Fizjoterapia

Jak chronić stawy? Część II: Suplementacja i porady dla osób starszych oraz otyłych

Jak chronić stawy? Część II: Suplementacja i porady dla osób starszych oraz otyłych

Nasze stawy mogą wytrzymać bardzo wiele. Są one bowiem podatne na procesy metaboliczne i adaptują się do wzrastającego obciążenia Jednak podczas naszej drogi na siłowni, czeka nas wiele przeszkód, na które należy uważać – szczególnie jeśli jesteśmy otyli lub starsi – by nasze stawy nie rozsypały się i byśmy mogli kontynuować naszą wędrówkę ku realizacji celów.

Dodano: 07.05.2017 Kategoria: Fizjoterapia, Showcase Czytaj więcej
Pozbądź się bólu na chłodno - ból mięśni po wysiłku a zimnolecznictwo

Pozbądź się bólu na chłodno – ból mięśni po wysiłku a zimnolecznictwo

Intensywne uprawianie sportu niejednokrotnie wiąże się z występowaniem przeciążeń, które objawiają się bólem w obrębie aparatu ruchu, tj. mięśni, tkanek okołostawowych czy ścięgien. Zjawisko narastającego po wysiłku bólu w mięśniach jest każdemu znane. Występuje ono najczęściej od 24-72 godzin po intensywnym wysiłku i nie jest spowodowane działaniem kwasu mlekowego. Powodem są mikrouszkodzenia struktur włókien mięśniowych. Co więcej, biopsje mięśnia pobrane u zawodników po zakończonym biegu maratońskim, uwidoczniły popękaną błonę mięśniową (sarkolemmę), której zawartość może przenikać między włókienka mięśniowe.

Dodano: 11.04.2017 Kategoria: Fizjoterapia Czytaj więcej
Brak rozgrzewki przed treningiem siłowym a uszkodzenie mięśni stabilizujących staw ramienno-łopatkowy

Brak rozgrzewki przed treningiem siłowym a uszkodzenie mięśni stabilizujących staw ramienno-łopatkowy

Dosyć często spotyka się osoby trenujące, które po wejściu na siłownię od razu łapią się za hantle lub sztangę bez odpowiedniego przygotowania stawów, ścięgien i mięśni do ciężkiej pracy lub stosują rozgrzewkę, która jest źle skonstruowana, i za krótka. Jaki ma to wpływ na mięśnie głębokie stawu odpowiadające za jego stabilizację?

Dodano: 10.04.2017 Kategoria: Fizjoterapia Czytaj więcej
Czym tak naprawdę jest zmęczenie?

Czym tak naprawdę jest zmęczenie?

Bardzo często przebywając z zawodnikami lub zwykłymi pasjonatami aktywności fizycznej można spotkać się z pojęciami zmęczenia, przemęczenia czy ‚zakwasów’. W jednym z wcześniej poruszanych przeze mnie tematów wyjaśniłem, czym jest zjawisko popularnych zakwasów, i że stosowane powszechnie nazewnictwo jest błędne. Zmęczenie możemy definiować na rożne sposoby. Najbardziej uniwersalną definicją będzie ta, opisująca zmęczenie jako stan obniżonej zdolności do pracy, który towarzyszy każdej aktywności życiowej człowieka – zarówno umysłowej, jak i fizycznej.

Dodano: 20.03.2017 Kategoria: Fizjoterapia Czytaj więcej
Uszkodzenie mięśnia dwugłowego uda - dysbalans mięśniowy

Uszkodzenie mięśnia dwugłowego uda – dysbalans mięśniowy

Uszkodzenie mięśnia dwugłowego uda to uraz niezwykle częsty wśród sportowców, ale najbardziej narażeni są  tutaj zawodnicy z dyscyplin obejmujących kopanie, biegi i skoki. Wspomniana kontuzja powstaje zwykle podczas podskoków i ćwiczeń na dużej szybkości, a dotyczy na przykład nogi prowadzącej u płotkarzy czy nogi odbijającej u skoczków.

Dodano: 14.03.2017 Kategoria: Fizjoterapia Czytaj więcej
Opóźniona bolesność mięśniowa (DOMS) czyli fachowo o zakwasach

Opóźniona bolesność mięśniowa (DOMS) czyli fachowo o zakwasach

W obiegowym języku możemy spotkać wiele pojęć, które zakorzeniły się w naszej mowie pomimo swego nieprecyzyjnego, a nawet niejednokrotnie nieprawidłowego znaczenia. Jednym z najlepszych przykładów takich pojęć są wszystkim dobrze znane zakwasy.

Dodano: 03.03.2017 Kategoria: Fizjoterapia, Trening Czytaj więcej
Odnowa biologiczna vs przetrenowanie

Odnowa biologiczna vs przetrenowanie

Istnieje przekonanie mówiące o tym, że osoby aktywne fizycznie cieszą się lepszym zdrowiem zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Pojawiają się jednak sytuacje gdy sport, głównie wyczynowy, wpływa negatywnie na organizm. Zwiększone obciążenia treningowe, liczne starty w zawodach i brak optymalnej regeneracji zwiększają prawdopodobieństwo urazów i przeciążeń.

Dodano: 20.02.2017 Kategoria: Fizjoterapia Czytaj więcej
Rozgrzewka według zasad RAMP - przygotuj swój organizm do wysiłku

Rozgrzewka według zasad RAMP – przygotuj swój organizm do wysiłku

Odpowiednie przygotowanie organizmu podczas rozgrzewki do treningu lub zawodów jest jednym z kluczowych elementów,  decydujących o zwiększeniu swojego potencjału i zmniejszeniu ryzyka urazów. To także czas na podniesienie temperatury organizmu, przygotowanie mięśni do wysiłku oraz poprawę pracy układu nerwowego poprzez przyspieszenie przewodnictwa impulsów nerwowych.

Dodano: 16.02.2017 Kategoria: Fizjoterapia, Trening Czytaj więcej
Nie taki wałek straszny, czyli dlaczego warto się rolować?

Nie taki wałek straszny, czyli dlaczego warto się rolować?

Piankowe wałki do masażu z początku budzą drwiący uśmiech. To już chyba pewnego rodzaju tradycja – koła hula hop czy skakanki również budziły takie reakcje, a teraz stały się dla niektórych nieodłącznym elementem treningu. Wałek jest doskonałym potwierdzeniem zasady, że siła tkwi w prostocie. Ten niepozorny przedmiot ma wyjątkowo wiele zastosowań. Ćwiczenia z nim zyskują coraz więcej zwolenników, jest też gorąco polecany przez najlepszych fizjoterapeutów i trenerów. Prawdopodobnie któryś z twoich ulubionych sportowców także go używa, może więc warto dowiedzieć się, co tak naprawdę potrafi wałek.

Dodano: 12.12.2016 Kategoria: Fizjoterapia Czytaj więcej
Uszkodzenie ścięgna Achillesa - objawy, leczenie, zapobieganie

Uszkodzenie ścięgna Achillesa – objawy, leczenie, zapobieganie

Uszkodzenie ścięgna Achillesa to poważna kontuzja, dlatego warto zdawać sobie sprawę, kto jest szczególnie narażony na uraz tego typu, w jaki sposób go rozpoznać, a przede wszystkim – jak możemy się przed nim uchronić.

Dodano: 23.11.2016 Kategoria: Fizjoterapia Czytaj więcej