Motywacja do treningu – skąd ją brać?

Motywacja do treningu – skąd ją brać?

Zastanawiasz się czasami, dlaczego robisz to, co robisz? Po co wstajesz rano  i idziesz do pracy? Dlaczego po pracy wychodzisz na trening, zamiast wygodnie ułożyć się na kanapie przed telewizorem? W jakim celu, pomimo tego, że cała rodzinka wcina nie do końca zdrowy obiad, TY gotujesz sobie osobno i ściśle trzymasz się ustalonej diety (jeśli nie, to czas zacząć!)? No właśnie! Jest w tobie coś, co pcha ciebie w określonym kierunku, kiedy inni leżą plackiem. Tylko co to jest? No i tutaj musimy zahaczyć o dwa zagadnienia związane z MOTYWACJĄ. Otóż istnieją jej dwa rodzaje, czyli zewnętrzna i wewnętrzna.

Motywacja wewnętrzna występuje w przypadku, kiedy dążysz do zaspokojenia swoich potrzeb lub ciekawości. W przypadku sportu jest to zwykła chęć dobrej zabawy i nauczenia się nowych rzeczy, które wzbudzają twoje zainteresowanie. Motywacja zewnętrzna wynika z pewnego rodzaju świadomości konsekwencji wynikających z danych działań lub też ich braku. Jest ona oparta na nagrodach i karach. W skrócie pracujesz dla pensji, która zapewni ci poprawienie jakości życia, a trenujesz dla zdobycia jakiegoś trofeum.

Nie będę bardziej zagłębiał się w temat psychologii sportu, a skupię się na tym, jak zwiększyć motywację, nie stracić jej i pokazać wam, gdzie ją znaleźć.

Postaw sobie cel

Jeśli jesteś świeży w temacie aktywności fizycznej, to wyznacz cel krótkoterminowy, przede wszystkim realny i możliwy do osiągnięcia. Będąc osobą bardziej zaawansowaną możesz starać się realizować cele długoterminowe, które składają się z dużej liczby mniejszych zadań do zrealizowania.

Analiza

Przeanalizuj, co zyskasz podejmując daną aktywność, a co stracisz, jeśli tego nie zrobisz.

Trening w grupie

Zapisz się na jakieś zajęcia grupowe. Mówi się “w kupie siła” i rzeczywiście coś w tym jest. Tego rodzaju zajęcia to nie tylko konkretny wycisk, ale i dobra zabawa (dasz z siebie maksa, a tempo najczęściej narzuci ci trener). Poznasz tam wiele osób, z którymi będziesz lubił przebywać, co sprawi, że osiąganie celów stanie się łatwiejsze.

Otoczenie

Ważne jest twoje najbliższe otoczenie. Staraj się przebywać w towarzystwie osób, które mają podobne zainteresowania lub akceptują twoje (oczywiście podczas spotkań towarzyskich nie możemy wciąż o tym nawijać. Monotematyczność zabija najwytrwalszych). Nikt za ciebie życia nie przeżyje, więc przeżyj je sam w taki sposób, jaki chcesz.

Muzyka

Dużo pisać nie trzeba. Dobra dynamiczna muzyka pozwoli ci dać z siebie więcej. Automatycznie będziesz się starał pracować w rytmie muzyki, co często zwiększy tempo pracy.

Obietnica, zakład

Jeśli komuś coś obiecasz lub o coś się założysz, to twoja motywacja do zrealizowania celu jest większa (tylko nie popadnij przez te zakłady w nałogowy hazard!). Nikt nie lubi przegrywać lub nie wywiązywać się z umowy.

Są to jedne z wielu możliwości motywowania siebie samego. Musisz znaleźć najlepszy sposób i cisnąć do przodu. Pamiętaj, że nie ważne jest, ile razy upadasz, ale to czy po każdym z upadków wstajesz. Do dzieła!

Przeczytaj inne teksty z działu MOTYWACJA.


piękna młoda kobieta z trenerem na siłowniMogą zainteresować Cię także:

Krótki przewodnik po noworocznych postanowieniach, czyli jak osiągnąć założone cele?

Zmień swój styl życia na lepszy!

5 sposobów na motywację do treningu

Podstawy etykiety treningowej

Treningowe mity #1 Jak głębokie przysiady wpływają na kolana?

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 01.12.2016
Motywacja