Izotoniki – czy wiesz, co kupujesz?

Izotoniki – czy wiesz, co kupujesz?

Napoje izotoniczne na stałe przyjęły się w kręgu sportowców profesjonalnie zajmujących się sportem oraz amatorów. Ich dostępność, słodki smak oraz niezbyt wygórowana cena spowodowały, że zaczęły z nich również korzystać osoby mało lub wcale nieaktywne fizycznie.

Niesie to za sobą oczywiście negatywne konsekwencje w postaci chociażby przyrostu tkanki tłuszczowej ze względu na dostarczanie wraz z płynem prostych cukrów. Popularne izotoniki są powszechnie wykorzystywane w większości dyscyplin sportu. Potrafią one w bardzo dobrze nawadniać organizm, dostarczając mu przy okazji węglowodanów, aby wydłużyć czas wykonywania wysiłku fizycznego. Ich specyficzny skład pozwala na pokrycie strat związanych z poceniem się, czyli utratą wody oraz określonych pierwiastków.

 

Głównymi pierwiastkami występującymi w pocie są sód, potas i chlor. Zwłaszcza wśród amatorów popularne są izotoniki domowej roboty, tj. połączenia wody z miodem, cytryną i szczyptą soli, wody z sokiem owocowym i inne. Oczywiście jest to pewien sposób, aby dostarczać bardziej naturalne składniki do organizmu, jednak musimy pamiętać o tym, że nie jesteśmy w stanie sprawdzić w warunkach domowych osmolalności przygotowanej mikstury. Napój w wyniku połączenia wody i soku owocowego w stosunku 1:1 oraz szczypty soli prawdopodobnie będzie zbliżony do płynu izotonicznego, jednak dopóki nie przebadamy jego próbki, pewności mieć nie można. Wydaje się więc, że napoje izotoniczne, które są szeroko oferowane przez znanych producentów, będą lepszym rozwiązaniem, zwłaszcza w przypadku długotrwałych wysiłków fizycznych, gdzie od strategii żywieniowej i prawidłowego nawadniania może zależeć końcowy rezultat. Niestety sprawa nie jest taka prosta, jak się wydaje.

 

Na wstępie trzeba zwrócić uwagę na fakt, że osmolalność płynów ustrojowych wynosi 275-295 mOsm/l, jednakże w 2001 roku, Europejska Komisja ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów ustaliła, że napoje izotoniczne, to napoje, których:

 

1. osmolalność wynosi 300 mOsm plus/minus 10%,
2. kaloryczność wynosi 80 – 350 kcal/1000 ml,
3. zawartość sodu wynosi 460 – 1150 mg/1000 ml.
W związku z czym osmolalność napojów izotonicznych powinna mieścić się w przedziale 270-330 mOsm/l.

 

W badaniach dr Czaji można zaobserwować, iż popularne napoje węglowodanowe, które często opisywane są jako napoje izotoniczne, tak naprawdę nimi nie są. Napoje pozbawione węglowodanów, a więc Powerade Zero Berry and Tropical oraz Oshee Zero Sugar Multifruit charakteryzują się osmolalnością <100 mOsm/l. Z kolei Gatorade jeżynowy czy Isostar grejpfrutowy mają osmolalność >330 mOsm/l. Inne źródła podają, że osomlalność napojów izotonicznych marki Powerade jest różna, w zależności od rynku, na którym jest sprzedawana i wynosi 285 i 381 mOsm/l odpowiednio dla napojów sprzedawanych w Wielkiej Brytanii oraz Stanach Zjednoczonych. Według tych samych źródeł osmolalność napojów Gatorade jest równa 349 mOsm/l, natomiast Isostar 296 mOsm/l.

 

Jak widać, nawet kupując napoje izotoniczne znanych i cenionych marek, nigdy nie możemy być w 100% przekonani, że produkt, który kupiliśmy, spełnia wszystkie wymagane normy. Stąd wydaje się, że amatorzy, których jednostka treningowa trwa dłużej niż 60-75 minut, mogą uzupełniać płyny domowymi miksturami, które w teorii będą charakteryzowały się zbliżonymi parametrami do napojów izotonicznych.

Młoda kobieta pije wodę po treningu

Przeczytaj inne teksty z działu TRENING.


Mogą zainteresować Cię także:

Kobieta, pompki, treningIndeks i ładunek glikemiczny w praktyce sportowca

Napoje węglowodanowe – co i kiedy pić?

Post Training Formula czyli posiłek potreningowy

Dowiedz się, ile energii potrzebuje twój organizm!

Deload i przerwy w treningu

Co po treningu? Białko vs. węglowodany

Mateusz Gawełczyk
Absolwent Uniwersytetu Medycznego, współzałożyciel PTDS, szkoleniowiec.

Komentarze facebook

Dodano: 28.03.2017
Bez kategorii