczo.  Oprócz tego ma niski indeks glikemiczny, nie powoduje więc skoków glukozy we krwi. Można nim słodzić napoje, ale nadaje się także do wypieków. Uważaj jednak na jego działanie przeczyszczające – nie powinno się go podawać dzieciom do 3 roku życia… Z resztą, podobnie, jak cukru!

ksylitol

Źródło: abczdrowie.pl

 

Syrop z agawy

Syrop z agawy pochodzi z Meksyku i produkowany jest z kaktusa.  Dzięki zawartości inuliny – naturalnego probiotyku,  tworzy korzystną florę bakteryjną  jelita i wpływa na prawidłowe trawienie. Obniża też poziom cholesterolu i zawiera sporo błonnika. Podobnie jak ksylitol, ma niski indeks glikemiczny.

agawa

Źródło: styl.pl

 

Tego unikaj!

Jak wspominałam, brązowy cukier nie jest wcale zdrowszy od białego. Jest to nic innego, jak mieszanka rafinowanego cukru i melasy. Unikaj też chemicznych słodzików, szczególnie aspartamu. To kontrowersyjna substancja, której przeciwnicy zarzucają uzależniające oraz rakotwórcze działanie. I choć wpływ na powstawanie nowotworów nie jest do końca udowodniony, to lepiej dmuchać na zimne i mądrze wybierać to, co daje nam natura.

Przeczytaj inne teksty z działu ODŻYWIANIE.


Mogą zainteresować Cię także:

dieta, dieta paleo, zdrowe żywienie4 rzeczy, których nie powinniście robić, kiedy pozbywacie się cukru z diety

Bardzo OWOCny artykuł (dla twojego organizmu)

Ta wspaniała witamina D

Zdrowe bomby kaloryczne

Miód – fakty i mity

Dlaczego cukier uzależnia?

Dominika Leszczyńska
Autorka bloga I can be fit. Zakochana we wszelkiego rodzaju aktywności fizycznej :)

Komentarze facebook

Dodano: 14.11.2016
Odżywianie, Zdrowe żywienie