15 zasad zdrowego odżywiania

15 zasad zdrowego odżywiania

Zdrowe odżywianie nie musi być przymusem, czymś, co nas cały czas ogranicza. Wystarczy zmienić przyzwyczajenia, które po czasie zamieniają się w nawyki. Przedstawię dziś zasady, którymi należy się kierować, wchodząc w zdrowe, lepsze życie.

1) Pamiętaj o śniadaniu– jest ono najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia! Pierwszy posiłek powinien stanowić ok. 25% twojego dziennego zapotrzebowania na kalorie. Pozwól, aby organizm zaczął pracę już od samego rana!

2) Pij wodę– jak najczęściej, jak najwięcej. Jest głównym składnikiem naszego organizmu, stanowi około 60% masy naszego ciała. Niezbędna do pracy całego organizmu. W ciągu dnia pozbywamy się jej z moczem, z potem, z wydychanym powietrzem, czyli tracimy prawie 2 litry! To minimalna ilość, jakiej powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi.

pouring water into glass from a bottle, on blue background

3) Ruszaj się – twój metabolizm przyśpieszy, a ciało podziękuje piękną sylwetką. Aktywność fizyczna pobudza pracę metabolizmu, mięśni i całego organizmu. Pozwala utrzymać prawidłową masę ciała i polepszyć wygląd sylwetki.

4) Jedz kolorowo – niech twoje posiłki będą zróżnicowane. Takie odżywianie się pozwoli ci zbilansować dietę. Spożywanie pokarmów z różnych grup żywieniowych będzie dostarczać twojemu organizmowi całej gamy witamin, składników mineralnych i pokarmowych (białka, tłuszcze, węglowodany).

ortaggi

5) Nie żałuj sobie owoców i warzyw – spożywaj do posiłków i jako przekąski. Najbogatsze źródło witamin i składników mineralnych! Można jeść je 4-5 razy dziennie na surowo, gotowane, pieczone. Urozmaicają posiłki i są doskonałym źródłem wielu witamin.

6) Unikaj przetworzonych dań typu fast food – zmniejszysz ryzyko zachorowowań na: otyłość, choroby serca, cukrzycy typu II, nowotwory. Fast foody zawierają bardzo małą ilość błonnika, co utrudnia organizmowi pozbycia się pozostałości jedzenia.

7) Ogranicz spożywanie soli i cukru – nie bez przyczyny nazywane są białą śmiercią. Im więcej ich spożywamy, tym większe ryzyko zawału serca i zachorowań na: cukrzycę, nadwagę, nadciśnienie tętnicze oraz wiele innych dolegliwości.

Sugar cubes

8) Gotuj na parze, piecz i grilluj bez dodatku tłuszczu – te metody są dla nas najzdrowsze. Obróbka cieplna bez dodatku tłuszczu sprzyja naszemu organizmowi i utrzymaniu odpowiedniej masy ciała. Jeśli chcesz użyć tłuszczu – wybierz olej rzepakowy!

9) Pokłóć się ze słodyczami, alkoholem i papierosami – to trzy najgorsze używki. Najprościej- skracają nasze życie! Wpływają negatywnie na układ: krwionośny, oddechowy, pokarmowy, masę i wygląd naszego ciała. Jeśli słodycze – to tylko gorzka czekolada, jeśli alkohol- to czerwone wino.

10) Pamiętaj o rybach – są bogatym źródłem kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. Zdrowe, niezbędne tłuszcze: wygładzają zmarszczki, zmniejszają ryzyko nowotworów, korzystnie wpływają na płód, mają właściwości przeciwzapalne, łagodzą skutki astmy, zapobiegają starczej demencji.

Heart shaped salmon on white plate

11) Uważaj na dużą ilość kalorii w ciągu dnia – przede wszystkim na wysokokaloryczne przekąski, których zazwyczaj nie liczymy (batony, chipsy, paluszki). Dzięki temu unikniesz zbędnych kilogramów.

12) Staraj się jeść powoli – twój mózg dowiaduje się o najedzeniu dopiero po około 20 minutach.

13) Pamiętaj o produktach zbożowych – zaleca się spożywanie ich pięć razy dziennie. Zawierają dużo witamin, minerałów i błonnika, dzięki któremu dłużej będzie ci towarzyszyło uczucie sytości.

14) Jedz w podobnych odstępach czasu (co 3-4 godziny) – organizm nie będzie odkładał pożywienia w ciele „na zapas”, a ty nie będziesz przybierał na wadze!

15) Wybieraj produkty nieprzetworzone – unikniesz ulepszaczy i sztucznych dodatków, które nie są potrzebne naszemu organizmowi.

Motywacja jest tym, co pozwala Ci zacząć. Nawyk jest tym, co pozwala Ci wytrwać.
-Jim Ryan-

Postaraj się zwracać uwagę na drobne rzeczy w ciągu dnia i zauważaj błędy, które popełniasz, a powyższe punkty staną się i twoim nawykiem!

sok, owoce, fit

Przeczytaj inne artykuły z działu ODŻYWIANIE.


salatkaMogą zainteresować Cię także:

Dieta RAW FOOD lekiem na całe zło?

Dlaczego cukier uzależnia?

Tłuszcze w diecie – niezbędne dla zdrowia i dobrej formy!

Przyprawy podkręcające smak i metabolizm

Karolina Łowczak
Pasjonatka zdrowego i nieszablonowego gotowania.

Komentarze facebook

Dodano: 01.03.2017
Odżywianie, Zdrowe żywienie