Uszkodzenie ścięgna Achillesa – objawy, leczenie, zapobieganie

Uszkodzenie ścięgna Achillesa to poważna kontuzja, dlatego warto zdawać sobie sprawę, kto jest szczególnie narażony na uraz tego typu, w jaki sposób go rozpoznać, a przede wszystkim – jak możemy się przed nim uchronić.

 

Odrobina anatomii

 

Ścięgno Achillesa składa się z włókien końcowych mięśni: brzuchatego łydki i płaszczkowatego, tworzących mięsień trójgłowy łydki. Mięsień brzuchaty łydki posiada dwie głowy: przyśrodkową, której przyczep początkowy znajduje się na tylnej, nadkłykciowej części kości udowej, oraz boczną, biegnącą analogicznie od strony bocznej kości udowej i splatającą swoje włókna z przyczepem udowym więzadła pobocznego strzałkowego. Mięsień płaszczkowaty jest położony niżej, a swój początek ma na powierzchni tylnej głowy strzałki, górnej części kości strzałkowej, łuku ścięgnistym, kresie mięśnia płaszczkowatego kości piszczelowej oraz na powierzchni tylnej kości piszczelowej. Oba mięśnie przedstawia zdj nr 1.

achilles1

Źródło: http://sciegnoachillesa.cba.pl/

W połowie wysokości goleni włókna ścięgniste pochodzące z obu brzuścców mięśnia brzuchatego łydki przechodzą w jedno szerokie, płaskie ścięgno, które jest początkiem części brzuchatej ścięgna Achillesa. Dodatkowo na poziomie około 1/3 dalszej łydki do włókien tych dołączają włókna pochodzące od mięśnia płaszczkowatego. Układają się one stycznie do włókien mięśnia brzuchatego i podobnie jak one tworzą pasmo ścięgniste, które biegnie po powierzchni i w głębi mięśnia płaszczkowatego. Na poziomie kilku-kilkunastu centymetrów nad brzegiem kości piętowej rdzenie ścięgniste mięśni brzuchatego i płaszczkowatego zaczynają łączyć się, a w okolicy dystalnej brzuścca mięśnia płaszczkowatego ich fuzja jest już na tyle zaawansowana, by można je było uznać za ścięgno Achillesa.

Ścięgno Achillesa umożliwia chodzenie, bieganie, skakanie oraz wchodzenie po schodach i schodzenie ze schodów.

Osoby najbardziej narażone na uszkodzenie ścięgna Achillesa

Grupą najbardziej narażoną na uszkodzenie ścięgna Achillesa są mężczyźni pomiędzy 30-40 rokiem życia, którzy rozpoczynają swoją przygodę z bieganiem lub wracają do niego po długiej przerwie oraz osoby uprawiające rekreacyjnie różnego rodzaju sporty, m. in. piłkę nożną, czy tenis. Jest to spowodowane zarówno złym przygotowaniem mięśni i ścięgien do treningu (mianowicie brakiem rozgrzewki), rzucaniem się na pokonywanie długich dystansów biegowych bez wcześniejszego przysposobienia i przede wszystkim brakiem elastyczności ścięgna Achillesa ze względu na przeważający siedzący tryb życia.

Objawy uszkodzenia

Głównym objawem zapalenia ścięgna Achillesa jest ból, zwykle w dolnej części łydki. Może również pojawić się sztywność. Ból związany z zapaleniem ścięgna Achillesa jest zazwyczaj silniejszy zaraz po obudzeniu i może utrudniać codzienne funkcjonowanie. Występuje tzw. poranna sztywność (konieczność rozruszania ścięgna, zanim zacznie się chodzić). Przyczyną tego jest skurcz ścięgna po jego uszkodzeniu.

Początkowo ból pojawia się po rozpoczęciu i na końcu treningu, natomiast w trakcie treningu znika. Z czasem, gdy uszkodzenie ścięgna postępuje, ból może się pojawiać również w trakcie treningu i doskwierać przez cały czas. Może też wystąpić obrzęk oraz bolesność dotykowa.

Co zrobić, kiedy dopadnie nas kontuzja?

W ciągu pierwszych 48 h zalecane jest leczenie zachowawcze metodą RICE: odpoczynek, okłady z lodu co 2-3 h po 10-15 min (pamiętamy, by nie przykładać lodu bezpośrednio na skórę!!!), założenie stabilizatora w przypadku ciężkiego uszkodzenia oraz leżenie na plecach i utrzymywanie nogi na podwyższeni  przez 10-15 min 3 razy w ciągu dnia.

Następnie rozpoczynamy stopniowe wzmacnianie i rozciąganie mięśni łydki. Możemy zastosować także taping ścięgna Achilles, dzięki któremu normalizujemy napięcie i zmniejszamy zmęczenie.

Uszkodzenie ściągna Achillesa – zapobieganie

> Należy wybierać obuwie do biegania z podpiętkami, dopasowane do rodzaju stopy (Dowiedz się, jak wybrać buty do biegania).

> Przed rozpoczęciem treningu biegowego lub innego powinno się chwilę pochodzić i zastosować rozciąganie, aby rozgrzać mięśnie łydek.

> Gdy rozpoczynamy treningi biegowe, powinniśmy stopniowo zwiększać czas treningu i tempo biegu – nie należy robić obu tych rzeczy jednocześnie.

> Po treningu organizm powinien spokojnie powrócić do normalnej temperatury.

> Jeśli kształt stopy powoduje zwiększone obciążenie ścięgna Achillesa, należy nosić wykonaną na zamówienie wkładkę do buta.

Przeczytaj inne teksty z działu FIZJOTERAPIA


Fitness Woman on stadiumMogą zainteresować Cię także:

Witaminy i minerały #1: sód potas, magnez, wapń oraz witaminy C, D, B6, B12

Czym zastąpić cukier? Sprawdzone sposoby na naturalną słodycz

Indeks i ładunek glikemiczny w praktyce sportowca

Rozgrzewka według zasad RAMP – przygotuj swój organizm do wysiłku

Opóźniona bolesność mięśniowa (DOMS) czyli fachowo o zakwasach

 

Redakcja
Wirtualne Centrum Treningowe to miejsce, na łamach którego swoją wiedzę i doświadczenie przekazują zebrani przez nas eksperci - licencjonowani trenerzy personalni, dietetycy, fizjoterapeuci.

Komentarze facebook

Dodano: 23.11.2016
Fizjoterapia