Obalamy mity żywieniowe – czy kawa odwadnia?

Obalamy mity żywieniowe – czy kawa odwadnia?

Jeżeli zapytamy przeciętną osobę, czy pije kawę, oraz jak często to robi, to okaże się, że szerokie grono osób spożywa zbyt duże jej ilości. Tendencja ta widoczna jest szczególnie wśród pracowników biurowych.

Z drugiej strony, jeżeli zapytamy te same osoby, czy powinniśmy pić kawę, oraz ewentualnie w jakiej ilości, to większość z tych osób odpowie, że najlepiej jej nie pić lub ewentualnie w niewielkich ilościach (1-2 kawy dziennie). Według danych Euromonitora statystyczny Polak wypija rocznie 95 litrów kawy, jednak w dużych miastach notuje się zdecydowanie większe spożycie kawy, niż w mniejszych miejscowościach lub wsiach. Co ciekawe w dzisiejszym świecie medycyny odchodzi się od twierdzenia, że kawa nam szkodzi, podnosi ciśnienie i powinniśmy jej unikać.

Wiele badań z całego świata pokazuje prozdrowotne działanie tego napoju. Co więcej specjaliści uważają, że 3-5 filiżanek kawy w ciągu dnia jest wartością jak najbardziej dopuszczalną. Jednak co by o kawie nie mówić, każdy z nas słyszał o ubocznych skutkach picia kawy, do których zaliczamy odwodnienie organizmu oraz wypłukiwanie magnezu. Często to drugie twierdzenie wykorzystują firmy produkujące suplementy diety w postaci tabletek z magnezem, które kierowane są właśnie do osób spożywających kawę w dużych ilościach. Jednak czy te powielane twierdzenia mają jakieś uzasadnienie naukowe? Sprawdźmy, jak wygląda kwestia spożywania kawy w kontekście gospodarki wodnej organizmu.

 

Czy kawa odwadnia – metoda badania

Celem badania przeprowadzonego na początku 2014 roku było porównanie wpływu konsumpcji kawy ze spożyciem wody w kontekście utrzymywanie prawidłowego nawodnienia organizmu. W badaniu udział wzięło 50 mężczyzn spożywających na co dzień 3-6 filiżanek kawy. Badani brali udział losowo w dwóch próbach, które trwały po trzy dni. Podczas badania kontrolowano u badanych aktywność fizyczną, spożyte płyny i pokarm oraz podawano im cztery razy w ciągu dnia po 200 ml kawy zawierającej 4 mg kofeiny/kg masy ciała lub wodę. Badaniu podlegały następujące wskaźniki – TBW (całkowita zawartość wody w organizmie) przed i po jednej z interwencji, markery nawodnienia w moczu i krwi, masa ciała oraz osocze.

 

Czy kawa odwadnia – wyniki badania

Nie zauważono różnicy w całkowitej zawartości wody w organizmie, zarówno pomiędzy rozpoczęciem i zakończeniem każdej z prób, jak i pomiędzy próbami (51.5±1.4 vs. 51.4±1.3 kg, odpowiednio dla kawy i wody). Nie zauważono żadnych zmian w badanych markerach, dobowej produkcji moczu (2409±660 vs. 2428±669 mL, odpowiednio dla kawy i wody), USG, osmolalności i kreatyniny. Średnie wydzielanie jonów sodu było wyższe w przypadku spożywania kawy (p=0,02). Nie wystąpiły istotne statystycznie zmiany masy ciała pomiędzy badanymi interwencjami żywieniowymi.

 

Czy kawa odwadnia – wnioski

Wyniki powyższego badania sugerują, że spożywanie kawy w ilościach umiarkowanych przez mężczyzn regularnie przyjmujących kofeinę daje podobne rezultaty do spożywania wody.

Źródła:
Killer, S. C., Blannin, A. K., & Jeukendrup, A. E. (2014). No evidence of dehydration with moderate daily coffee intake: a counterbalanced cross-over study in a free-living population. PloS one, 9(1), e84154.

Black coffee and marshmallow

Przeczytaj inne teksty z działu ODŻYWIANIE.


Young beautiful sexy boxer woman with red boxing bandage on hands. punching bag. the background wall of brick

Mogą zainteresować Cię także:

Pobudzające efekty kawy – badanie

Witamina D może podnieść poziom testosteronu w organizmie!

Gorzka czekolada zmniejsza koszt tlenowy wysiłku?

Filmoteka żywieniowa – 6 produkcji, które musisz zobaczyć!

Bardzo OWOCny artykuł (dla twojego organizmu)

 

Mateusz Gawełczyk
Absolwent Uniwersytetu Medycznego, współzałożyciel PTDS, szkoleniowiec.

Komentarze facebook

Dodano: 20.03.2017
Ciekawostki