Pobudzające efekty kawy – badanie

Pobudzające efekty kawy – badanie

Kawa ze swych pobudzających efektów znana jest już do stuleci. Jest prawdopodobnie najpopularniejszą używką świata, z której codziennie korzystają miliardy ludzi na całym świecie. Do Europy trafiła z Etiopii w XVI w., a dziś największym jej producentem jest Brazylia. Kawa swoje pożądane właściwości zawdzięcza dużej zawartości kofeiny.

Największe jej ilości znajdują się w kawie z gatunku Robusta (ok. 330 mg/filiżankę) , mniej w kawie z gatunku Arabica (160 mg/filiżankę). Kofeina do 2004 roku po przekroczeniu określonej dawki była traktowana jako substancja zabroniona do stosowania przez Światową Agencję Antydopingową (WADA). Jednakże na dzień dzisiejszy WADA nie wprowadza górnej wartości kofeiny dozwolonej do spożycia i raczej się to nie zmieni ze względu na powszechność jej stosowania. Kofeina, tak jak i inny powszechnie stosowany stymulant- nikotyna, znajdują się w programie monitorującym.
Kawy możemy przygotowywać w różny sposób, w ekspresie ciśnieniowym, przelewowym, zaparzać we filiżance, w kawiarce lub też w miedzianym tygielku, dzięki czemu otrzymujemy kawę parzoną po turecku. Kawę po turecku przygotowuje się właśnie w miedzianym tygielku, do którego wsypuje się drobno zmieloną kawę zmieszaną z cukrem, którą zalewa się zminą wodą. Całość podgrzewa się kilkukrotnie nie dopuszczając do zagotowania. Do tak przygotowanego naparu w tygielku dodajemy kilka kropli zimnej wody, dzięki czemu fusy opadną na dno, a następnie przelewamy napar do filiżanki. Naukowcy pod przewodnictwem D.Church’a postanowili sprawdzić ergogeniczny wpływ kawy parzonej po turecku spożytej 60 minut przed wysiłkiem fizycznym.

 

Metoda

Dwadzieścia kobiet i mężczyzn zostało poddanych dwóm testom wysiłkowym oddzielonym od siebie o 5.3 ± 2.7 dni. Badani wykonywali próby po spożyciu kawy po turecku oraz po spożyciu kawy po turecku pozbawionej kofeiny. Przed wykonaniem badania uczestnicy wypełniali kwestionariusz, na podstawie którego osoby, które spożywały substancje mogące potencjalnie maskować wynik badania zostały z niego wykluczone. W dniu testu badani zostali poproszeni o unikanie spożywania kofeiny poza laboratorium. Po przybyciu do laboratorium badanym pobrano krew, po czym zostali oni poproszeni o wypicie kawy. Kolejne pobrania krwi miały miejsce 30 min po spożyciu kawy, przed rozpoczęciem biegu na 5 km oraz natychmiast po jego zakończeniu. W tym samym momencie dokonywane były pomiary krążeniowe. W badaniu głównej ocenie podlegały: czas reakcji, próba wysiłkowa na 5 km oraz badanie funkcji poznawczych. Spożywany przez badanych napar był przygotowywany z 136 mg kawy/kg masy ciała oraz 200 ml wody, co odpowiadała spożyciu 3 mg kofeiny/kg masy ciała. Pomiar czasu rekacji był przeprowadzany za pomocą sygnałów świetlnych osobno dla kończyn górnych i dolnych. Funkcje poznawcze były oceniane za pomocą testu przeprowadzanego w specjalnym pokoju, w którym badany po założeniu specjalnych okularów przenosił się w świat wirtualnej rzeczywistości, w którym miał za zadanie ocenić poruszanie piłek tenisowych.

 

Wyniki

Jak można się domyślić koncentracja kofeiny w osoczu była istotnie wyższa w grupie spożywającej kawę zawierającą kofeinę. Po spożyciu kawy zawierającej kofeinę badani uzyskiwali krótszy czas reakcji górnych kończyn oraz mieli wyższy współczynnik oddechowy. Nie zanotowani istotnej statystycznie różnicy w biegu na 5 km, jednakże 12 na 20 osób przebiegło ten dystans w krótszym czasie po spożyciu naparu zawierającego kofeinę. Również ciśnienie skurczowe było istotnie wyższe po spożyciu kofeiny.

 

Wnioski

Oczywiście spożycie kawy parzonej po turecku w sposób tradycyjny podnosi poziom koncentracji kofeiny w osoczu po 30 minutach od konsumpcji, co skutkuje poprawą czasu reakcji oraz poczuciu większych pokładów energii. Spożycie kawy nie miało istotnego wpływu na wynik próby biegowej na 5 km, jednakże 60% badanych uzyskało lepszy wynik po spożyciu kawy zawierającej kofeinę niż po spożyciu naparu bezkofeinowego.

 

Komentarz

Wydaje się, że spożywanie naparów z kawy zawierających kofeinę jest dobrym wyborem dla osób, którym zależy na poprawie czasu reakcji oraz samopoczucia podczas wykonywania wysiłku. Co więcej kawa jest naturalnym napojem wykazujących właściwości pobudzające i z punktu widzenia zdrowotnego wydaje się być lepszym wyborem od popularnych stymulantów w postaci energy drinków lub shotów energetycznych.
Źródło:
  1. Church, D. D., Hoffman, J. R., LaMonica, M. B., Riffe, J. J., Hoffman, M. W., Baker, K. M., … & Stout, J. R. (2015). The effect of an acute ingestion of Turkish coffee on reaction time and time trial performance. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 12(1), 1-11.

Taste coffee cup with roasted seeds

Przeczytaj inne teksty z działu ODŻYWIANIE.


tea-438480_1280 (1)Mogą zainteresować Cię także:

Koktajle rozgrzewające – idealne na chłodne dni

Dlaczego cukier uzależnia?

Jak bezboleśnie pozbyć się cukru z diety? Podpowiadamy!

Gorzka czekolada zmniejsza koszt tlenowy wysiłku?

Tego nie wiesz o herbacie

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 23.01.2017
Ciekawostki