Odnowa biologiczna vs przetrenowanie

Odnowa biologiczna vs przetrenowanie

Istnieje przekonanie mówiące o tym, że osoby aktywne fizycznie cieszą się lepszym zdrowiem zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Pojawiają się jednak sytuacje gdy sport, głównie wyczynowy, wpływa negatywnie na organizm. Zwiększone obciążenia treningowe, liczne starty w zawodach i brak optymalnej regeneracji zwiększają prawdopodobieństwo urazów i przeciążeń.

Co więcej, intensywny wysiłek, na przykład bieg maratoński, wpływa przejściowo negatywnie na układ immunologiczny. Mowa tu o „otwartym oknie zakażenia” i jest to czas od 3 do 72 godzin po wysiłku. Przewlekły stres spowodowany wysiłkiem znacznie osłabia organizm, głównie dlatego, że w odpowiedzi na jego działanie zostają wydzielane w dużej ilości katecholaminy i kortyzol  – hormony nakazujące nam „walczyć lub uciekać”, być w pełnej gotowości, aby odpowiedzieć na zagrożenie.

Wszystko działa świetnie, dopóki dbamy o balans na linii wysiłek – odpoczynek. O ile tak zwane przetrenowanie krótkotrwałe nie osłabia nas znacząco, to przetrenowanie długotrwałe może prowadzić do spadku formy, przewlekłego osłabienia czy zwiększenia podatności na infekcje. Przetrenowanie jest niczym innym niż zachwianiem równowagi pomiędzy bodźcami treningowymi i obciążeniami startowymi a regeneracją i odpoczynkiem. Wielu z nas, amatorów czy też sportowców wyczynowych, zapomina o regeneracji. Trening goni trening, bieg do pracy, obowiązki, niedostateczna ilość snu, brak relaksu, błędy żywieniowe i machina ruszyła. Wielu z nas zapomina o odnowie biologicznej, której głównym zadaniem jest stymulowanie biologicznych właściwości organizmu do wyrównania zaburzeń funkcjonalnych i psychicznych powstających na skutek wysiłku.

Odnowa biologiczna, zwana inaczej bioregeneracją, umożliwia powrót wydolności wysiłkowej do pozycji wyjściowej po dużych obciążeniach fizycznych i psychicznych, poprzez czynne wspomaganie i przyspieszanie regeneracji sił ustroju. Wielu z nas uważa też, że standardowy dzień wolny w mikrocyklu treningowym można zaliczyć do odnowy. Oczywiście, ten rodzaj odpoczynku pozwoli zmniejszyć zmęczenie, jednak Twoje ciało jest zdolne do regeneracji i odnowy w znacznie szybszy i bardziej efektywny sposób. Pamiętajmy, że szybsza regeneracja oznacza szybszy powrót do treningów. Co więcej, odpowiedni plan treningowy w połączeniu z właściwą regeneracją umożliwia wystąpienie zjawiska superkompensacji, czyli gotowości organizmu do wysiłku ponad stan. Sportowcy systematycznie korzystają z bioregeneracji aby zoptymalizować swój stan zdrowia psycho-fizycznego, co z kolei ma ogromne znaczenie dla osiągnięcia lepszych wyników sportowych.

Różnorodność metod odnowy biologicznej daje nam ogromne możliwości  wyboru i dobrania takiej metody, która w danym przypadku będzie najbardziej skuteczna. Oto najskuteczniejsze metody odnowy biologicznej.

Po pierwsze – zimno.

Zimno działa na organizm ludzki zbawiennie. Sztandarowymi zabiegami są zimne kąpiele tak zwane „icebath” , okłady z lodu oraz krioterapia, które są idealną formą regeneracji oraz przygotowują nas do startu w ważnych imprezach sportowych. Ich biologiczne oddziaływanie skupia się nie tylko na aparacie  ruchu i układzie krążenia, ale też na systemie hormonalnym oraz immunologicznym wprowadzając go na wyższy poziom. (Przeczytaj: Zimnolecznictwo – pozbądź się bólu na chłodno)

Sauna

Sauna i sport doskonale się uzupełniają. Sauna nie tylko hartuje organizm, w wyniku czego sportowcy mniej chorują i są w stanie wykonać zaplanowane jednostki treningowe, ale też wspomaga regeneracje powysiłkową poprzez poprawę wydolności serca, rozluźnienie mięśni i zmniejszenie poziomu stresu dając uczucie zrelaksowania. Pobyt w saunie znacznie skraca czas wypoczynku po zawodach czy ciężkich treningach poprzez przyspieszenie usuwania szkodliwych produktów przemiany materii i dostarczenie substancji odżywczych do tkanek. Kolejnym pozytywnym efektem jej działania jest poprawa ukrwienia, zwiększenie ruchomości stawów, wzrost elastyczności tkanki łącznej i torebek stawowych. Organizm szybciej usuwa toksyny i zwiększa ochronę przed infekcjami. Musimy jednak pamiętać, że sauna działa pozytywnie skracając czas i poprawienie fazy regeneracji tylko w połączeniu z właściwie dawkowanym treningiem.

Masaż

Bezdyskusyjnie, bez masażu nie istnieje sport zawodowy. To pokazuje, jak wielką wagę do tego elementu bioregeneracji przykładają sportowcy. Wszyscy wiemy, że masaż przywraca odpowiednie napięcie mięśniowe, zmniejsza ryzyko wystąpienia przeciążeń, poprawia ukrwienie, usprawnia przepływ płynów mięśniowych i zwiększa zdolność mięśni do podjęcia kolejnego wysiłku. Masaż jest nadzwyczaj efektywnym środkiem w walce ze zmęczeniem, ma duży wpływ na wzrost właściwości fizycznych mięśni, a także sprzyja psychicznemu przygotowaniu zawodników do startu. Masaż kojarzy nam się z czymś miłym, przyjemnym… wiemy, że do końca tak nie jest. Wielu z Was musi sporo wycierpieć, aby odzyskać harmonię i równowagę w ciele, wyzbyć się lęku stresu i wszelkich blokad. Pamiętajmy jednak, że regenerować należy nie tylko ciało, ale i umysł.

masaż, fizjoterapia

Przeczytaj inne teksty z działu FIZJOTERAPIA


Mogą zainteresować Cię także:

Pretty sport woman

Pozbądź się bólu na chłodno – ból mięśni po wysiłku a zimnolecznictwo

Opóźniona bolesność mięśniowa (DOMS) czyli fachowo o zakwasach

Rozgrzewka według zasad RAMP – przygotuj swój organizm do wysiłku

Brak rozgrzewki przed treningiem siłowym a uszkodzenie mięśni stabilizujących staw ramienno-łopatkowy

Nie taki wałek straszny, czyli dlaczego warto się rolować?

 

Ewelina Wnuk
Fizjoterapeutka kadry olimpijskiej kanadyjkarzy, promotor zdrowia, wieczna optymistka.

Komentarze facebook

Dodano: 20.02.2017
Fizjoterapia